Heyamola Hey

Bahriye Mektebi => Elektrik => Konuyu başlatan: Atilla Serdar Erdoğan - 31 Temmuz 2018, 15:55:22

Başlık: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?
Gönderen: Atilla Serdar Erdoğan - 31 Temmuz 2018, 15:55:22
    Geçen hafta ,güneş paneli regülatörünün pdf manuelini  indirdim.Ayarlarda akü cinsine göre(jel-sulu akü)de bir düzenleme vardı.Bu ayarlamanın yapılması ne kadar önemli?,verimi etkilermi? merak ettim.Belkide ben yanlış anladım ayar mayar yapılmıyor :)
    Birde bende AGM akü var,manuelde ondan söz etmiyor,ne kadar önemli olabilir?Şimdiden teşekkür ederim :) 


 (https://i.hizliresim.com/oVVRL9.png)
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Özgür Ökten - 31 Temmuz 2018, 16:07:40
Bu ayar panelin şarj verimi için değil akünün ömrü için önemlidir.
Doğru ayarda olmaz ise regülatör aküye kendi şarj karakteristiğine uygun olmayan bir düzende akım vereceği için akü ömrü kısalır.

AGM akü için GEL (VRLA) seçmeniz daha uygun olur.
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Atilla Serdar Erdoğan - 31 Temmuz 2018, 16:54:23
Çok teşekkür ederim  ☺️
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Alper Dora - 01 Ağustos 2018, 10:10:53
Akünün cinsine göre şarj edilmesinde fayda var ancak sizin regülatörün sıcaklık sensörü var mı onu kontrol edin. Diğer yandan Optima  gibi orbital ve Odyssey gibi AGM ler hızlı şarj olmak için 14.6V da şarj olabilir. Diğer servis tipi AGMlerde bu 14.4 olmalıdır. Ancak teknenizde eğer redresörde varsa o zaman regülatör ayarını 14.2 de tutmakta fayda var. Redresör daha düzgün bir şarj kaynağıdır ancak eğer solardan gelen voltaj daha yüksekse o zaman regülatör şarj edecektir. O nedenle Regülatörün akımı Redresörün çalışmasını engellememesi için çıkış voltajını düşüğe ayarlamakta fayda vardır. Düşük voltajla şarj etmenin bir zararı yoktur sadece daha uzun sürede şarj olur. Akü ömrü açısından daha iyidir.

Yüksek voltajla şarj ederseniz ne olur. Sıcaklık ve iç direnç artacağı için eğer akü içerisindeki plakalar sağlıklı değilse ya da yüksek kaliteli değilse plakalarda tahribat başlayacak ve aküler ya bozulacak ya da ömürleri kısalacaktır. Jel akülerde de jelin fiziksel yapısı bozulacağı için kapasite kaybı, akünün şişmesi, ya da ömür kaybı gibi durumlar ortaya çıkacaktır.
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Mehmet Atay - 01 Ağustos 2018, 11:16:36
Konu burada tartışılırken, yaşadığımı, endişemi ve kendimce almaya çalıştığım önlemi anlatayım. Sizlerin de görüşlerini beklerim.

Geçen hafta kısa kaçamak için tekneye gittim. Teknede buzdolabı çalıştığı için sürekli elektriğe bağlı.

Tekneye varır varmaz, hemen elektriği söküp, yola çıktık. Ve yaklaşık 1 saat mesafedeki koya bağlandık. İçeride eşyaları yerleştirmeye başladık.
Salon koltuğu üzerinden laptop çantamı aldığımda ısındığını hissettim. İlk başta anlam veremedim, ama hemen sonra koltuğu elledim. Sıcak! Aküler de koltuğun altında. Baktım ateş gibiler ve hafiften koku var.
Teknede 3 adet akü var. İkisi çok sıcak, biri soğuk ama hiç biri şarj tutmuyor. 3-4 dk sonra elektrik 11 v altına düşüyor ve alarm çalmaya başlıyor.
Akülerin kutup başlarını söktüm ve 3 günü elektriksiz geçirdik.

Tekneye biz gelmeden önce, Ella’daki palamar arkadaşlar, tekneyi havalandırıyor. O nedenle kesif kokuyu almadık. Ancak yine de tekneye benden önce giren arkadaşım, “tuvaletler yine kokuyor” dedi. Ondan sonra ben girdim, kokuyu almadım ve tuvaletleri kontrol ettim, orada da bir şey görmedim.
Yani kokudan uyanamadık.

Peki tekneye gelmeseydik?  Redresör şarj etmeye, aküler ısınmaya, kaynamaya devam edecekti ve tatsız bir şekilde bitecekti.

Şimdi redresöre ısı sensörü aldım. O sensörle, redresörün gerektiğinde şarjı kesmesini bekliyorum, umuyorum.

Eş zamanlı çalışan solar panel de var. Victron MPPT diyor ki, kılavuzunda, eğer sürekli şarj etmesine rağmen, akülerin voltajı artmıyorsa, voltajı düşürür ve hatta durur. Umarım bunu yanlış yorumlamadım. Bu konuyu tekrar tekrar ve dikkatlice okuyacağım.

Ama kafamdaki, sahil elektriğinde uzun süre bırakacağım zamanlarda, solar panelden beslemeyi kesmek. Böylece ben teknede yokken kontrolü sadece ısı sensörlü redresöre bırakmış olacağım.
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Alper Dora - 01 Ağustos 2018, 12:51:07
Mehmet bey sizdeki problem redresör ya da alternatör problemi. Büyük ihtimalle redresör yüksek akım vererek akülerinizi kaynatıyor. Yani sıcaklık sensörü çareniz olmayabilir.. Aküleriniz kaynadığı için plakalar çöktü voltaj tutmuyor artık. Akülerin değiştirilmesi gerek. Değiştirirkende bütün akü grubunun değiştirilmesi gerek yani sadece 2 tanesi değil. Ama onun dışında 1 saatlik seyir sonunda aküler hala o kadar sıcaklarsa alternatörünüzün konjektürüde bozuk ve yüksek voltaj veriyor olabilir. Bunların kontrol edilmesi gerek. Mppt solar regülatörünüz varsa sıcaklık sensörüde varsa sahilden elektrikte alsanız kapatmayın. Solar regülatör aküleri düzgün şarj eder yukarıdaki güneşe göre. Fazla da şarj etmezler. Float konumuna gelince de voltajı düşürürler sonra da tüketim yoksa kapanırlar. Aynı şekilde redresörde aynı şeyi yapar. Ama bazen sahil voltajı düştüğü zaman redresörün sigortası atıyor ve kapanıyor. Bu nedenle aküler şarjsız bırakmak akülerin ömründen bayaa yemenize neden olur. O nedenle regülatör voltajını zaten düşürürseniz 14.2V a o zaman redresör voltajını bastıramaz o nedenle sadece  redresör şarj eder. Victron un yazdığı da doğru aküler dolup voltajda artık daha fazla yükselmiyor ve float durumuna geçiyorsa belli bir zaman sonra kendisini kapatır ki doğrusuda o dur.
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Hakan Biçen - 01 Ağustos 2018, 16:35:24


Geçen hafta kısa kaçamak için tekneye gittim. Teknede buzdolabı çalıştığı için sürekli elektriğe bağlı.



Teknede olmadığın zamanlarda dolap kapağı açılıp kapanmayacağı için sarfiyatı minimumda olmaz mı? bunun içinde sadece güneş paneli
beslemesi yetmez mi? Sahil elektriğini neden gerekli görüyorsun?
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Mehmet Atay - 01 Ağustos 2018, 17:07:54
Hakan,

Sorun çok yerinde ama test etmeden emin olamam.
Paneller 2x80 watt ve bimini üzerinde hafif açılı. Tam performans alabileceğime pek
ihtimal vermiyorum.

Test etmek lazım. Daha o kadar vakit geçirmedim teknede.
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Derya Yenigun - 01 Ağustos 2018, 17:15:02
Bende kendi donanımım için Hakan Abi ile aynı düşüncedeyim. (140 x 2 esnek panel) Buzdolabı ve dondurucuyu idare ediyor.

Benim daha çok sahil beslemesindeki voltaj düşüklüğü nedeniyle sıkıntı çıkabileceği konusunda endişelerim var.

