Heyamola Hey

Bahriye Mektebi => Yelkenli Tekneler => Konuyu başlatan: Cengo - 22 Ocak 2017, 15:22:18

Başlık: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Cengo - 22 Ocak 2017, 15:22:18
Bildigim 1959 yapimi ahsap ve Tuzla'da.

Bu kayik klasik mi yoksa?

(http://i.hizliresim.com/zakEyg.jpg)

(http://i.hizliresim.com/GPA1Gv.jpg)

(http://i.hizliresim.com/yNanjM.jpg)

(http://i.hizliresim.com/6rV6Mk.jpg)

(http://i.hizliresim.com/WgvroE.jpg)

(http://i.hizliresim.com/3vZRgj.jpg)

(http://i.hizliresim.com/R1Z6Go.jpg)

(http://i.hizliresim.com/pX3Y2z.jpg)

(http://i.hizliresim.com/kGzY0v.jpg)

(http://i.hizliresim.com/NlBbGk.jpg)
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Cengo - 22 Ocak 2017, 15:31:57
Bu aparat ne ?

(http://i.hizliresim.com/bkX4PZ.png)
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Can Deniz <Ercan H> - 22 Ocak 2017, 15:36:20
Yelkenlerle ilintili bir zil gibi durmakta.
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Ersin Böke - 22 Ocak 2017, 17:36:44
Cengo nerede duruyor bu ?
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Cem Gür - 22 Ocak 2017, 17:40:28
Üst bina "Çukurülkeler" çizgilerini taşıyor. Kıç bodoslama da. Baş bodoslama yorumlanmış gibi.
Genel olarak çizgileri Felemenk. Direk de bunu doğruluyor. Kırılabilir bir mafsalı var.

Direk üzeri aparatın ne olduğu konusunda bir fikrim yok. Belki bir ses çıkaran alet alabilir. Anelesi ipi var. Çekip bırakmalı bir sisteme benziyor.

Klasik mi? 59 yaşında. Yarım asırı devirmiş, neredeyse bizimle yaşıt. Biz klasik isek o da klasik sayılabilir.

Hazır yeri gelmişken soruyu da soralım . "Klasik" nedir?  Yani müzik, mimari, plastik sanatlar, yazın, tekne, arma vb... ne zaman klasik olarak kabul edilirler?
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Cengo - 22 Ocak 2017, 17:55:19


Cengo nerede duruyor bu ?

Boke,

Kayik Tuzla'da daha dogrusu Bayramoglu'nda barinakta.


Cem abi,

neye gore klasik sorusunda haklisin...
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Cengo - 22 Ocak 2017, 18:00:57
Ingiltere imalati sanirim.


(http://i.hizliresim.com/0l6q1R.jpg)

(http://i.hizliresim.com/JqJYaW.jpg)

(http://i.hizliresim.com/OV6q0z.jpg)
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Cem Gür - 23 Ocak 2017, 00:53:08
Cenk benim uzun yıllardır cevap aradığım bir soru sordu. Ben de ilk mesajımda eveledim geveledim. Yuvarlak laflar ettim.

Sonra araştırmaya başladım. Öyle ya "klasik" denince o kadar çok anlamı var ki. Ama kabaca şöyle şeyler çıktı ortaya

Üzerinden çok zaman geçtiği halde değerini yitirmeyen, türünde örnek olarak görülen eser: “Klasikler bir kültür, bir gusto, bir seviye ölçütüdür.”

Üzerinden "eskitecek" kadar zaman geçmesine rağmen kendi türünde önemsenecek ve değişmez derecede örnek olarak görülen.

Gelenekten ayrılmadan meydana getirilen ve değerini uzun zaman süresi içinde kaybetmeyen eser

Eski, geleneklik kaidelere uygun olan: Klasik usûl.

Oldukça geçmiş bir tarihte üretilmesine rağmen günümüzde de insanların halen hoşuna gidebilen ürünler. Klasik otomobiller vb.

Alışılmış, eskiden kalma olup gelenek durumunu almış. Klasik İtalyan yemekleri.


Bir yabancı kaynakta ise " Qui fait autorité, qui est considéré comme un modèle. Qui appartient à l'Antiquité grecque ou romaine. Qui concerne les auteurs du XVIIème siècle, et leurs oeuvres, qui reprenaient les codes esthétiques de l'Antiquité."
- Otorite olan, model olarak kabul edilen.Antik Grek veya Roma'ya ait olan. XVII.Yüzyılda Antik Dönem estetik kodlarını tekrar ele alan  yazarları, eserlerini kapsayan- diye bir başka tanımlama çerçevesi var.

