Heyamola Hey

Bahriye Mektebi => Demirler ve Demirleme => Konuyu başlatan: ersinboke@icrs.com.tr - 16 Haziran 2018, 20:59:47

Başlık: Demirleme yeri konusunda yeni bir buluş...
Gönderen: ersinboke@icrs.com.tr - 16 Haziran 2018, 20:59:47
Baktım Merem yazmış mı diye..Yok.. Ahmet biliyorsa da kendimi övmüş olurum diye yazmamıştır. Bilip yazmayan varsa da kusura kalmasın. Ben yazdığıma göre ben buldum demektir.

İki kadeh filipin romu da götürdüm .. cürretlendim şimdi. 
Demir yeri seçiminde Böke yaklaşımı.. uluslar arası da benim ismim ile anılırmı acaba?  O zaman Boke way for anchor location.. Vay be ..İngilizcesi daha havalı duruyor.

Eh bu büyük keşiflerin nerede keşfedildiği de önemli tabi. Marmara adası Asmalı barınağının önünde keşfettim. Keşif yüzünden sabaha kadar uyuyamadım. 😀

Şimdi efendim. Barınağın önü demir yeri. Geçen sene 70 Tl bayıldığımdan bu sene protesto edip tam da barınağın önüne demirledim. Muhalefet muhalefettir. 😎

Hava poyraz ama koyun coğrafik yapısı hayli ilginç.Doğu batı yönünde  uzanan bir vadi var burada.
Yani poyraz bu koyda dalgayı farklı yönde rüzharı buna 90 derece dik olarak esiyor.

Yani rüzhar tekneyi rüzgar üstüne döndürünce dalgalar tam bordadan geliyor.Böyle bir. Coğrafya işte.

Böke yöntemi ne peki? Şu.. koya demirledin. Rüzgar ve dalga yönleri farklı ise Böke yaklaşımı uygulanacak. Yani o koya demirlenmeyecek.

Budur..the Boke approach..


Başlık: Ynt: Demirleme yeri konusunda yeni bir buluş...
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 16 Haziran 2018, 21:07:34
Çok iyi.
Başlık: Ynt: Demirleme yeri konusunda yeni bir buluş...
Gönderen: Cevat İpekçi - 16 Haziran 2018, 21:23:36
 Haydi bakalım, öğrenelim. Geçen yıl hava durumu nedeni ile orada üç gün kalmak
 zorunda kalmıştık. Tabii ki 150 TL yi ödemiştik.
Başlık: Ynt: Demirleme yeri konusunda yeni bir buluş...
Gönderen: ersinboke@icrs.com.tr - 16 Haziran 2018, 22:51:46
İşte onu diyorum abi😀 150 TL helal olsun.. o derece yani..
Başlık: Ynt: Demirleme yeri konusunda yeni bir buluş...
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 16 Haziran 2018, 23:05:04
Haydi bakalım, öğrenelim. Geçen yıl hava durumu nedeni ile orada üç gün kalmak
 zorunda kalmıştık. Tabii ki 150 TL yi ödemiştik.

Çamaşır makinasın da sabahlamış abi.  :)
Başlık: Ynt: Demirleme yeri konusunda yeni bir buluş...
Gönderen: Âli San - 17 Haziran 2018, 00:53:24
Ersin , şimdi boşver bunları...Patalya hala seninle mi ondan haber ver ?  :-\
Başlık: Ynt: Demirleme yeri konusunda yeni bir buluş...
Gönderen: Doğan Erbahar - 17 Haziran 2018, 08:38:43
Ersin kaptanım şöyle bir yöntem seyretmiştim işinize yarayabilir.

Başlık: Ynt: Demirleme yeri konusunda yeni bir buluş...
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 17 Haziran 2018, 09:41:05
Ersin kaptanım şöyle bir yöntem seyretmiştim işinize yarayabilir.