Çok güven duyulmayacak bir gösterge de olsa paneldeki akü voltajın x marinada 14 - 14,1 seviyelerinde iken iskelelerde 13,5-13,7 seviyelerinde kalması, devamlı şarj pozisyonu, klimanın AC LO hatası vererek kendini kapatması bende başkaca arızalar yaşanabileceği kaygısı yaratıyor.
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Derya Yenigun - 01 Ağustos 2018, 17:16:43
Mehmet Bey,

Bozburun'da gördüğüm Sarıyaz sanırım bir önceki tekneniz, değiştirdiğiniz Bavaria değil mi ? 2 Hafta önce kadar denk gelmiştim.
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Mehmet Atay - 02 Ağustos 2018, 00:19:24
Mehmet Bey,

Bozburun'da gördüğüm Sarıyaz sanırım bir önceki tekneniz, değiştirdiğiniz Bavaria değil mi ? 2 Hafta önce kadar denk gelmiştim.

Evet . Ta kendisi.
Yeni teknemde de aynı ismi kullandığım için alanlardan isim değişikliğ yapmalarını istedim ama maalesef yapmadılar
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Hasan Toparlak - 02 Ağustos 2018, 00:36:29
Bizim teknede 2x80 watt güneş paneli var. Günde 2 saat derin dondurucuyu (-15) te çalıştırıyorum. Et vb. bozulabilecek gıdalar alt kısımda.

Önden kapaklı buzdolabı sürekli çalışıyor. Elektrikli tuvaleti geçen yıl iptal ettim (Özelllikle nedense gece talep oluyor hem gürültü hem de enerji sarfiyatı nedeniyle. 10-15 gün alargada kaldığım oluyor. 2 x 135 mutlu sulu akü serviste. Motor aküsünü güneş panelinden ayırdım. 

Çok özel durumlarda gece başlangıcında voltaj 12.3'e düşerse yarım saat motor çalıştırıyorum.

Aküler 3. sezonda. Ondan önceki 2 yıl aküleri yıllık değiştiriyordum. Sanırım en önemli konu voltaj takibini sağlam yapmak. Yoksa panel büyüt, paneller büyüdü akü ekle. Eee bu kadar kapasiteye TV al, Mikro Dalga al, espresso makinası al.. Sonu yok..
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Alper Dora - 02 Ağustos 2018, 11:01:36
2x80wattlık panel grubu sadece 1 adet buzdolabının günlük sarfiyatını karşılayacaktır. Diğer bütün extralar akülerden karşılanacaktır. Tek Buzdolabı dahil bir teknede günlük tüketim yaklaşık 90-100A civarındadır. Kapalı sulu akülerde güvenli kullanım alanını %30 olarak düşünürseniz 200A lik akü grubu size sadece 60A sağlayacaktır. Bunun üstünde kullanım akünün ömründen gitmesine neden olacaktır. Deepcycle olması bunu değiştirmez. Derin discharge bütün akülerin ömrünü kısaltır. Normal aküler kendilerini toparlayamazken deepcycle akülerde kapasite kaybı minimumda olur. O nedenle aküm nasılsa deepcycle diyerek kapalı sulu aküleride o şekilde kullanmamanızı tavsiye ederim.
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Hasan Toparlak - 02 Ağustos 2018, 13:24:54
2x80wattlık panel grubu sadece 1 adet buzdolabının günlük sarfiyatını karşılayacaktır. Diğer bütün extralar akülerden karşılanacaktır. Tek Buzdolabı dahil bir teknede günlük tüketim yaklaşık 90-100A civarındadır. Kapalı sulu akülerde güvenli kullanım alanını %30 olarak düşünürseniz 200A lik akü grubu size sadece 60A sağlayacaktır. Bunun üstünde kullanım akünün ömründen gitmesine neden olacaktır. Deepcycle olması bunu değiştirmez. Derin discharge bütün akülerin ömrünü kısaltır. Normal aküler kendilerini toparlayamazken deepcycle akülerde kapasite kaybı minimumda olur. O nedenle aküm nasılsa deepcycle diyerek kapalı sulu aküleride o şekilde kullanmamanızı tavsiye ederim.

Alper reisim,

Deep Cycle olsa iyi, benimkiler öyle normal tam bakımsız sulu akü.

Küçük buzdolabı 3.5 amp, derin dondurucu 14 amp çekiyor. Güneş panelleri 10 saatlik gündüz periyodunda 80 amp civarında bir kazanç sağlıyor. 20 amper derin dondurucuya gidiyor. (Deniz suyundan soğutmalı). Küçük buzdolabına da çalışma sistemi 1 on x 2 off olsa 30 amper gidiyor. Power Banklar için 15 w'lık bir bez solar panel kullanıyorum. Bulaşık yıkama vs. de ayak pedalı kullanılıyor. 3-4 güne bir dediğim gibi motor en fazla 1/2 saat çalışıyor.

500 l suyu biraz daha idareli kullanabilsek alarga süremi 20 güne çıkaracağım inşallah. (Bu arada restoran iskelelerine bağlandığımızda elektrik olsa bile gerek duymuyorum.)

3 yıl öncesine kadar her yıl 3 akü almış birisi olarak, akünün markası, panel kapasitesinden çok daha önemli olanın teknede voltaj takibi olduğuna inanıyorum artık. Özellikle akşam ve gece yatmadan önce voltaj kontrolü herhangi bir akünün ömrünü 3'e katlar görüşündeyim.



Solar panellerin ve akülerin kapasitesini arttırmamamın bir diğer nedeni, eğer yeterli enerjim olursa kulağımda kulaklık, önümde DAW programı teknenin içinden hiç dışarı çıkmama ihtimali.

Bu arada bir dip not : Derin dondurucu candır. :)))
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Burak Doneray - 02 Ağustos 2018, 14:24:08
Sizlere bir soru Teknemde 105 amperlik kapalı kurşun asit 2 adet Varta servis aküsü toplam 210 A kullanıyorum . %30 mantığına göre 65 Amperim var akünün 11,80 V boş 12,80V tam dolu olduğunu kabul edersek Akülerim 12,5 V gösterdiğinde ömründen yemesin diye doldurmam gerekiyor doğrumu anlamışım bu mantık doğrumudur ?

Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 02 Ağustos 2018, 14:41:23
Sizlere bir soru Teknemde 105 amperlik kapalı kurşun asit 2 adet Varta servis aküsü toplam 210 A kullanıyorum . %30 mantığına göre 65 Amperim var akünün 11,80 V boş 12,80V tam dolu olduğunu kabul edersek Akülerim 12,5 V gösterdiğinde ömründen yemesin diye doldurmam gerekiyor doğrumu anlamışım bu mantık doğrumudur ?
Bence doğru. ama 12,4 altına düşürme doldur diye ayrıca da uyarıyorlar. ayrıca sen niye düşünüyosunki, bence sen aküleri falan sök at , panda var artık sende.
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Serkan Güvenen - 02 Ağustos 2018, 14:50:14
Sizlere bir soru Teknemde 105 amperlik kapalı kurşun asit 2 adet Varta servis aküsü toplam 210 A kullanıyorum . %30 mantığına göre 65 Amperim var akünün 11,80 V boş 12,80V tam dolu olduğunu kabul edersek Akülerim 12,5 V gösterdiğinde ömründen yemesin diye doldurmam gerekiyor doğrumu anlamışım bu mantık doğrumudur ?
Bence doğru. ama 12,4 altına düşürme doldur diye ayrıca da uyarıyorlar. ayrıca sen niye düşünüyosunki, bence sen aküleri falan sök at , panda var artık sende.

Ben de onu soracaktım esasında başka bir başlık altında mı tartışılsa ?. Güneş paneli mi jeneratör mü ?
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Burak Doneray - 02 Ağustos 2018, 15:00:27
Sizlere bir soru Teknemde 105 amperlik kapalı kurşun asit 2 adet Varta servis aküsü toplam 210 A kullanıyorum . %30 mantığına göre 65 Amperim var akünün 11,80 V boş 12,80V tam dolu olduğunu kabul edersek Akülerim 12,5 V gösterdiğinde ömründen yemesin diye doldurmam gerekiyor doğrumu anlamışım bu mantık doğrumudur ?
Bence doğru. ama 12,4 altına düşürme doldur diye ayrıca da uyarıyorlar. ayrıca sen niye düşünüyosunki, bence sen aküleri falan sök at , panda var artık sende.