Peki teknelerin / yatların klasik tanımlamalarını yapmışlar mı?  Evet. Yani her gördüğümüz sakallıya baba diye koşmamamız gerekiyormuş. 2 ayrı kaynak yakaladım.

Tanım (veya yasal tanım) Classic Yacht Club:

Motorlu ve/ya yelkenli klasik yatlar, Kurumumuz, aşağıdaki sınırlayıcı olmayan kriter/ölçütler temelinde Bilimsel Konsey tarafından kabul edilenleri onaylar.
 -Tek unite olarak veya prototip olarak inşa edilmiş yayımlanması üzerinden 25 yıl geçmiş planlara sadık kalınarak inşa edilmiş yatlar.
 
-Denize indirilmesi üzerinden 50 yıl geçmiş ve 20 adetle sınırlandırılmış seri imal edilmiş yatları

-Planları 31 Aralık 1939dan önce çizilmiş ve bu planlara sadık kalınarak inşa edilmiş yatlar ve suya iniş tarihi dikkate alınmaksızın inşa edildiği dönemin ruhuna ve şartlarında inşa edilmiş yatlar. 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tekneden, günümüzde tenezzüh amaçlı, en az bir kişinin kullanabildiği mürettebatlı bütün deniz ve su üzeri araçları anlıyoruz. Bunlar motorlu, yelkenli, yelken ve kürekli ve diğer tahrike sahip olanlardır.
Klasik tekne veya geleneksel veya tarihi miras kolaylıkla tanımlanabilir değillerdir ve tanımlamaları RFBC (?) sıkı kurallara bağlamıştır.
Orada sadece aşağıda belirtilen tekneler yer alabilir.
      1975 senesinde inşa edilmiş ahşap ;
      Eski teknelerin tıpkı yeniden yapımları;
      Yeni fakat planlarının tamamı eski formlardan fazlasıyla esinlenmiş.
Şüphe halinde bir komisyon teknenin klasik karakterleri taşıyıp taşımadığına karar verecektir.
Bu ölçütler zamanla gelişebilir.
“Geleneksel” , “tarihi miras” veya “klasik” tekneleri bir araya getiren her organizatör teknelere ait etiketlerle özetlenen uygunluk kriterlerini seçme hakkına sahiptir. 
Günümüzde kullanılan ve bilinen etiketler şunlardır.
 
(http://i.hizliresim.com/jXOWQm.png) (http://hizliresim.com/jXOWQm)

Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Ersin Böke - 23 Ocak 2017, 05:25:41
Yuh yani.  Cengo.. Böyle bir yanıt geleceğini sanırım hiç birimiz beklemiyorduk..  :)
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 23 Ocak 2017, 09:29:42
Bence Cem abi, bir başlık açsın, bunları bilgi olarak oraya yığsın. Klasik tekne işini orada sohbetleyelim.
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Cengo - 23 Ocak 2017, 10:46:41
Bu cevap yikti beni :)

Biriktirdigim bir suru sey aslinda sadece eski.

Cem abinin cevabindan sonra kisaca anladigim,

esyanin da ruhu olacak.
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Cem Gür - 23 Ocak 2017, 14:31:02
Bence Cem abi, bir başlık açsın, bunları bilgi olarak oraya yığsın. Klasik tekne işini orada sohbetleyelim.

Bülent sanıyorum başlık açmaya gerek yok. Var olan başlık fazlasıyla yeterli. "Bu kayık klasik mi?"

Sahibi olduğu tekneye "klasik" diyebilmek için ölçütler belirlenmiş. Yani tekne satış sitelerinde piyasaya sürülen "klasik" tanımlı teknelere önce "gülümseme" sonra da "şüphe" ile bakmak gerekiyor.