Çok güzel anlatmışlar. bir zamanlar gekoda bunu yazmıştım sanırım v tipi koylarda demirleme başlığımıydı neydi. Çok eleştirmişti millet yok çapa sökülür falan diye.  Buna hırsız halat denildiği de oluyor, çok kullanışlı bir uygulama. Kayalık yerde  çapanın kafasından hırsız alınıyor, kumluk zeminde ise aynı bu videoda olduğu haliyle zincir bir miktar serilip kaloma verildikten sonra bedene hırsızlama şeklinde yapılıyor. Çok güzel bir uygulamadır. Gemiler ve balıkçı tekneleri eskiden bunu sıkça yapıyorlardı. Şimdi bu iş için çoğunlukla bot kullanıyorlar. Teşekkürler video için.
Başlık: Ynt: Demirleme yeri konusunda yeni bir buluş...
Gönderen: ersinboke@icrs.com.tr - 17 Haziran 2018, 10:05:59
Patalya mı? Ne patalyası? 😀
Duruyor Aali.. hatta baktım boğazdaki gemi dalgalarında bordasından dalga alınca ne olacak diye
Baktım birşey olmuyor artık iş bile vermeye başladım.
Hafif yükleri o taşıyor artık. Minderler falan filan..rahatlattı valla kamarayı.

Eh dün yaşanan bir patalya hikayesi de paylaşalım o zaman.

Dün hava sertleyince Bozcaada ya kaçtım. Haylidir gitmiyordum. İyiydi gerçekten. Dün limana girince birileri el edip yer gösterdiler.Ben demir atacağım sanıyordum ancak tonoz varmış. Bir arkadaş ciddi yardımcı oldu. Şafak imiş ismi. 40 yaş üstü bir adam.

Ben tabi o telaşla adamı liman görevlisi sandım😀
Meğer sancak taraftaki koca motoryatın sahibiymiş.
Kıçtan kara olucam diyince bir tedirgin oldu adamlar.
Ama bu kardeşiniz mükemmel bir şekilde iki motoryatın  arasına giriverdi. Patalyayı da baş tarafa aldım o ara bir de.

Ancak motoryatçılar korktu biraz gece bu bize vurur diye. Yardımcı olan arkadaş sağolsun ivadranın altına bağladı bizim patalyayı. Bu işi depatalyaya çıkıp yapmak istedi. Aramızda şöyle bir diyalog geçti.

-şu kayığa basayım?
-olmaz!
-tente yırtılır diye mi?
-yok.. altında kürekler var.
-ee?
Çekmez onlar seni kırılır.
-abi 68 kiloyum. Kürekler taşır canım.
- onlar bildiğin kürek değil. Taşımaz..

Adam yardım edeceğine bin pişman😀
Civadranın üzerine çıkıp öyle bağladı bizim patalya yı.

Patalya duruyor yani. Hem herkeslerden sakınılıyor😀
Başlık: Ynt: Demirleme yeri konusunda yeni bir buluş...
Gönderen: Mehmet Erem - 20 Haziran 2018, 16:39:57
Videoda anlatılan solugandan daha az rahatsız olmak için uygulanan yöntem zincirden pürmeçe almak olarak ifade edilen yöntem.
Yanaşmalarda da benzeri düzenek kullanılıyor.
Baltik tip demirleme veya dalgada bordalayan küçük tekne veya acenta botuna kolaylık sağlamak için kullanılıyorsa "yanlamak" veya "rüzgaraltı durmak" olarak da isimlendiriliyor.

Bu gibi düzenekte en çok dikkat edilen husus, tekne tek demirde bordasını rüzgara verdiği için 15-20 knot üstü kuvvet havada tarama riski bulunmasıdır.
Diğer bir husus ise rüzgar eğer hep yön değiştiriyor ise  donanım su altı elemanları olan dümen palası, pervane ve salma ile çapariz yapabilir.

Ahmet Kabaalioğlu'nun paylaşımına ben o zaman itiraz etmiştim. Sanırım bir yanlış anlaşılmadan kaynaklanıyordu, ben düzeneğin bağlantı noktasının demirin memesi tabir edilen ensesine bağlandığını anlamıştım.
Bu videoda yapıldığı gibi zincirden bir bağ veya tercihen kilitli bosa kancası gibi bir iştirak ile yapılırsa çok kullanışlı bir uygulama olduğuna fikrim sabittir.

Eğer bir yerde durmak için birçok düzeneğe ihtiyaç duyuluyor ise orada durmayıp bir başka demir yeri bulmak konusunda bütünüyle hem fikirim
Başlık: Ynt: Demirleme yeri konusunda yeni bir buluş...
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 21 Haziran 2018, 00:00:56
Ahmet Kabaalioğlu'nun paylaşımına ben o zaman itiraz etmiştim. Sanırım bir yanlış anlaşılmadan kaynaklanıyordu, ben düzeneğin bağlantı noktasının demirin memesi tabir edilen ensesine bağlandığını anlamıştım.
Bu videoda yapıldığı gibi zincirden bir bağ veya tercihen kilitli bosa kancası gibi bir iştirak ile yapılırsa çok kullanışlı bir uygulama olduğuna fikrim sabittir.