Ben de onu soracaktım esasında başka bir başlık altında mı tartışılsa ?. Güneş paneli mi jeneratör mü ?

220 V kullanmak istemiyorsan (klima,1500 W üstü kahve makinesi) Güneş paneli kesinlikle yeterli diğer türlü jeneratörün alternatifi şu an yok bence.
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Burak Doneray - 02 Ağustos 2018, 15:02:21
Sizlere bir soru Teknemde 105 amperlik kapalı kurşun asit 2 adet Varta servis aküsü toplam 210 A kullanıyorum . %30 mantığına göre 65 Amperim var akünün 11,80 V boş 12,80V tam dolu olduğunu kabul edersek Akülerim 12,5 V gösterdiğinde ömründen yemesin diye doldurmam gerekiyor doğrumu anlamışım bu mantık doğrumudur ?
Bence doğru. ama 12,4 altına düşürme doldur diye ayrıca da uyarıyorlar. ayrıca sen niye düşünüyosunki, bence sen aküleri falan sök at , panda var artık sende.


Huy işte jeneratör aldık kimse rahatsız olmasın aman biri bir şey der diye çalıştıramıyorumki 12 gündür denizdeyim 1 saat çalıştırabildim.
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Hasan Toparlak - 02 Ağustos 2018, 15:07:59
Akşam kontrolünde (hava karardığında) 12.6 'yı görürsem teknede sıkıyönetim (Bildiri No - 1) ilan ediyorum. Gece yatarken de (saat 12 civarı)  12.4 görürsem motoru bir yarım saat çalıştırıp uyuyorum.

Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Derya Yenigun - 02 Ağustos 2018, 15:30:45
Bence her ikisi de olmalı, jeneratöre her durumda ihtiyaç duymuyorum. Hatta marina da çalıştırdığım daha fazla olmuştur. Bazen elektrik kartı tükeniyor ama farketmiyoruz :)

Ama güneş panelleri benim düzenimde günlük tüketim için hayati önem taşıyor.
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Alper Dora - 02 Ağustos 2018, 15:30:59
Hasan Abi kusura bakma ama hesaplamada bir hata var 2x80wattlık panelden günde 80A alabilmek şu an için güncel panel ve regülatör teknolojisi ile imkansız. 80A dediğin 960Watt demek. O da 80Wattlık panelden çıkmaz abi. Orada bir hata var. Ben panelde sattığım için söylüyorum. Abi bundan 7 kat falan alırsın diye satanlar var ama gerçek değil. Taş çatlasın maksimum maksimum hiç gölge düşmesin bulut gelmesin x5 alırsın en kaliteli panelden. Haa Sharpın şu anda Nasaya verdiği paneller var 3 tane baş parmak tırnağı kadar panel ile araba kliması çalıştırabiliosun. Ama daha yeryüzüne inmedi onlar.

Bir de ben tekneme hayatta kapalı sulu ya da bakımlı akü sokmam. Şarj olurken ya da kullandığında çıkardığı gaz hem başağrısı yapıo hem de ciğerlere ne tahribat yapıyor bilemiyorsun. Bir de uyku kalitesini derinden etkiliyor. Birde iki senede bir değiştiriyorsun. Onun yerine bir kere düzgün sistem kur düzgün akü koy en az 5 sene kullan. Bi de kafan rahat olsun. Ben motoryatçıyım aküler makine dairesinde olduğu halde kapalı sulu akü kullanmıyordum. Akü can kurtarır. En ihtiyacın olduğu yerde yüksek voltaj çekmen gerekir seni yarı yolda bırakır diğerleri düzgün kaliteli akü sana o desteği verir. O nedenle aman.
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Alper Dora - 02 Ağustos 2018, 15:33:44
Bir de aküleri 12.3V un altına indirmemekte fayda var. 12V lara yaklaştıkça akülerin aldığı tahribat daha da artıyor. Tabi bu yüksüz haldeyken akım çekilmiyorken. Akım çekilıyorken 12.3V kötü bir değer değil.
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Serkan Güvenen - 02 Ağustos 2018, 15:34:51
Hasan Abi kusura bakma ama hesaplamada bir hata var 2x80wattlık panelden günde 80A alabilmek şu an için güncel panel ve regülatör teknolojisi ile imkansız. 80A dediğin 960Watt demek. O da 80Wattlık panelden çıkmaz abi. Orada bir hata var. Ben panelde sattığım için söylüyorum. Abi bundan 7 kat falan alırsın diye satanlar var ama gerçek değil. Taş çatlasın maksimum maksimum hiç gölge düşmesin bulut gelmesin x5 alırsın en kaliteli panelden. Haa Sharpın şu anda Nasaya verdiği paneller var 3 tane baş parmak tırnağı kadar panel ile araba kliması çalıştırabiliosun. Ama daha yeryüzüne inmedi onlar.

Bir de ben tekneme hayatta kapalı sulu ya da bakımlı akü sokmam. Şarj olurken ya da kullandığında çıkardığı gaz hem başağrısı yapıo hem de ciğerlere ne tahribat yapıyor bilemiyorsun. Bir de uyku kalitesini derinden etkiliyor. Birde iki senede bir değiştiriyorsun. Onun yerine bir kere düzgün sistem kur düzgün akü koy en az 5 sene kullan. Bi de kafan rahat olsun. Ben motoryatçıyım aküler makine dairesinde olduğu halde kapalı sulu akü kullanmıyordum. Akü can kurtarır. En ihtiyacın olduğu yerde yüksek voltaj çekmen gerekir seni yarı yolda bırakır diğerleri düzgün kaliteli akü sana o desteği verir. O nedenle aman.

Akü markası olarak ne önerirsiniz ?
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Burak Doneray - 02 Ağustos 2018, 15:40:35
Hasan Abi kusura bakma ama hesaplamada bir hata var 2x80wattlık panelden günde 80A alabilmek şu an için güncel panel ve regülatör teknolojisi ile imkansız. 80A dediğin 960Watt demek. O da 80Wattlık panelden çıkmaz abi. Orada bir hata var. Ben panelde sattığım için söylüyorum. Abi bundan 7 kat falan alırsın diye satanlar var ama gerçek değil. Taş çatlasın maksimum maksimum hiç gölge düşmesin bulut gelmesin x5 alırsın en kaliteli panelden. Haa Sharpın şu anda Nasaya verdiği paneller var 3 tane baş parmak tırnağı kadar panel ile araba kliması çalıştırabiliosun. Ama daha yeryüzüne inmedi onlar.

Bir de ben tekneme hayatta kapalı sulu ya da bakımlı akü sokmam. Şarj olurken ya da kullandığında çıkardığı gaz hem başağrısı yapıo hem de ciğerlere ne tahribat yapıyor bilemiyorsun. Bir de uyku kalitesini derinden etkiliyor. Birde iki senede bir değiştiriyorsun. Onun yerine bir kere düzgün sistem kur düzgün akü koy en az 5 sene kullan. Bi de kafan rahat olsun. Ben motoryatçıyım aküler makine dairesinde olduğu halde kapalı sulu akü kullanmıyordum. Akü can kurtarır. En ihtiyacın olduğu yerde yüksek voltaj çekmen gerekir seni yarı yolda bırakır diğerleri düzgün kaliteli akü sana o desteği verir. O nedenle aman.

140 W solara panelden aldığım günlük 46-50 A Hasan reiste herhalde 60 A belki alıyordur. Sulu aküler konusunda kapalı veya açık tekneme sokmam fikrinize katılmıyorum .Benim teknemde akü dolaplarım servis ve start olarak iki tane ahşap kapağı kapanan kutu şeklinde ve her ikisininde güverteye çıkan  havalandırmaları var Bu sene akülerim 4 yaşını bitirdi.bana maliyeti bugünün değeriyle 1200 tl .Akülerin havalandırmaları varsa sorun yok bence.
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Alper Dora - 02 Ağustos 2018, 15:44:54
Hasan Abi kusura bakma ama hesaplamada bir hata var 2x80wattlık panelden günde 80A alabilmek şu an için güncel panel ve regülatör teknolojisi ile imkansız. 80A dediğin 960Watt demek. O da 80Wattlık panelden çıkmaz abi. Orada bir hata var. Ben panelde sattığım için söylüyorum. Abi bundan 7 kat falan alırsın diye satanlar var ama gerçek değil. Taş çatlasın maksimum maksimum hiç gölge düşmesin bulut gelmesin x5 alırsın en kaliteli panelden. Haa Sharpın şu anda Nasaya verdiği paneller var 3 tane baş parmak tırnağı kadar panel ile araba kliması çalıştırabiliosun. Ama daha yeryüzüne inmedi onlar.