Bir de kısa not: Bilenler bilir. Tayo-Mar yani gerçek model adı ile "Blue Moon" Tuzla'da tersanede 2 kardeş tekne olarak kuruldu. Diğeri "Antigoni" ismini alarak Yunanistan'a gönderildi. Yunanistan'a ithal edilebilmesi için resmi ve kabul edilmiş bir kuruluştan "CE" belgesine ihtiyaç olduğunda nasıl "yırtabiliriz"i araştırdığımızda karşımıza CE İŞARETİ - GEZİ TEKNELERİ YÖNETMELİĞİ 94/25/EC çıktı.
Yönetmelikte GEZİ TEKNELERİ YÖNETMELİĞİ aşağıdaki tekneleri kapsamaz; bölümü vardı. Bir maddesi de:
"İmalatçısı tarafından bu şekilde etiketlenmiş olması şartıyla, 1950 yılından önce tasarımlanmış tarihi teknelerin orijinal malzemelerden tek olarak üretilen kopyaları "

"Blue Moon" 1950 yılı öncesi bir tasarım. Ama inşasında orijinal malzeme kullanılmadı! (Yapıldığı dönemde kullanılan ağaçlar, çiviler, vidalar, byalar, sızdırmazlık bileşenleri, güvenlik ekipmanları vs vs )
Bu durumda biz de başvurumuzu yapıp onaylanmış bir Belçika kurumdan CE Belgemizi aldık. 
Açıkçası Türkiye'de inşa edilmiş olup onaylı bir Avrupa CE kurumundan belgeli kaç tekne vardır bilmiyorum. Ama Tayo-Mar'ın var.
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 23 Ocak 2017, 14:35:58
Klasik diyebilmek için ölçütler belli... Bir de "tenezzül" tekneleri var ilanlarda  ;D ;D ;D
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Cem Gür - 23 Ocak 2017, 14:50:12
Elimizin altında olanı irdelediğimizde yayımlanan etiketler listesinde Tayo-Mar nasıl bir etikete sahip olurdu?

Öncelikle listenin en sol sütununda coğrafi alan belirlenmiş.  Tayo-Mar Akdeniz Ulusal Komitesi "CIM" ve Belle Plaisance "BP" ana gruplarına tâbi. Diğer 2 coğrafi grup Atlantik, Manş Denizi ve Perros Yarışlarını kapsıyor.

Peki CIM alt kategorisi ne olurdu?
1975 öncesinde denize inmiş yani "CIM Klasik"

Belle Plaisance BP'ye göre ?
İnşa malzemeleri ne olursa olsun planları eski teknelerden fazlasıyla etkilenerek yeniden tasarlanmış tekneler "Belle Plaisance"

Özetle :Denize ilk iniş tarihi ve 1950 1970 1975 tarihleri ile yapım malzemeleri bize doğru yolu gösteriyor.


Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Cem Gür - 23 Ocak 2017, 15:04:49
Klasik diyebilmek için ölçütler belli... Bir de "tenezzül" tekneleri var ilanlarda  ;D ;D ;D

 ;D ;D ;D "Tenezzül" teknelerinden kasıt "Eyyyy alıcılar tenezzül edip teknemi satın alın!" da olabilir "Eyyyy alıcılar bakın teknem o kadar değerli ki tenezzül edip satıyorum. Kıymetini bilin" de olabilir.

İlanı okuyanın o andaki ruh haline bağlı yani ?0-?
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Cem Gür - 23 Ocak 2017, 15:10:03
"Blue Moon" 1950 yılı öncesi bir tasarım. Ama inşasında orijinal malzeme kullanılmadı! (Yapıldığı dönemde kullanılan ağaçlar, çiviler, vidalar, byalar, sızdırmazlık bileşenleri, güvenlik ekipmanları vs vs )
Bu durumda biz de başvurumuzu yapıp onaylanmış bir Belçika kurumdan CE Belgemizi aldık. 
Açıkçası Türkiye'de inşa edilmiş olup onaylı bir Avrupa CE kurumundan belgeli kaç tekne vardır bilmiyorum. Ama Tayo-Mar'ın var.

Hemen bir düzeltme yapmak istiyorum. Her seferinde de konu olunca sapıtıyorum  :)
Blue Moon tasarımı 1950 olsa da Norveç'te 1954 yılında ilk defa denize indirildi.
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 23 Ocak 2017, 15:42:07
Abi o halde, başlık ellerinizden öper. :)
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Âli San - 23 Ocak 2017, 16:46:51
Uuuf ! Fena mevzuya girilmiş...
Bu klasik nedir, kimdir konusu çok su kaldırır; şu taze yepyeni oluşumumuzda epey hır gür çıkarır baştan söyleyeyim de biline.
Gerçi sağolsun Cem öyle güzel , referanslara dayalı ve net tarif etmiş ki, aslen tartışılacak bir yönü de yok.

