Heyamola Hey
Bahriye Mektebi => Yelkenli Tekneler => Konuyu başlatan: ersinboke@icrs.com.tr - 12 Ekim 2018, 04:43:24
-
Efendim geçtiğimiz hafta ilk Gökova seyrini yapmış bulunuyorum. Malum Tayo MAr Ören Marina da .
İki yan tekne Didi 26 idi. Bir Dudley Dix tasarımı. Aali bir keresinde bu tasarımcının teknelerinden bahsetmiş ve kimi tasarımlarının gerçekten kaydadeğer olduğunu anlatmıştı.
Teknenin son sahibi Erdal bey tekneyi Kalamış'tan satın almış. Üstelik çok uygun bir bedel ile. Yelkenleri yeni. İçinde 14 beygir Yanmar var. Su kontrasından imal. Pala dışarıda gözünüzün önünde. Yeke dümen. Katlanır pervane. Arma Markoni. Adam gibi bir ana yelkeni , önde de bir floğu var. Flok direği biraz geçiyor. aslında tam da tramola arabası yapmalık. Biraz yelken kısalırsa bu mümkün olabilir aslında. (tramola arabası sayesinde yelken kontrayı kendisi değiştiriyor malum. Bumba yüksekliği ve uzunluğu havuzlukta sizi rahatsız etmiyor. Kamara küçük ancak çok geniş bir havuzluk var. Üzerinde rahatça hareket etmek mümkün. Tek önemli kusuru kamara üstü daralarak geliyor ve açılı. ana yelken ya da teknenin önüne yürümek çok zor. Yapılırken bu açı asla yapılmamalı bence. 1.70 m boyunda torpil salması var. Bir o kadar da ince uzun bir pala.
Teknenin altı neredeyse tamamen düz. Bildiğiniz suyun üzerinde kayıyor resmen. Orsa performansı standart. Gezi teknesi olarak düşünüldüğünde tek problemi çok hafif olması. ancak yarışlar için ideal. Dalgalı denizde konforu zayıf.
ancak çok hafif havada dahi ciddi performansı var. 8-9 knot rüzgarda 4 -5 knot hıza ulaşıyor.
Millet marka tekne peşinde olduğundan her kim yaptı ise zararına satmış belli.
Bence tekne yaptıracaklar bu tasarımcının teknelerini bir incelemeli. Ben tekneyi kullanım amacına göre çok iyi tasarlanmış bir tekne olarak yorumladım.
-
Bu arada tekne sahibinin morali bozuktu biraz. Tekneyi satıp daha başka bir tekne bile düşünmeye başlamıştı. Geldiğinde de sadece cenova açıp seyir yapmayı planlamış. ana yelkeni açmak zoruna gidiyormuş çünkü. Bir anlamda cami duvarına işemiş oldu aslında :) Benim gibi her yerde "ana yelken açın daha kolay" diye çığıran birisine söylenecek en son söz. Hani kavgada söylenmez . O derece yani.
Tekneye atlayıp, ana yelken halatlarını kurcalamaya başladım. 5 dakika sonra ana yelken cillop gibi açılmış vaziyetteydi.
Erdal abi bakakaldı . "Bu kadar kolay mı yahu " aynen o kadar kolay. Üstelik bildiğiniz klasik sistem. Sonrasında rayları temizledik. Direkte ray girişlerinin olduğu plastik parçanın köşeleri yelkenin kolay açılmasını engelliyordu. Onları törpüledik. Raya vazelin sürdük. Camadan halatlarını ayarladık. Diğer tüm halatları yerli yerine aldık.
Eerdal abi bu sefer kendisi ana yelkeni hoop diye açıverdi. Yelkeni bırakmasını istediğimde , yelken kendi kendine düşüverince yüzündeki mutluluk görülmeye değerdi. " oldu bu iş be .. kolaymış "
sırada bunu denizde de uygulama vardı. Bağlıyken beş defa filan yelkenleri açıp kapadı. O gün sabahı elektrikli vinçli teknelere özenen adam, vazelin mucizesini görünce hayli şaşırdı.
Hemen söylemeli, vazelini çok sürer ve uzun süre yelken açıp kapatmaz iseniz rayda kirlilik yapabilir. Bilginize. Az miktar sürmek yeterli.
Kesirli arma ile mükemmel bir seyir yaptık. apaz , dar apaz, orsa, pupa , kavança tramola, tramola hepsini denedik.
Tek başına olduğunda marinaya girmek için rüzgarı nasıl kullanacağını öğrendi. Hakim rüzgar batılı , kökü poyraz olduğundan önce Akbük'e doğru rota tutmasını , Marinaya iyice yaklaşınca tramola atıp, rüzgara dönmesini , ve yelkenlerini toplayana kadar tam da marina girişine gelmeyi çalıştık.