Bir de ben tekneme hayatta kapalı sulu ya da bakımlı akü sokmam. Şarj olurken ya da kullandığında çıkardığı gaz hem başağrısı yapıo hem de ciğerlere ne tahribat yapıyor bilemiyorsun. Bir de uyku kalitesini derinden etkiliyor. Birde iki senede bir değiştiriyorsun. Onun yerine bir kere düzgün sistem kur düzgün akü koy en az 5 sene kullan. Bi de kafan rahat olsun. Ben motoryatçıyım aküler makine dairesinde olduğu halde kapalı sulu akü kullanmıyordum. Akü can kurtarır. En ihtiyacın olduğu yerde yüksek voltaj çekmen gerekir seni yarı yolda bırakır diğerleri düzgün kaliteli akü sana o desteği verir. O nedenle aman.

Akü markası olarak ne önerirsiniz ?

Kullanım profilinize göre AGM ya da Jel olarak değişeceği için sabit bir marka diyemem. Burada belirleyici sizin kullanım şekliniz, günlük kullanımınız,redresörünüzün kapasitesi ve modeli, aküleri koyacağınız alanın ölçüleri gibi bir sürü etken var. Ama AGM de en iyisi Odyssey ki %80 discharge edebilirsiniz ve yeniden toparlar kapasite kaybıda yaşamaz. Jel içinde Sonnenschein. Jel içinde ikinci seçenek Outdo olur.
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Alper Dora - 02 Ağustos 2018, 15:56:24

140 W solara panelden aldığım günlük 46-50 A Hasan reiste herhalde 60 A belki alıyordur. Sulu aküler konusunda kapalı veya açık tekneme sokmam fikrinize katılmıyorum .Benim teknemde akü dolaplarım servis ve start olarak iki tane ahşap kapağı kapanan kutu şeklinde ve her ikisininde güverteye çıkan  havalandırmaları var Bu sene akülerim 4 yaşını bitirdi.bana maliyeti bugünün değeriyle 1200 tl .Akülerin havalandırmaları varsa sorun yok bence.
[/quote]

Burak Bey kapalı sulu dediğiniz akü ya da bakımlı dediğiniz akü klasik araba aküsüdür. Büyükleride kamyon aküsüdür. İstediği kadar deepcycle olsun. Teknolojisi değişmez. Evet aküleriniz 4 yaşında olabilir anlık olarak yüksek akım çekmeyi denediniz mi. Servis olarak şu anda işe yarıyorda başınız sıkıştı motor akünüz öldü motorda sorun oldu arka arkaya marş basmak zorunda kaldınız. Ya da başpervane aküleriniz bozuldu havada çok rüzgarlı ve bir yere bordalamak zorundasınız Orada nasıl kullanacaksınız başınız sıkıştığında. 4 yaşındaki kapalı sulu aküler şu an için bunları karşılayamaz bence. Ben kendim de yaşadım müşterilerimden de gördüm akünün hayat kurtardığını. Arabada lastik teknelerde de akü benim için en önemli sarf malzemesidir. Arabayı yola bağlayan lastik teknelerde de hayata bağlayan aküdür. Arabada yardım alabilmeniz kolay. Herkes yardıma gelirde denizde ne olur kim kaç saatte yanınıza gelir o bilinmez. Ben kapalı sulu akü satmıyor muyum satıyorum tabii ki. Ama ben danışmanım ben reçeteyi söylerim tedaviye hasta karar verir.
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Hasan Toparlak - 02 Ağustos 2018, 16:04:31
Alper reisim, anladın sen onu. Bahsettiğim birim anlık geçen akım ölçüsü değil Ah - Amper Saat’in bir gündüzlük toplamı yani.

Ben Fox E-350 monitörümde 13.3 Amper değerini saat 10.00 - 16.00 arası görüyorum.  Sabah 06-10 ve akşamüstü 16-19 arasındada değişken şarjlar var bu döneme ilave. 

Bu yıl 3. Yılı akülerin bir sıkıntı yok.  İlk iki yıl akü değişim sebebi bu konuya uzak kalışımızdı.  Voltaja. 

Teknenin kıçını aküyle dolduracağız, tepesine de koca panel. Şaha kalkacaz motor yat gibi olacağız.

Böyle iyi.  :)
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Burak Doneray - 02 Ağustos 2018, 16:11:39
Alper reisim cevabınız için teşekkür ederim Teknelerde motor aküsü servis akülerinden ayrıdır motoru çalıştırmak dışında başka servis ve görevi yoktur olmamalıdır .Servis aküleri günlük ihtiyacınızı karşılar Buzdolabı ,aydınlanma ve ırgat için yeterli enejiyi sağlamak oda motor çalışırken zaten alternatörümüz var . Bence önermeleriniz sigorta mantığıyla benzer.

Bunun yerine akü kapasitesi arttırmak yerine yani ağırlık olmaması için veya yer sorunu yaşayanların akü koymak için bu yeni teknoloji aküleri kullanmalarının faydalarını belirtseniz daha akılcı ve faydalı olduğunu düşünüyorum. Örnek olarak bazen panel kapasitemiz yerine akü kapasitemizi arttırmamız gerekiyor bunun için çok önemli bir çözüm bu aküler .Yazılarınızı ilgiyle okuyorum verdiğiniz güzel bilgiler için teşekkür ederim.
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Alper Dora - 02 Ağustos 2018, 16:53:41
Alper reisim cevabınız için teşekkür ederim Teknelerde motor aküsü servis akülerinden ayrıdır motoru çalıştırmak dışında başka servis ve görevi yoktur olmamalıdır .Servis aküleri günlük ihtiyacınızı karşılar Buzdolabı ,aydınlanma ve ırgat için yeterli enejiyi sağlamak oda motor çalışırken zaten alternatörümüz var . Bence önermeleriniz sigorta mantığıyla benzer.

Bunun yerine akü kapasitesi arttırmak yerine yani ağırlık olmaması için veya yer sorunu yaşayanların akü koymak için bu yeni teknoloji aküleri kullanmalarının faydalarını belirtseniz daha akılcı ve faydalı olduğunu düşünüyorum. Örnek olarak bazen panel kapasitemiz yerine akü kapasitemizi arttırmamız gerekiyor bunun için çok önemli bir çözüm bu aküler .Yazılarınızı ilgiyle okuyorum verdiğiniz güzel bilgiler için teşekkür ederim.

Burak reis verdiğim örnektte bir müşterimin motorunda arıza olduğu için sürekli marş basmak zorunda kalip start aküsüde kapalı sulu olduğu için zırt diye bittiği için servis akülerini de agm kullandığımız için servis aküsünü alıp motora bağlayıp ailesinin kayatını kurtardı patlayan havada. Ben de de yine motor arıza yaptı diye startta Optima kullandığım için arka arkaya kaç kere hatırlamıyorum marş bastım akü gık demedi.  ben hiçbir zaman makine startı servis aküsüne vermem hatta both şalter bile koyana iyi gözle bakmam. Baş pervane ve ırgat akülerini de kesinlikle servise bağlamam. Onlar içinde özel AGM akü koyarım. Müşterim yok ben illa servisten kullanacağım derse de o zaman servise jel değil kesin servis yönlü Agm koyarım. Kötünün iyisi anlamında. Ben akü kapasitesini büyütün demiyorum hiçbir zaman. Direk akü grubunu büyütmekle iş bitmiyor ki. Akü grubunuz bir havuz, altta da bir gider var. Eee yukarıdaki musluk kapasitesi yetmedikten sonra havuzu büyütsem ne olacak. Bunlar hep birbiriyle alakalı denklemler. Terazinin sadece iki ucu yok. Ama havuz giderinizin nereye konacağını akü grubunuzun kalitesi belirler. Hiç bir havuzda (yeni nesil lithium aküler hariç) gider havuzun dibinde olmaz. 200cm lik havuzda gider deliği kapalı suluda 140cmden başlar akünün kalitesine göre 40cm e kadar iner. O nedenle sizin koyabilecek alt yapınız 200A se o zaman kapalı sulu kullanarak 60A kullanacağınıza hiç değilse jel ya da agm akü ile 100A  ya da 180A kullanın. Böylece 2-3 senede bir akü değiştirmek zorunda kalmayın. 100A kapalı sulu yerine 2 adet 75A Optima Bluetop kullanın çok daha iyi. Bunu demeye çalışıyorum.
Başlık: Ynt: GÜNEŞ PANELİ REGÜLATÖRÜNDE AKÜ CİNSİ SEÇİMİ?
Gönderen: Burak Doneray - 02 Ağustos 2018, 17:35:21
Teşekkürler akü kapasitesi bence çok önemli çoğumuz 1-2 günden fazla aynı yerde kalmıyoruz illaki 3 günde bir motor çalışıyor bu 1-2 günlük sürekli kullanımları karşılayabilecek kapasite bu sebeble önemli 12,5 V altına düşmeden aküye zarar vermeden.
Motor çalışmıyorsa Agm aküde çalıştırmaz ve biter motorun sorununu çözersiniz servislerden motoru yine çalıştırırsınız.Hiç baş pervanem olmadı. Olmazsa yanaşılmıyormu kötü havada sanmam ben kullanmıyorum.