Ama mesela bu kavga otomobilcilerin hic vazgeçmedikleri ve bitiremedikleri bir kavgadır. Umarım biz denizciler pek fazla merak sarmayiz zira kayıkçı kavgası da arabacı kavgasından daha şiddetli bir şeydir.

Otomobillerde de 25 yada 30 yaşını geçmiş olması aslen klasik sayılmasına yetiyor. Onlar biraz daha ileri gitmişler ; antika, klasik , vintage vs ayrımlar var. Hatta ileride kesin klasikleşecekleri tahmin edilen ve youngtimer kavramı altında toplaan 1990- 2000ler modelleri var. Aslında bunlarin her biri birer dönemi gösteriyorsa da ülkelere göre bu dönmeler üzerinde de pek anlaşamıyorlar. Mesela Antika otomobil çağı aslen ancak belki II Dunya savaşına kadar olan dönem, klasikler 1940lardan itibaren yapılmışlar filan gibi...Bu belirsizliğin nedeni de sanayici toplumların kendi mal ve markalarıyla kurdukları hissi bağ ( biz tabii her konuda olduğu gibi ; üretici değil seyirci, en iyi ihtimalle de kullanıcı olmuşuz, bu bizim kavgamız değil haliyle ). Misal Amerikalılar Packard'in ürettiği son V16 motorlu arabadan sonrası antika sayılmaz derken, Ingiliz olur mu efendim, asıl Rolls Royce veya Bentley'in majestelerine ürettiği falan limuzinden sonrası hikayedir...diyor. Fransız buna karşı kırmızı şarabını, Italyan espressosunu içerken ; Alman üretip duruyor ; ben bu işlere bakmam ; kalitelisini yapar bütün dünyaya satar, yükümü tutarım diyor. Bu bağlamda güzel ülkemi değerlendireceksek ; elimizde hepi topu Devrim arabası ve Anadol var ( gücü olan herkese bir klasik Anadol, daha iyisi bir STC 16 veya bir Böcek bulup kenara kaldırmayı öneririm, değerlenecekler ).

Yaş ve dönem meselesi yeteri kadar karışıkken ; daha beteri tabii her eskinin klasik sayılip sayılamayacağı konusu...Bunu atalarımız zaten eskiye rağbet olsa bit pazarına nur yağardı...özdeyişiyle irdelemişler efendim.

Öncelikle tadilat görmüş üzerinde oynanmış, orjinalinden uzaklaşmış eskinin antika veya klasik sayılamayacağı üzerinde fikir birliği var. Bu da konumuz olan teknelere gelirsek : orjinal planına sadık kalınmış olması anlamına geliyor.

Ama asıl tartışma tabii kalite, bulunabilirlik ( yani nadirlik ) ve teknoloji konularında...Yani 1950lerden bir Ferrarinin veya bir Rolls Royce'un klasik olduğunda herkes hemfikir , bu kadar ünlü markalar olmasa da bir dönem çok az sayıda üretilmiş çok daha mütevazi araçlar için de tereddüt yok ; ama harcıalem ve çok üretilmiş , deyim yerinde ise "halka mal olmuş " kitlesel üretimler için de tartışmalar var.

Örneğin tabii VW Kaplumbağa, Citroen 2 CV, Italyayı savaştan sonra motorize eden Fiat 500, unutulmaz Mini Morris...Bunlar hep on milyonlarca veya milyonlarca üretilmiş, ucuz ve harcıalem nesneler...Bir dönem insanlar bunlardan kurtulmak için uzerine para verebilirlermiş. Fakat artik günümüzde klasik kabul ediliyor ve seve seve alınıyor, yenileniyor ve ticari bir değere sahipler. Bunun nedeni ucuz ve basit de olsalar ; dönemlerini temsil etmeleri ve her birinin aslında kimi karakteristik ve teknolojik özellikleri olması ( küçük hacmi çok iyi kullanma, hafiflik, tasarrufluluk, tasarım, seri üretime yatkınlık vs vs ). Bu nedenle de artık günümüzde klasik ve muhafaza edilmesi gereken " değer"ler olarak görülüyorlar.