Çok doğru hatırladın , oradaki konu kayalık v tipi koydaki uygulama idi, bende demirin kafasından bağlanarak pürmeçe alınmasını önermiştim. Çünkü demir kayaların arasına girecekti, tarama riski yoktu ve bu düzeneği demiri sökmek için de kullanırız diye yazmıştım. O zaman okuyanlar yanlış anlayabilir diye konuyu detaylandırıp bir açıklama getirmiştin. Çok ta iyi olmuştu. Tabi şimdi bu video olayı net anlatıyor.


Eğer bir yerde durmak için birçok düzeneğe ihtiyaç duyuluyor ise orada durmayıp bir başka demir yeri bulmak konusunda bütünüyle hem fikirim


Buna tamamen katılıyorum. Çok hızlı başka yer bakmak lazım. Ne kadar çok teferruat, o kadar sorun. Acil durum yaşandığında normal demiri toplamak bile sorun yaşatabiliyor.
Başlık: Ynt: Demirleme yeri konusunda yeni bir buluş...
Gönderen: Doğan Erbahar - 21 Haziran 2018, 12:15:27
Zincire kaymazı bağladıktan sonra ne kadar uzun bırakmak lazım kıça alacağımız halatı, bunun bir ölçüsü veya tekniği var mıdır? Videoda tekne boyundan 6-7 metre daha uzun halat diyor ama zincirdeki kaloma miktarına bağlı olur diye tahmin ediyorum ?? Videoda zincire verdikleri kaloma çok değil zannedersem açısından belli. Ben yapsam Mehmet kaptanın dediği gibi rüzgara bordalayacağımdan önce uzuuuun bir kaloma veririm, bu durumda gereken halat uzunluğunu kontrol etmek veya  tahmin etmek için bir yöntem var mıdır?
Başlık: Ynt: Demirleme yeri konusunda yeni bir buluş...
Gönderen: Mehmet Erem - 21 Haziran 2018, 12:44:08
Genel yaklaşım aynı deniz demirinde olduğu gibi çok dar veya çok geniş bir açı olmaması.
Çift demir atma prensibinde olduğu gibi 30-60 derece açılar uygun.
Tabi özellikle bulanık su sözkonusu olursa zincir-halat bağlantı noktası görülemeyeceğinden dolayı bu üçgeni tam olarak tespit etmek mümkün olamayacaktır.

Pratik uygulamasında, videoda da belirtilmiş, eğer tekne boyu kadar halat bırakılırsa ve tekne boyu kadar da kaloma verilirse eşkenar üçgen olacaktır (yani 60 derece)
Ama eğer tekne boyundan fazla bırakırlısa daha dar açılı (30-45 gibi) ikiz kenar üçgen olacaktır.
Mesela tekne boyunun 2 katı halat ile 30 derece bir açı elde edilir. Bunun çok da altına inmemek lazımdır...
Başlık: Ynt: Demirleme yeri konusunda yeni bir buluş...
Gönderen: Doğan Erbahar - 21 Haziran 2018, 12:55:49
Anladım üçgenden hesaplamak lazım, teşekkürler, açının geniş olması ipe binen yükü mü arttırıyor, dar- geniş, avantaj- dezavantaj mantığı nasıl işliyor?
Başlık: Ynt: Demirleme yeri konusunda yeni bir buluş...
Gönderen: Mehmet Erem - 21 Haziran 2018, 13:01:45
Aynen öyle, açı daralırsa kontrol azalıyor. Genişlediğinde ise kontrol artıyor ancak pürmeçeye binen yük de çok artıyor
Başlık: Ynt: Demirleme yeri konusunda yeni bir buluş...
Gönderen: O.Utku Uçkan - 21 Haziran 2018, 17:14:50
Videoyu dikkatli izleyince uygulama öncesi daha az yalpa yaptığını fark edeceksiniz.  ;D

Arka duvarda güneşin pencereden girdiği aydınlık kısmın hareket ettiği yer uygulama sonrası daha büyük bir mesafe tarıyor.

Yani tekne daha fazla salınmaya başladı. ;)