4 yıllık kapalı tip sulu akülerim 300 W bir yükte 12,8 den 12,5 V a düşüyor ve sabit kalıyor aküleri  değiştirmek için bu yük altında dolu akü 12 V a düşerse değiştirme zamanı geldi demektir diye biliyorum doğrumudur ? Birde jeneratör taktırdım start akü korkum yok.

Küçük teknelerin 300 watt panel koyacak yeri pek olmuyor o yüzden optimum çözümler geliştiriyor insan.

Bu arada 2 sene önce diğer teknemde 6 ayda optima marka motor aküm çöp oldu şarjsız bıraktığımdan hata yaparsanız bu aküler malesef kendini toplamıyor. Redresör ve solar panelin redresörüde uyumlu olmak zorumdamı inanın  merak ediyorum eğer öyleyse çok masraflı bir işe dönüşüyor akü bankını bu yeni nesil aküler  ile değiştirmek.(redresörüm Pronautic 50A uyumlu biliyorum fakat solar panelinki Victron Pwma 20A için emin değilim) Cevabınız için Teşekkür ederim.
Başlık: Ynt: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?
Gönderen: Burak Doneray - 02 Ağustos 2018, 18:05:49
Alper reisim rica etsem akü markalarını ve kullanım ömürlerini ve akü ömrüne zarar vermeden kullanım kapasitelerini yazarmısın çok faydalı olacaktır  en azından bana .Örnek A markası tipi 100 A  güvenli kullanım kapsiyesi 60A gibi .Sağolun.

Birde şu 200 cm de 40 cm kalana kadar kullanılabilen havuz kapasitesini sunan akü nedir çok iyiymiş 200A aküde 160 A kullanabilmek.
Başlık: Ynt: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?
Gönderen: Alper Dora - 03 Ağustos 2018, 10:14:36
Alternatör dediğiniz şey sürekli aynı akımı akünün kafasına verir ama bu iyi birşey değil. O nedenle Şehirlerarası otobüslere ve kamyonlara verilen akülere garanti verilmez. O nedenle eğer Alternatörden şarj cihazı kullanmıyorsanız alternatörü bir şarj ünitesi olarak düşünmeyin.  Redresör ve regülatör uyumundan bahsetmek gerekirse bu tip şarj ünitelerinin üzerinde en olmazsa olmaz şey sıcaklık sensörüdür. Ortam ve akü sıcaklığı neden önemli 20 dereceden sonra voltajı düşürmek gerekir. Şarj eden ünite sıcaklığı görmezse akü boş diye allah ne verdiyse tam kapasite aküye voltaj verir. İşte akü neden kaynadı vs bundan dolayı oluşur. Sıcaklık arttıkça iç direnç artar sizde zorladıkça daha da artar. Ben bunu bebeğe mama verme gibi tabir ediyorum. Doyan bebek ya da yemek istemeyen bebeğe zorla mama tıkarsanız bi yerden sonra isyan çıkar. Bu da aynı şey.Ölçülü vermek, onun istediği voltajda akım vermek zorundasınız. Optima akülere gelince piyasada maalesef çok eski tarihli ve çok uzun süre beklemiş aküler var. Şu anda 2014 üretimi aküler bile 0 diye satılıyor o nedenle optima alırken kenarındaki barkoda bakarak alın. Bizde optima satıyoruz tedarik ederken barkodlarına bakarak alıyoruz. Uzun süre bekleyen aküleri almıyoruz ve satmıyoruz.
Exide Agm, Jel. Sonnenschein jel gibi aküleri %50ye kadar kullanabilirsiniz. Outdo da bakımlı jel tam olarak discharge ve reserve kapasitesini bilemediğimiz için %40 diyoruz ama tedarikçi %50 diyor. Optima ve Odysseyde TPPL plaka kullanılıyor o nedenle derin discharge e uygun aküler. Optimayı değil ama Odyssey aküleri %80 kapasite ile kullanabilirsiniz. Reserve kapasiteleri buna göredir. Hem makine startta anlık olarak rakipsiz yüksek akım verir hemde serviste kullanabilirsiniz. Normalde yüksek CCAlı aküleri serviste kullanmak uygun değildir ama bunlar biraz sycho aküler o konuda. Amerikan ordusununda kullanma nedenide o. Ağırlıklarına baktığınız zamanda kendi kapasitesindeki bütün akülerden min %10 daha ağırlar. Fiyat göreceli değilse alınması gereken tek akü bence.
74A olanını bir arkadaşımın arabasına verdim. Arabasında saçma sapan bir sürü uyarı sistemi müzik sistemi vs olduğu için yattığı yerde saçma sapan güç sarf ediyor. Akü voltajı düştüğü zaman bile arama sms atıo çocuğa öyle saçma bir sistem var. Alarm çalsa neden çaldığını sms atıo yok tampona dokundular yok titreşim  algıladım falan diye. Araba normalde her 15 ayda bir akü değiştiriyordu 3 gün beklediği zaman aküler boşalıp kendini toparlayamıyor daha sonra sürekli şarj edilmesine rağmen voltaj tutmuyordu. 10 Aydır odyssey kullanıyor. şimdiye kadar 8-10 defa voltaj 11.4lere inmiş. Çoktan çöp olması gerekirdi. Hala şarj edildikten sonra 12.5 gösteriyor ve Akü test cihazıyla 1100CCA değeriyle test ediyoruz 10.5V un altına düşmüyor o rezistans geriliminde.  Normalde fabrikanın verdiği CCA değeri 950. Alana yanında da Odyssey şapka veriyoruz. Şapka bedava. :D
Başlık: Ynt: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?
Gönderen: Hasan Toparlak - 03 Ağustos 2018, 10:57:50
Alper Reisim, muhtemelen bizim tekne alternatörlerinde voltaj kontrol mekanizması vardır, bu konuyu bir kenara bırakarak ;

Voltaj dediğimiz hidrolik sistemlerdeki basınca eşdeğer bildiğim. Dolu (tam şarj olmuş) bir akünün kaynamaya neden olacak şekilde aşırı şarja maruz kalması için belirli bir voltaj değerinin üstünde akım vermek gerekir. Rakamlar farklı olabilir ancak bizim akülerin tam dolu hali 13.6 volt ise bunun aşırı şarj olması için (yani aküye doğru akış olması için) bu değerin üstünde bir basınç (voltaj) gerekir. Eğer alternatör çıkışı regüle edilmiş ise (ki öyledir), alternatör üretime devam eder ancak akü yönünde akış olmaz.

Ben genelde motor seyri yaparım (8 saat sürekli) hiç bir zaman akünün ısındığını ya da 13.6'nın üstüne çıktığını görmedim.