Ayrıca klasiğin değerini arttıran kimi başka faktörler de var. Birincisi elbette geçmişte bir ünlüye ait olması. Diğerleri hiç restorasyon/tadilat görmemiş olmasi ve geçmişinin izlenebilir olmasi. Ilk sahibinden bu güne kaç kere el değiştirdiğinin, nerede nasıl kullanıldığınin bilinmesi. Bu bence hele bir tekne için çok önemli : Nerde suya inmiş, nerelerde dolaşmış, hangi bayrakları taşımış, hangi isimleri taşımış, kimler kullanmış ? Bunları bilebilmek yeni sahibine çok keyif verirdi diye düşünüyorum.

Benim bütün bunlardan anladıklarımın özeti : klasik en az 30 yaşinda yada daha eski olacak ; üzerinde oynanmamış olacak, kendi döneminde bir yenilik, bir heyecan yaratmış, beğeni ile karşılanmış bir ürün olacak , az üretilmişse daha iyi ( ama işte VW Kaplumbağa 25 milyon üretilmişti veya Folkeboat dünyanın en çok üretilmiş teknesi : her ikisi de tam birer klasik ) ve çok üretilmiş olsa dahi, fazla da harcıalem olmayacak. Mesela otomobillerde aynı arabanın dört kapılısına bizde de kimse pek fazla bakmaz, yurt dışında hurdacı bile almaz fakat iki kapılı coupe modeli çuvalla para eder. Aynı marka ve model olmasına rağmen dört kapılı araba ihtiyacı gidermek için alınmış bir nesne olarak görülürken, tek kapılısı bir keyif aracı, zevk nesnesi olarak görülüp, kurtarılmaya ve muhafaza edilmeye değer bulunuyor.

Bence teknelerde de olaya böyle bakmalı.Kendime bir klasik tekne müzesi kuracak olsam  ;D1980'lerin charter teknelerinden örnekler toplayıp koymazdım , daha özel nesnelere bakardım diye düşünüyorum .
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Cengo - 23 Ocak 2017, 20:05:21
Korkuyorum bir sey sormaya :)
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 23 Ocak 2017, 21:02:32
Bu durumda en sağlıklısı her "klasik" kelimesinin ardından atıfta bulunulan konunun söylenmesi. Her birinin tanımı farklı sonuçta.

Klasik tekne,
Klasik araba,
Klasik felsefe,
Klasik edebiyat,
Klasik müzik,
Klasik iktisat,
Klasik koşullanma,
Klasik dönem hukuk,
Klasik bilim ...

Pekiii klasik ayakkabı ve klasik mobilya ?   :P
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 23 Ocak 2017, 21:15:27
Bu durumda en sağlıklısı her "klasik" kelimesinin ardından atıfta bulunulan konunun söylenmesi. Her birinin tanımı farklı sonuçta.

Klasik tekne,
Klasik araba,
Klasik felsefe,
Klasik edebiyat,
Klasik müzik,
Klasik iktisat,
Klasik koşullanma,
Klasik dönem hukuk,
Klasik bilim ...

Pekiii klasik ayakkabı ve klasik mobilya ?   :P

Hem bir dönemi tanımlayacak hem de halihazırda iş görür olacak. Sanırım en yalın tanımı bu.
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Can Deniz <Ercan H> - 23 Ocak 2017, 21:17:07
Klasik kundura sayılabilir mi bilemem ama mesleğin son ustalarından biridir babam.
Körüklü efe çizmesi, patıma kazıma dikişli, ağaç çivili hakiki kösele ayakkabılar yapardı.
Modeli kesip sayasını dikmekten kalıba çekip tabanını oturtmaya kadar.
Bazı hatırlı müşterilerinin kendi kalıpları vardı mesela.

Ayakkabı istediklerinde hemen batar kattan o kişinin kalıbı çıkartılır kişiye özel imalat başlardı.

Yine Klasik mobilya sayılır mı bilemem ama annemin çeyiz sandığı ve gardırobu hakiki meşeden idi.
Dayım marangoz idi o yapmış annem evlenirken, yıl 1955.
Bir kaç ev taşındıktan sonra hamallar artık gelmez olmuşlardı ağırlığını bildikleri için.

Bildiğin tank gibi idi. Üstelik üzeri gomalak cilalı.