Yerine palamarsız nesil girip çıkacağını çalıştık. O na bağlanmada Hakan Erim kuralını öğrettim. 20 defa hakkı olduğunu , fütursuzca ve telaşlanmadan yanaşmaya çalışmasını , beceremez ise bir daha , ve bir daha denemesini , ancak her defasında aynı tarzını korumasını öğrettim. Böylece en ünlü yelkenciden bile daha karizmatik görüneceğini öğrendi. :)
Dün ayrıldığımızda Erdal abi an itibarı ile teknesini değiştirmekten vaz geçmişti. :)
Tüm bunlar için bana teşekkür etmek isteyince , O 'na tüm bunları kimlerden ve nasıl öğrendiğimi anlatıp, teşekkür etmek yerine isteyen olursa ve tecrübelendikçe bu tecrübeleri başkaları ile paylaşmasının teşekkür yerine geçeceğini , bunu bile bir başkasından öğrendiğimi hatırlatarak teşekkürünü red ettim.
-
Raylara vazelin sürmek , kışın kötü oluyor. Özellikle İstanbul'da ve dediğin gibi sık açılıp kapanmayan yelkenlerde. Onun yerine silikon sprey çok daha kullanışlı. Bu benim çözümüm, çok daha işlevsel oluyor. Ama çok sık uygulamak gerekiyor. Çünkü bir kaç yağmurda gidiyor.
-
Çok güzel ve bilgilendirici bir yazı Ersin kaptanım, eline sağlık, teşekkürler... Ray meselesi ilginçmiş, hiç düşünmemiştim, benim klasik ana yelkende makara var çift halat taşıyor yani rahat basıyorum tek başıma ama en tepede ne kadar kastırmam gerektiğini kestiremiyorum, vince çok yük biniyor gibime geliyor, sürtünme faktörünü eleyip gerçekçi yükü görebilmek için kayganlaştırıcı işe yarayabilir belki. Normal yağ kullanışsız mı olur bu durumda Ahmet ve Ersin reisler?
-
Raylara vazelin sürmek , kışın kötü oluyor. Özellikle İstanbul'da ve dediğin gibi sık açılıp kapanmayan yelkenlerde. Onun yerine silikon sprey çok daha kullanışlı. Bu benim çözümüm, çok daha işlevsel oluyor. Ama çok sık uygulamak gerekiyor. Çünkü bir kaç yağmurda gidiyor.
Evet .. silikon sprey çok daha iyi bence de . Sen söylemiştin. Ancak o sırada sadece vazelin bulabildik : )
Doğan reis, yağ vazelin gibi kirletir kanımca. Ben aslında raya da karşıyım tabi. O yüzden eminim benden daha tecrübeli reisler vardır bu konuda. Mustafa abi hiç takılmayan ancak pahalı bağlantılar kullanıyor sanırım.
Biraz raya ne gerek var filan yazarsam millet gaza gelip birşeyler yazar belki.
Bu arada sahiden raya gerek yok. " modern teknelerde dahi " : ) az sonra , tekne yaptırmak gerçekten de o kadar zor mu ? konu başlığında bulabilirsiniz.
-
Esas görmeye gittiğin CP 35 ten bahsetsen.Merak ettim.
-
Aynı tasarımcının Mini Transat Cruiser dizaynı var, Didi 26 ile aynı temelde tasarlanmış tekneler. Bir kaç yıldır tüm detaylarını inceliyorum, kendisi yapmak isteyenler için hazır kit de satılıyor.
Tek başıma denize çıkabileceğim, her havada (daha çok düşük havalarda) seyir yapabileceğim, performans olarak da tatmin edici, bakımı kolay ve masrafsız tekne hayali kurarken, Atlantiği yarışarak geçmek üzere tasarlanmış bu teknelere denk geldim.
-
http://www.denizrehberim.com/
yukardaki link amatör tekne yapımcılarının oluşturdugu bir forum..
el yordamı ile tekne yapıyor,yada tadil ediyor insanlar..
sanırım 10 dan fazla tekne denize indi..
üye olup,yelken vb hakkındaki bilgilerinizi yazarsanız makbule geçer.
ordaki üyelerin şimdiye kadar denizle,tekneyle bagı çok olmadıgından,yelken,donanımlar vb konusunda bilgisi çok az..
abuk,sabuk nicklerle üye olan,bir hevesle gelip sonradan kaybolan üyelere çok aldırıp,takılmayın :)..
-
CT 35 ..
Tam 3 saat teknenin içinde tek başına kaldım. Sahibi beni bıraktı. Her yerini inceledim. Yelkenler yeni, direk yeni, motor yeni, vanalar yeni, teknenin fiberi çok iyi durumda. Tüm çarmıhlar yeni. aküler yeni Ancak mal sahibi kozmetik olarak çok bir şey yapamamış durumda. Daha küçük ve süratli bir tekneye ihtiyaçları var. O yüzden de güvertede çok iş var.
Benim istediğim standarda getirebilmem için harcamam gereken para ve tekne fiyatı toplamı yüksek kalıyor. Bir teklif yaptım. Ancak olumlu cevap vereceğini sanmıyorum açıkçası. Benim teklifim düşük gelmiş olabilir.