Aşırı şarjın önlenmesi için aküyü besleyen akım kaynağından gelen voltajının denetlenmesi en önemli konu diye düşünüyorum.
Başlık: Ynt: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 03 Ağustos 2018, 11:04:43
Alper Reisim, muhtemelen bizim tekne alternatörlerinde voltaj kontrol mekanizması vardır, bu konuyu bir kenara bırakarak ;

Voltaj dediğimiz hidrolik sistemlerdeki basınca eşdeğer bildiğim. Dolu (tam şarj olmuş) bir akünün kaynamaya neden olacak şekilde aşırı şarja maruz kalması için belirli bir voltaj değerinin üstünde akım vermek gerekir. Rakamlar farklı olabilir ancak bizim akülerin tam dolu hali 13.6 volt ise bunun aşırı şarj olması için (yani aküye doğru akış olması için) bu değerin üstünde bir basınç (voltaj) gerekir. Eğer alternatör çıkışı regüle edilmiş ise (ki öyledir), alternatör üretime devam eder ancak akü yönünde akış olmaz.

Ben genelde motor seyri yaparım (8 saat sürekli) hiç bir zaman akünün ısındığını ya da 13.6'nın üstüne çıktığını görmedim.

Aşırı şarjın önlenmesi için aküyü besleyen akım kaynağından gelen voltajının denetlenmesi en önemli konu diye düşünüyorum.

Eskiden arada konjektör diye bir şey vardı. Bir kere çok yıllar önce arabada böyle birşey olduğunu hatırlıyorum. Konjektör arıza yapıp aküyü bozmuştu sanırım.
Başlık: Ynt: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?
Gönderen: Hüseyin Tayfun Durmaz - 03 Ağustos 2018, 11:16:46
Alper Reisim, muhtemelen bizim tekne alternatörlerinde voltaj kontrol mekanizması vardır, bu konuyu bir kenara bırakarak ;

Voltaj dediğimiz hidrolik sistemlerdeki basınca eşdeğer bildiğim. Dolu (tam şarj olmuş) bir akünün kaynamaya neden olacak şekilde aşırı şarja maruz kalması için belirli bir voltaj değerinin üstünde akım vermek gerekir. Rakamlar farklı olabilir ancak bizim akülerin tam dolu hali 13.6 volt ise bunun aşırı şarj olması için (yani aküye doğru akış olması için) bu değerin üstünde bir basınç (voltaj) gerekir. Eğer alternatör çıkışı regüle edilmiş ise (ki öyledir), alternatör üretime devam eder ancak akü yönünde akış olmaz.

Ben genelde motor seyri yaparım (8 saat sürekli) hiç bir zaman akünün ısındığını ya da 13.6'nın üstüne çıktığını görmedim.

Aşırı şarjın önlenmesi için aküyü besleyen akım kaynağından gelen voltajının denetlenmesi en önemli konu diye düşünüyorum.
Yukarıda yazdıklarınıza aynen katılıyorum.
Başlık: Ynt: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?
Gönderen: Özgür Ökten - 03 Ağustos 2018, 11:45:59
Alperin tavsiyeleri çok doğru ama 2 küçük itirazımı eklemek isterim;

Alternatörler akülerinizi öldüren korkulacak aletler değildir. Basit de olsa üzerindeki regülatör sayesinde akü voltajınız belirli bir seviyeye (çoğunlukla 13.5v) ulaştığında şarjı keser.

Hatta daha yeni üç aşamalı regülatöre sahip alternatörler aynı redresörünüz gibi aküyü doğru bir karakteristikte (bulk, float, absorbe) şarj eder.

İkincisi de klasik sulu tip kurşun-asit kamyon aküleri tekneye sokulmayacak canavarlar değildir! :)

Akülerin hepsi çocuk gibi, evcil hayvan gibi özenle beslenmesi, bakılması, özen gösterilmesi gereken, adeta bir canlı gibidir.

En iyi aküyü bile huyuna suyuna uygun kullanmazsanız kısa zamanda sizi terk eder. En dandik kamyon aküsü ise bilinçli bir kullanıcının elinde yıllarca sorunsuz hizmet verir.

Şarj deşarj kapasiteleri, sıcaklık, gaz, eğimde çalışma gibi kriterleri doğru değerlendirmek gerekir.

Alper tecrübeye dayalı konuştuğu için yıllardır kimsenin bunlara dikkat etmediğini görerek haklı bir özet çıkarmış, "tekneye sokmam". :)

Kimi insanların evinde evcil hayvan beslemesi ve bazılarının sulu akü kullanımı yasaklanmalı! :D



öZgür (tapatalk)

Başlık: Ynt: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?
Gönderen: Alper Dora - 03 Ağustos 2018, 14:17:45
Alternatörden şarjda istenen 4 aşamalı şarjı yapamazsınız.
Bunların dışında belirttiğim gibi akü şarj olurken dolu ya da boş sıcaklığının kontrol edilmesi ve redresörün ya da alternatörün ya da Regülatörün buna göre voltaj vermesi gerekir. Akünüz boş diyelim vooltajıda 12V civarında ama bulunduğu ortam 30C derecenin üzerinde. Sizin regülatörünüzün ya da redresörünüzün  sıcaklık sensörü yoksa akü sıcaklığına bakmaksızın aküyü doldurmak için maks. ayarlı voltajında aküyü şarj etmeye çalışacaktır. Ortam sıcak değil diyelim, ama akü şarj olurken ısınıyor bazıları çok ısınıyor yine buna göre bu cihazların voltajlarını kısması gerekir. Akünün şarj olurken sıcaklığının kontrolü bu nedenle önemli.
Teknenizdeki alternatörün voltajı 13.5V ise zaten akülerinizi 2 saatlik alternatör voltajı ile yine şarj edemezsiniz. Konjektör bozuksa ki sıkça görüyoruz 15.2V lar bile gelebiliyor aküye. Bizim kullandığımız 0 kayıplı izolatör de mesela bunu engelliyor. Yüksek voltajı gördüğü anda bir sorun var diyor akülere yollamıyor ve uyarı veriyor lambasını yakarak. Alternatörden şarj cihazıda aynı şekilde aküleri olması gerektiği gibi voltajı yükseltip alternatörün verimliliğini arttırarak 4 aşamalı şarj ediyor. Bu tip cihazların amacı zaten teknede olan potansiyeli verimli olarak kullanmak. Gerekli olmasa adamlar böyle bir cihazı üretmeye vakit ayırmazdı başka ürünlere yönelirdi.
Bizim için hava hoş biz aküde satıyoruz ancak bizim amacımız katkı sağlarken sağlıklı ve uzun yıllar sorunsuz bir kullanım sağlamak. Bu şekilde hizmet etmek.

Kapalı sulu akü olayına gelince de neden şu. Biz burada aküleri şarj ediyoruz. Elektrik kesildiği zaman kendi akülerimiz ve inverter ile ofisin bilgisayar internet telefon ihtiyacını gideriyoruz. Orada kullandığımız aküleri şarj ederken baş ağrısından hem düzgün çalışamıyoruz hem de ben normalde akşamları idmana giderim o aküler beni o kadar hırpalıyor ki akşam idmana gidemiyorum gidersem de hidrojen solumaktan kanda biriken hidrojenden dolayı idmanda kaslarım titriyor. Sağlık açısından o aküleri tekneme koymam.
2 hafta önce kaç senede topladığım teknemi hiç denize indirip kullanamadan sattım, alan adam da bu teknede neden bu kadar pahalı aküler var bu cihazlar var seni kazıklamışlar dedi yaptığım işi bilmeden. Adama anlatınca dumur oldu. Ona kalırsa her akü aynı akü. Al tak kullan. 
Başlık: Ynt: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?
Gönderen: Özgür Ökten - 03 Ağustos 2018, 17:07:32
Sağlık açısından o aküleri tekneme koymam.
her işin bir usulü var.
Kurşun-asit klasik aküler teknede uygun havalandırmalı yere (veya aşağıdaki gibi kutuya) konulur veya hortum çıkışlı marin tiplerdeki havalandırma borusu dışarıya verilir.

Örnek Uygulama:
(https://pangeabuilders.com/wp-content/uploads/rv_Front-Storage-Bay.jpg)

Mutlu akü de şöyle diyor;
"Tüm standart starter akülerimizde kullanılan kamina tip kapak tasarımına ve büyük tiplerde hortumlu kapak yapısına sahiptirler. Bu sayede merkezi gaz çıkışına sahip olup, oluşan gaz dış ortama tahliye edilerek kapalı alanlarda kullanıma uygundur."