Ama yine dayımın yaptığı iskarpela oymalı bir sehpamız hala benim bilgisayar tezgahı olarak durur kanepenin yanında.
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Can Deniz <Ercan H> - 23 Ocak 2017, 21:20:03
Bu durumda en sağlıklısı her "klasik" kelimesinin ardından atıfta bulunulan konunun söylenmesi. Her birinin tanımı farklı sonuçta.

Klasik tekne,
Klasik araba,
Klasik felsefe,
Klasik edebiyat,
Klasik müzik,
Klasik iktisat,
Klasik koşullanma,
Klasik dönem hukuk,
Klasik bilim ...

Pekiii klasik ayakkabı ve klasik mobilya ?   :P

Klasik silah ve klasik bıçaklarda sıralamaya girmeli mi ne dersin Kaan. ;) ;)
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 23 Ocak 2017, 21:49:38
Abi, klasik ile başlayan dünyalar var.
Mesela klasik gitar klasik midir ?  ;D ;D ;D
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Mücahit Karabaş - 23 Ocak 2017, 21:53:34
İşte harika bir konu ve tartışma. Değerli Reisler, değerli tanım ve açıklamalarla konuyu bitirmişler aslında.

Özetlersek; Klasik kelimesi adı üstünde sınıf kelimesinden türeyen bir sıfat. Toplum veya toplumlar tarafından zamanla kabul görmüş, yerleşmiş ,  davranış, ürün, bilimsel ve sanatsal, mimari unsurların belli bir sınıfa ya da türe dahil edilerek yaşatılması. Klasik , eskimiş ve antik kelimelerinin aksine hala kabul gören, kullanılan bir şey. Mesela, hepimiz klasik batı müziği dinliyoruz, klasik türk edebiyatı okuyoruz, klasik kıyafetlerle dolaşıyoruz, klasik amerikan arabaları kullanabiliyoruz, klasik fiziğe gore yelken yapıyoruz. Klasik kelimesinin en güzel yanlarından birisi yaşaması nefes alması. Gelecek kuşaklara da hitap edebilmesi.

Çeyiz sandığı klasik türk kültürünün bir unsuru. Belli ağaçlardan belli formlarda yapılıyor. Üzerine motifler işelenebiliyor ya da oyma yapılabiliyor. Bu klasik bir çeyiz sandığını ifade ediyor. Biz bugün aynı yöntemlerle eski çeyiz sandıklarına benzer sıfır kilometre bir sandık yaparsak bu da klasik kabul edilir. Ama eski olmadığı için maddi değeri eskisi kadar olmaz.
Tan Kaan Reis, çok doğru bir konuya değinmiş. Sadece klasik demek yetmiyor. Neyin klasiği olduğunu da belirtmek gerekiyor. Ama klasik tekne yerine klasik iskandinav teknesi, veya klasik akdeniz teknesi gibi, klasik müzik yerine klasik batı müziği, klasik rock müziği gibi, klasik edebiyat yerine klasik Alman edebiyatı ya da klasik Rus edebiyatı gibi daha detaylı belirtmemiz belki daha doğru tanımlama olabilir.

Klasik kelimesi aslında çok katı anlamlı bir sıfat gibi görünse de benim bir çok kelime ya da kavramda yaptığım gibi onu daha iyi anlayabilmek için tersten bakmak biraz daha yol almamızı sağlayabilir. Bu kelimenin diğer sıfatlar gibi kesin bir zıt anlamı var mı? Ne diyebiliriz zıt anlamı için, yeni mi, modern mi, alternatif mi, sıradışı mı? ya da…?
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Can Deniz <Ercan H> - 23 Ocak 2017, 22:10:27
Abi, klasik ile başlayan dünyalar var.
Mesela klasik gitar klasik midir ?  ;D ;D ;D

İmdi klasik gitar denen şey ikiye ayrılır.
Biri yapım tekniği ve kullanılan malzeme olarak klasik gitar sınıfına sokar.
Diğeri gitarın kendisi klasik olsa da olmasa da çalma biçemidir.

 8-) 8-) 8-)
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Cem Gür - 23 Ocak 2017, 22:39:12
Klasik kelimesi aslında çok katı anlamlı bir sıfat gibi görünse de benim bir çok kelime ya da kavramda yaptığım gibi onu daha iyi anlayabilmek için tersten bakmak biraz daha yol almamızı sağlayabilir. Bu kelimenin diğer sıfatlar gibi kesin bir zıt anlamı var mı? Ne diyebiliriz zıt anlamı için, yeni mi, modern mi, alternatif mi, sıradışı mı? ya da…?