Ancak gerek tasarım olarak , gerekse iç yerleşim olarak çok iyi tasarlanmış bir yelkenli. Kech ve kotra arma üstelik. Malum kechler genelde kotra arma olmuyor pek.
Benim kriterlerime uymayan tek tarafı palasının Tayo Mar gibi olmaması. Ayrıca pala küçük gibi geldi gözüme. Nitekim renovasyon yapan bir başkası palayı büyütmüş biraz.
Çok ii tasarlanmış bir uzun yol teknesi. Teklifim kabul görürse alacağım. Eğer başkası almaz ise tabi.
-
http://www.denizrehberim.com/
yukardaki link amatör tekne yapımcılarının oluşturdugu bir forum..
el yordamı ile tekne yapıyor,yada tadil ediyor insanlar..
sanırım 10 dan fazla tekne denize indi..
üye olup,yelken vb hakkındaki bilgilerinizi yazarsanız makbule geçer.
ordaki üyelerin şimdiye kadar denizle,tekneyle bagı çok olmadıgından,yelken,donanımlar vb konusunda bilgisi çok az..
abuk,sabuk nicklerle üye olan,bir hevesle gelip sonradan kaybolan üyelere çok aldırıp,takılmayın :)..
Pu ha ha ha ... İlk defa bir foruma katılsana teklifi alıyorum..
Genelde beni forumlara almamaya çalışanlar, atılsın diye anket teklif edenler filan olur.
Bakınız ilginçtir Geko'dan ayrılıp buraya gelen eski Geko'culardan bir tek benim kaydımı hemen sildilerdi. :)
Hatta ben , saf saf Hakan Erim bize blok kurunca sevindiydim. Şimdi düşünüyorum da belkide özellikle kurmuştur bir an önce gideyim diye.. :))
Eminmisin Sevet reis .. bi daha düşün istersen..
-
Masrafı ve zaman kaybını göze alman lazım.Yoksa satın alma çok canını sıkarsın.
-
http://www.denizrehberim.com/
yukardaki link amatör tekne yapımcılarının oluşturdugu bir forum..
el yordamı ile tekne yapıyor,yada tadil ediyor insanlar..
sanırım 10 dan fazla tekne denize indi..
üye olup,yelken vb hakkındaki bilgilerinizi yazarsanız makbule geçer.
ordaki üyelerin şimdiye kadar denizle,tekneyle bagı çok olmadıgından,yelken,donanımlar vb konusunda bilgisi çok az..
abuk,sabuk nicklerle üye olan,bir hevesle gelip sonradan kaybolan üyelere çok aldırıp,takılmayın :)..
Pu ha ha ha ... İlk defa bir foruma katılsana teklifi alıyorum..
Genelde beni forumlara almamaya çalışanlar, atılsın diye anket teklif edenler filan olur.
Bakınız ilginçtir Geko'dan ayrılıp buraya gelen eski Geko'culardan bir tek benim kaydımı hemen sildilerdi. :)
Hatta ben , saf saf Hakan Erim bize blok kurunca sevindiydim. Şimdi düşünüyorum da belkide özellikle kurmuştur bir an önce gideyim diye.. :))
Eminmisin Sevet reis .. bi daha düşün istersen..
Bu davet burdaki bütün denizcilere açıktır..
Gerçekten orda bilgi kırıntıları ile bir şeyler yapılmaya çalışılıyor..
Çok fazla bilgi ve tecrübe yok amatör tekne yapımcılıgı konusun da ülkemiz de.
İbrahim Karanlık mesela kendi teknesini yapanlardan,o forumda yapım asamalarını görebilirsiniz.
Bir bilgi havuzu oluşturabilirsek ,amatör yapımcılara kaynak olur..
Şunu da yazayım,o forumun tıpkı burdaki gibi sade bir üyesiyim..
-
İşte ben de Onu hesaba katıp teklif yaptım zaten Mustafa abi. Eğer teklifim kabul görse idi zaten şöyle şeyler yapmak gerekecekti.
Bir kere teknenin İstanbul 'a gelmesi lazım. İşlerin orada yapılması çok zor. Zaten sahibi de yaptıramadığından sorun yaşıyor. sahil güvenlik zımpara yapmasına bile izin vermemiş.
Yapılacak işler tamamen marangozluk işleri. İyi bir marangozum var. benim yapmam mümkün değil zaten. Teknenin yıllarca dayanmasının nedeni tüm ahşapların tik olması. Kesinlikle over design bir tekne . 78 model ama bence ömrünün %10 unu doldurmuş anca. İyi bakılırsa çok uzun yıllar çok iş yapar.
Beni ahşap işleri korkutmuyor açıkçası.. O tekne için ekonomik sınırlar içerisinde kalındığı sürece her masrafa değer.
İyi bir tekne imiş..
-
Bir hafta önce Endurance35 gezdim.Küçük tekne sevmesem.Değiş tokuş ve üstüne para teklif edebilirdim.