Sen de hem sulu akünün bu huyunu biliyorsun hem de kapalı ofiste onunla birlikte oturuyorsun!
Akşam sporundan kaçmak için bilerek mi yapıyorsun nedir!? ;)


Alternatör konusunda da söylediklerin doğru ama sonuçları o kadar ölümcül değil.
Akü sağlığı tamamiyle kullanıcının ilgisine, dikkatine bağlı.
Teknolojik aletler sihirle korumuyor cihazları, tembel kullanıcıya kolaylık sağlıyor sadece.

Külyutmaz Hüseyin abi gelse de o meşhur renosunda motoruna anahtar değdirmeden 1,5 milyon kilometreyi nasıl yaptığını, akü sağlığını nasıl koruduğunu filan anlatsa ne güzel olurdu şimdi.. :D
Başlık: Ynt: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?
Gönderen: ersinboke@icrs.com.tr - 03 Ağustos 2018, 17:15:54
Sorular sorular..

1 Alternatörün verebildiği elektrik amper cinsinden belli. Zaten bundan daha fazlasını veremez. Yine bildiğim alternatör zaten aküler dolu ise şarjı kesiyor. Benim teknemde Alternaör çalışırken , güneş panelinin regülatörü de şarj etmeyi kesiyor. 30 derece üstünü ise ben anlamadım. Halihazırda Kuşadasında hava 35 derece. 30 derece altında aküyü nasıl koruyacağız?

Seyir sırasında teknede buz dolabı yoksa da ırgat , otopilot ,telsiz, gps, çalışıyor. Aküleri sadece küçük bir panel diri tutuyor hepsi o.

Bundan önce 3 sene önce takılmış olan aküyü enayi gibi yenileri ile değiştirdim. Meğerse marş rölesi bozukmuş. 

Muhtemel akülerin bulunduğu sıcaklık an itibarı ile 30 derece üstündedir.
Başlık: Ynt: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?
Gönderen: Alper Dora - 03 Ağustos 2018, 18:03:40
Sağlık açısından o aküleri tekneme koymam.
her işin bir usulü var.
Kurşun-asit klasik aküler teknede uygun havalandırmalı yere (veya aşağıdaki gibi kutuya) konulur veya hortum çıkışlı marin tiplerdeki havalandırma borusu dışarıya verilir.

Örnek Uygulama:
(https://pangeabuilders.com/wp-content/uploads/rv_Front-Storage-Bay.jpg)

Mutlu akü de şöyle diyor;
"Tüm standart starter akülerimizde kullanılan kamina tip kapak tasarımına ve büyük tiplerde hortumlu kapak yapısına sahiptirler. Bu sayede merkezi gaz çıkışına sahip olup, oluşan gaz dış ortama tahliye edilerek kapalı alanlarda kullanıma uygundur."

Sen de hem sulu akünün bu huyunu biliyorsun hem de kapalı ofiste onunla birlikte oturuyorsun!
Akşam sporundan kaçmak için bilerek mi yapıyorsun nedir!? ;)


Alternatör konusunda da söylediklerin doğru ama sonuçları o kadar ölümcül değil.
Akü sağlığı tamamiyle kullanıcının ilgisine, dikkatine bağlı.
Teknolojik aletler sihirle korumuyor cihazları, tembel kullanıcıya kolaylık sağlıyor sadece.

Külyutmaz Hüseyin abi gelse de o meşhur renosunda motoruna anahtar değdirmeden 1,5 milyon kilometreyi nasıl yaptığını, akü sağlığını nasıl koruduğunu filan anlatsa ne güzel olurdu şimdi.. :D

Patron spor vallahi patates bu sıcaklarda. Bizde sorun şu şarj olunan stand ile havanın tahliye edileceği mesafe çok. Abi gösterdiğin sistem güzel şık falanda kaç tane teknede gördün. Benim gördüğüm 1 elin parmaklarını geçmez. Onun dışında kaliteli AGM ya da Jel kullanmak ve kapasite arttırmak varken hala neden sulu akü angaryası ile uğraşiim. Sen hala evinde tüplü tv mu kullanıyorsun. Tüplü bilgisayar ekranı mı kullanıosun. Evdeki tv bozulduğu için mi plazmaya lcd ye led e geçtin. Hayır daha kaliteli oldukları için geçtin. Aküde de aynı şekilde akü monitöründe de aynı şekilde. Simarine diye bi gösterge var hala millet bende victron var gerek yok dio. Aralarında dünya kadar fark var hem özellik hem de kalite olarak. Biraz önce stingray teknesi olan bir müşterimle konuşuoduk. Simarine, giderken sıcaklık diye bağrınmaya başlamış bu da sensör akünün üstünden yerinden çıktı motora deyiyodur diye bakmamış 2 dakika sonra motor kırılmış deniz ortasında kalmış. Şimdi bana bunu motor hararetini gösteren tank seviyelerini gösteren modüllerini takalım 2. akünün voltajı dışında Amperinide görmek istiyorum diyo. Akü de de aynı şey abi yüzde 50 kapasite kullanabilmek varken neden yüzde 30 ile kendimi kısıtliim. Arabada ucuz kalitesiz lastik nasıl kullanmıyorsan teknedede seni hayata bağlayan şey akü. Akü gitti mi geçmiş olsun. Lithium akü fiyatı makul olsa bide teknolojisine güvenebilsem onu kullanırım. 2 tane 100A kuş gibi akü al tak bitene kadarda sana yüksek voltaj versin şarja koy hiçbirşey olmamış gibi yeniden toparlasın. Daha ne isterim.
Başlık: Ynt: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?
Gönderen: Alper Dora - 03 Ağustos 2018, 18:15:17
Sorular sorular..

1 Alternatörün verebildiği elektrik amper cinsinden belli. Zaten bundan daha fazlasını veremez. Yine bildiğim alternatör zaten aküler dolu ise şarjı kesiyor. Benim teknemde Alternaör çalışırken , güneş panelinin regülatörü de şarj etmeyi kesiyor. 30 derece üstünü ise ben anlamadım. Halihazırda Kuşadasında hava 35 derece. 30 derece altında aküyü nasıl koruyacağız?

Seyir sırasında teknede buz dolabı yoksa da ırgat , otopilot ,telsiz, gps, çalışıyor. Aküleri sadece küçük bir panel diri tutuyor hepsi o.

Bundan önce 3 sene önce takılmış olan aküyü enayi gibi yenileri ile değiştirdim. Meğerse marş rölesi bozukmuş. 

Muhtemel akülerin bulunduğu sıcaklık an itibarı ile 30 derece üstündedir.

Alternatörün kapasitesi belli ancak maksimum motor devrinde verebildiği değerdir o. Yani ralanti devrinde size o A değerini veremez. Yelkenlilerde de genelde kimse gövde hızını maks rpm de almaz. Dediğim ünite sayesinde atıyorum normalde x devirde 10 amper üretebiliyorsa o ünite sayesinde atıyorum 20A alıyorsunuz. hem de aküleri düzgün şarj ediyorsunuz. Hem alternatör hem de akü sıcaklık sensörü var iki tarafıda kontrol ediyor. 2 çıkışı var biri makine start diğeri servis. Makine start kademeli şarj yapmıyor sadece akü voltajını 13.5 civarına getirip bırakıyor takip ediyor. 2. çıkışına 0 kayıplı izolatör koy baş pervane akün dahil düzgün şarj olsun. 60 A alternatörden tabii ki 61A almıyor. Sıcak havalarda evet aküler şarj olurken voltajın düşmesi gerekir. Sadece akü voltajdan dolayı değil ortam sıcaklığından dolayıda ısınır ve ömrü kısalır. E hava sıcak sen bi de redresörle regülatörle aküye 14.4 ü dayarsan akü daha da ısınıp ömrü kısalacak. Arabalarda da aküleri o nedenle artık arkaya bagaja koyuyorlar sadece ağırlık dağılımını düzeltmek için değil. 20kg lık akü 1.4tonluk arabada ağırlım dağılımını çok etkilemez. Aküyü motorkaputu içindeki sıcaklıktan korumak için yapıyorlar.
Başlık: Ynt: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?
Gönderen: Mehmet Atay - 03 Ağustos 2018, 18:48:55
Arkadaş,

Ben bir regülatör yapacağım, karadan geleni de, güneşten geleni de, motordan geleni de regüle edecek.