Aynı şeyi düşündüm Mücahit :)
Bence: güncel - çağdaş - cari hatta belki, sıradan - atipik -farklı - abnormal - düzensiz - alışılmadık - akım (trend) - zarif olmayan aklıma gelenler ....
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 23 Ocak 2017, 22:58:58
Bence zıt anlamı olmaz yada olmamalı.
Klasik son derece etken bir kelime ve etkilediği konunun spesifik olarak tamlamasını sağlıyor. Yani hiç bir şeyin zıttı yada çeliştiği bir durumu anlatacak kelime yok.

Örneğin Klasik müzik- Modern müzik zıt gibi duruyor ama değil çünkü modern kelimesinin zıttı İlkel aslında. Modern müzik denildiğinde Klasik müziğin zıttından bahsedilmiyor.
İngilizce de Modern - Ancient (Modern-antik) olabiliyor ama öğrendik ki antik demek klasik demek değil.

Hepsini geçtim, olması gerekseydi zaten olmaz mıydı ?
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Âli San - 23 Ocak 2017, 23:02:51
Klasiğin bence tam karşıtı = " Zeitgeist"dir   ::) Yani anın duygu, düşünme, davranma biçimidir. 30 sene sonra günümüzün bir çok talebi, alışkanlığı ve beğenisi değişmiş olacaktır. O zaman bizim kayıklar da klasik olabilirler ama olamayabilirler de...   ;D
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 23 Ocak 2017, 23:25:35
Klasiğin bence tam karşıtı = " Zeitgeist"dir   ::) Yani anın duygu, düşünme, davranma biçimidir. 30 sene sonra günümüzün bir çok talebi, alışkanlığı ve beğenisi değişmiş olacaktır. O zaman bizim kayıklar da klasik olabilirler ama olamayabilirler de...   ;D

Hem fikiriz abicim...
Ben bu dönemden  bir şeyin geleceğe kalacağına inanmıyorum. Her şeyin bu denli hızlı tüketildiği bir zamanda herhangi bir şey bir "döneme" bile ait olamıyor. Her şey simülasyon sanki. Eh, simülasyon da gerçek olmadığına göre, kalacak bir şey de olmayacak.

Ben "Klasik'in yeniden -günün birinde- egemen olacağına inanlardanım. O kadar safım yani.


Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Servet - 24 Ocak 2017, 00:01:27
(http://i.resimyukle.xyz/NV9T.png) (http://resimyukle.xyz/resim/NV9T)
üretilebilseymiş bu da klasik olurmuş..
https://otohafiye.wordpress.com/2015/04/29/yerli-uretim-kamyonet-altin-boga/
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Ersin Böke - 01 Şubat 2017, 12:16:16
Bu klasik ile ilgili son derece keyifli bir tartışmayı okuduğumda yurt dışındaydım.

Bir eşyanın " klasik" olarak tanımlanmasındaki teknik kabuller ve çeşitli örnekler vermiş üstadlar.

Ancak işin içinde şöyle de bir felsefe yok mudur. ?

Bence "klasik " kavramını en iyi betimleyen , eşyadan bağımsız en önemli özellik, farklı  toplumlar ve katmanları her dönemde etkiliyebiliyor olmasıdır.

BU açıdan bakıldığında , eşyanın teknik özelliklerinden çok , insan ruhunun maddeleştiği bir kavram desek çok da yanılmış olurmuyuz. ?

" klasik " diye adlandırdığımız her madde, eşya , kavram , he ne ise insan ruhundan , onun zarafetinden esinlenilerek ortaya konulmuştur. Ya da bu insani yan sonradan bu eşyada şekil bulmuştur.

1974 wolkswagen Big , ilk arabamdı. Milyonlarca satılmış olan bu arabayı " klasik " yapan ile 1950 li yıllardan kalma bir Rolls Royce  arabayı "klasik " kabul eden mantığın temelindeki ortak nokta işte bu insani değerdir.

1970 i yılların kaplumbağası milyonlarca insanın yaşamının, anılarının bir parçası olduğu için bir "klasik " tir.

1950 li yıllardan kalma bri RR ise kullanan kişi kadar el işçiliğinin geldiği mükemmel noktayı göstermek açısından da bir " klasik " tir.