Şaka bir yana, mesela niye motordan gelen elektriği solar panel regülatöründen geçirmiyoruz.?
Başlık: Ynt: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?
Gönderen: Özgür Ökten - 03 Ağustos 2018, 18:52:04
Teknolojiyi ben de severim, yeni teknolojinin verimi arttırdığını bilirim, desteklerim.
ama eski aküler de "öcü" değil diyorum, doğru bilinçli bir tüketicinin çoğu ihtiyaçlarını daha ekonomik olarak çözebilir diyorum.

tüketici bilinçli değilse sen ona uzay mekiğinin şarj sistemini de kursan 1-2 seneye son teknoloji aküleri çöp olur diyorum.

püf noktası aküde, şarj cihazında değil kullanan kişide diyorum.

Spor filan insan bünyesine ters zaten.. hiç zorlama kendini.. gel güneye, yat sektörü süper, hep birlikte yatalım! :D
Başlık: Ynt: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?
Gönderen: Alper Dora - 04 Ağustos 2018, 10:37:18
baba yat yat nereye kadar. :D
Hacı inan yatacak vaktim olsa affetmem.
Öcü babacım kapalı sulu açık sulu bakımlı aküler. Gecenin karanlığında deliklerinden çıkıp uykuna karabasan gibi çöküyorlar boğazına sarılıyorlar. Koynuna yılan gibin giriyorlar. Cüzdanından  para gıdıklayanını dahi gördüm. Az kaldı lithium bazlı aküler yayılsın fiyatları düşsün bunların hepsinden kurtulacağız. Bu konuları okuyup gülücez arkadaş nelerle uğraşıyormuşuz nelere kafa yoruyormuşuz diye.
Başlık: Ynt: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?
Gönderen: ersinboke@icrs.com.tr - 04 Ağustos 2018, 11:23:01
lityum bazlı akülerin fiyatları ne kadar ?
Başlık: Ynt: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?
Gönderen: Alper Dora - 04 Ağustos 2018, 12:26:44
Hocam gerçekten bilmiyorum araştırmadım da. Sadece 48V 9.9 dıştan takma motor verdiğim bi tersane var onlar alıp koymuşlar denizaltı gözlem teknesine. İlk açılış ve deneme için gittik. Aküleri gördüm bu ne yaa abi bunlar 100A olamaz falan dedim. 4 tane tüy gibi akü.12V 100A ORBUS lithium akü dibine kadar kullanılabilir yazıo. Şaka gibi. Fiyat sordum adamlar ucuz değil dedi sadece. 100A olduğuna emin misiniz dedim. Denedik verio dediler.
Başlık: Ynt: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 04 Ağustos 2018, 13:00:56
Hocam gerçekten bilmiyorum araştırmadım da. Sadece 48V 9.9 dıştan takma motor verdiğim bi tersane var onlar alıp koymuşlar denizaltı gözlem teknesine. İlk açılış ve deneme için gittik. Aküleri gördüm bu ne yaa abi bunlar 100A olamaz falan dedim. 4 tane tüy gibi akü.12V 100A ORBUS lithium akü dibine kadar kullanılabilir yazıo. Şaka gibi. Fiyat sordum adamlar ucuz değil dedi sadece. 100A olduğuna emin misiniz dedim. Denedik verio dediler.

Muhtemelen önümüzdeki yıllarda satın alınabilir ve kullanılabilir hale gelecektir. Bazı şeyler çok hızlı teknoloji çöplüğüne gidiyor.
Başlık: Ynt: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?
Gönderen: Alper Dora - 04 Ağustos 2018, 13:34:00
Şimdi internette baktım fiyatlarına ama o kadar pahalı değil. 100A servis AGM aküsü fiyatlarında. Reserve kapasite değerleri falan yok o nedenle nasıldır bilemiyorum.
Başlık: Ynt: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?
Gönderen: Özgür Ökten - 04 Ağustos 2018, 13:42:29
500$ civarıymış..
(https://i.hizliresim.com/lZqMZk.png)

DOD (depth of discharge) özellikleri süper! :)

Specifications
Cell voltage
Minimum discharge voltage = 2.5 V[18]
Working voltage = 3.0 ~ 3.3 V
Maximum charge voltage = 3.65 V
Volumetric energy density = 220 Wh/dm3 (790 kJ/dm3)
Gravimetric energy density > 90 Wh/kg[19] (> 320 J/g)
100% DOD cycle life (number of cycles to 80% of original capacity) = 2,000–7,000[20]
10% DOD cycle life (number of cycles to 80% of original capacity) > 10,000[21]
Sony Fortelion: 74% capacity after 8,000 cycles with 100% DOD[22]
Başlık: Ynt: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?
Gönderen: Kemal Gündüz - 04 Ağustos 2018, 19:23:20
 Mastervolt MLI lityum 2500 wh akü Avrupa liste fiyatı yaklaşık 6500 €, Jeanneau 54 yacht modelinde 6 adet 120 ah jel aküden lityum iyoma geçiş için yaklaşık 8000 € talep eder. Bu arada ben birkaç ay önce İzmit konuşlu lityum akü yapan bir firma ile fuarda tanışmıştım. Çok yaygın olmamakla birlikte marin uygulamaları olmuş. Temas kurmak ilerisi için faydalı olabilir. Bu arada biraz önce verdiğim Jeanneau örneğinde istenilen farkın 720 ah için değil daha küçük bir bank için olacağını düşünürüm


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?
Gönderen: Hüseyin Tayfun Durmaz - 06 Ağustos 2018, 09:15:11
ben Dronda kullandığım Lityum iyon akülerimin hücre başına 2.6 volttan daha aşagıya indirmiyorum zaten otamatik voltaj kesici var.Doldururken de hücre başına 4.2 volta kadar dolduruyorum.
Lityum iyon akülerin bir sıkıntısı var şayet boş halde bir süre kullanmazsan geri dönüşü olmayacak şekilde ŞİŞİP ölüyorlar.
Lityum akülerde alıştığımız kurşunlu akülerde olmayan "C" Özelliğide var.Bu C özelliği bir sayı ile gösteriliyor.Diyelim ki Bizim akünün C sayısı 2 olsun bunun anlamı akümüzün kapasitesi kaç amper ise biz bu aküden anlık olarak ve aküyüde bozmadan kapasite amperinin 2 katı akım çekebiliriz yani akümüz 10 amper saat ise C 2 ise biz bu aküden anlık 10X2=20 amperi akü boşalana kadar çekebiliriz.Elbette sürede yarım saat olur.C sayısı ne kadar yüksek ise biz o aküden o kadar yüksek amper çekeriz(Marş motorunu çalıştırmak için) ve yine o akım değeri ile doldurabiliriz (kısa sürede tam dolum).
Her nimetin bir parasal bedeli de var.Aynı marka ayni kapasitede akünün C sayısı büyük olanın hem fiyatı daha yüksektir hemde fiziksel olarak C sayısı büyük olanın boyutuda daha büyüktür.
Umarım bu yazıyı yazdığım için yine burada linç edilmeye çalışılmam hakaret edilmem.
Başlık: Ynt: Güneş Paneli Regülatöründe Akü Cinsi Seçimi?
Gönderen: Alper Dora - 06 Ağustos 2018, 09:48:00
Hüseyin bey sizin bahsettiğiniz C değeri zaten bütün akülerde var. C demek saatte demek. C20 demek 20 saatte demek. Piyasada şu anda satılan bütün klasik,agm, jel akülerin verdikleri A değeri C20ye göre. C20 değeri 100 A demek saat başına 5A çekerseniz akünüzün kapasitesi 100A olur. C20 değeri 200A olan aküden de saatte 10 A çekerseniz akünüz 200A olur. Saatte 12A çekiim derseniz o zaman akünün iç yapısına göre değişir ama kapasitesi düşer. Yani sadece lithium akülere özel değil bütün akülerin Değeri C ile ölçülür. Marş değerini esasında herkes CCA üzerinden değerlendiriyor ancak marş gücünü gösteren değer PHCA. Yani 5 saniye için 7,2V ve üzerinde verebildiği akımdır. Ama genelde güçlü aküler dışında bu değeri yayınlamıyorlar. CCA,MCA değeri yayınlanıyor genelde.