Bu açıdan bakıldığında , günümüzde hiç böyle " klasik " değerler yok mudur. ? Vardır elbette. Bu açıdan bakıldığında ilk çıkmış olan Iphone telefon bir "klasik " tir. Aslında ve belkide sosyolojik olarak çok daha başkaca bir şeydir ama "klasik " bu özelliklerinden biridir.

Emin olunuz ki , bundan 50 yıl sonra ilk çıkmış olan Iphone , kimileri tarafından yeniden kullanılmak istenebilir.

"klasik " bir eşya , ya da bir taşıttan bahsediliyor ise , "klasik " bir araba ya da tekne , insanların yaşanmışlıklarını sakladığı ölçüde " klasik " olarak adlandırılabilir.

Yelken yapmak , bizden önce yaşamış olan denizcilerin, tecrübelerinin sonucu ortaya çıktığı için bizi bu derece büyülemiyor mu sanki.. ?

Bu kutsallık ya da yaşanmışlığı hissetmeden yelken yapmanın bir anlamı olabilir mi ?
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Hasan Toparlak - 01 Şubat 2017, 13:16:59
Bu kutsallık ya da yaşanmışlığı hissetmeden yelken yapmanın bir anlamı olabilir mi ?

Ersin Reis klasiği bir cümle. :D
Başlık: Ynt: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 01 Şubat 2017, 13:40:31

Bu açıdan bakıldığında , günümüzde hiç böyle " klasik " değerler yok mudur. ? Vardır elbette. Bu açıdan bakıldığında ilk çıkmış olan Iphone telefon bir "klasik " tir. Aslında ve belkide sosyolojik olarak çok daha başkaca bir şeydir ama "klasik " bu özelliklerinden biridir.

Emin olunuz ki , bundan 50 yıl sonra ilk çıkmış olan Iphone , kimileri tarafından yeniden kullanılmak istenebilir.

"klasik " bir eşya , ya da bir taşıttan bahsediliyor ise , "klasik " bir araba ya da tekne , insanların yaşanmışlıklarını sakladığı ölçüde " klasik " olarak adlandırılabilir.
......
Bu kutsallık ya da yaşanmışlığı hissetmeden yelken yapmanın bir anlamı olabilir mi ?

"uzun zaman sonra ilk kez sokakta gerçek bir deliye rastladım, elinde cep telefonu olmadığı halde kendi kendiyle konuşuyordu" demişti Baudrillard bir yerlerde. Bu anlamıyla Iphone ve benzerlerinin deliliğimizin dönüm noktalarından biri olarak klasik olacağından yana kuşkum yok. Tek kusuruyla, bir yaşanmışlığı bahşettiği anları anımsattığı için değil, yaşamlarımızı çalan bir şey olduğu için olacak bu.
Başlık: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Selim Akınoğlu - 28 Haziran 2024, 17:46:39
"BU KAYIK KLASIK MI? 22 Ocak 2017" başlığındaki fotoğrafları 3 Temmuz 2012 tarihinde Blackbery telefon ile ben çektim.
google aramasında burada yayınlandığını gördüm.
Nasıl geldiğini merak etmekteyim :)
Tekne rahmetli Tamay Duran'a ait (fotoğraflardaki pembe tişörtlü kilolu arkadaş).
Yeğeniyle tekneyi arıyoruz.
Başlık: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 28 Haziran 2024, 18:47:12
Tekne gibi gizemli oldu iyi mi şimdi bu başlık.
Başlık: BU KAYIK KLASIK MI?
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 29 Haziran 2024, 15:57:18
"BU KAYIK KLASIK MI? 22 Ocak 2017" başlığındaki fotoğrafları 3 Temmuz 2012 tarihinde Blackbery telefon ile ben çektim.
google aramasında burada yayınlandığını gördüm.
Nasıl geldiğini merak etmekteyim :)
Tekne rahmetli Tamay Duran'a ait (fotoğraflardaki pembe tişörtlü kilolu arkadaş).
Yeğeniyle tekneyi arıyoruz.

Bu başlıktan bir süre sonra Rahmetli Cem Abi ve Ali San Abi Klasik Tekneler Platformunun kuruluşunda yer aldılar ve Klasik tekne tanımını yaptılar. Sonradan Cem Abi'de rahmetli oldu.  Başlığı açan ve resimleri yayınlayan Cenk Kaptan. Muhtemelentekne sahibi ile tanışıyor da olabilirler.