Heyamola Hey
Havuzluk => Dünya Sahillerinden Havadisler => Konuyu başlatan: Zafer Dedeoğlu - 02 Mart 2018, 22:54:39
-
Dün Ersin Böke ile telefon görüşmemizde malta planını sordum. Ben de bu sene tüm halatları koparıp 3 aylık seyir hedefliyorum dedim.
Telefon ile görüştüğü arkadaşları ne gerek var , o kadar eziyet çekmeye istiyorsan uçakla git gör demişler :)
Bende kendisine ufak teknelerin bile Atlantiği bile geçebileceğini söyledim . Arkadaşımın yeğeni 31 feet tekne ile tek başına Atlantiği tek başına geçti. Şimdi dönüş yolunda Tunus ta motor rektifiyesi yapıyor.
Sırf capeverde lerde karnavalı izlemek için atlantik geçişini 1 yıl ertelemiş. gambiya yı da çok sevmiş
http://tetranora.blogspot.com.tr/2015/
-
Ulaş, tam anlamıyla, kafasına göre takılıyor ;)
-
Ulaş, tam anlamıyla, kafasına göre takılıyor ;)
Evet annesinin ayda 400 dolar desteğiyle geziyor . marina yerine balıkçı barınaklarına giriyor. Onlarla dost olup her şeyini bedavaya getiriyormuş
http://tetranora.blogspot.com.tr/p/blog-page_28.html
-
"Tetranora" zaten bu uzun yollara çok alışık bir tekne.
-
Rod Heikell' in eski teknesi.Bir ara gezgin korsandan bir arkadaş satın almıştı.Şuanda Ulaş Risvanoğlu nda. Çok keyifli yazıyor .Takip ediyorum.
-
Bende çok beğendim bloğunu. Tespitleri ve hayata bakışı gerçekten çok iyi.Uzunyolda 3 erkek olamayacağınıda bir kere daha görmüş olduk.Fransız çok ezdim diye bir yazısı var hala gülüyorum.
-
ben de " köstekçilerim " yaklaşımını sevdim.. :)
-
Bu arada detaylara dikkat..
büyük yelken alanıyla seyir yapmamak, özellikle ana yelkeni mümkün mertebe küçültmek, hatta yalpaya maruz kalma pahasına duruma göre tamamen kapatmak gerekir, bu durumda mümkün olan en az dümen düzeltmesiyle rota tutturulabilir.
İşte bu durumu yaşamak istemiyorsak ne yapıyoruz.. Ana yelkeni kapatıyoruz.. Bocurum ile devam ediyoruz.. Tabi Mzana direğiniz varsa..
-
Ersin reis yanlış anlaşılma olmasın diye bir ekleme Otopilot yada rüzgar dümeni kaçırmasın zorlanmasın diye wheather helm istenmiyor . Dümeni yekeli olduğu ve hidrolik olmadığı için çok ağırlaşır elle uzun süre tutamazsın o yüzden hızdan feragat edersin balanced helm trimi yaparsın bunun içinde yelken küçültmen gerekir sert havada senin tekne için ve bu tekne için doğru ama her tekne için değil.
Sert havada wheather helm güvenlidir broşa düşmenizi önler aşırıya kaçmamak şartı ile misal vay benim teknem 33 derecelerede giriyor dersen palayı zorlar aynı zamanda frenle gitmiş gibi olursun 5 derece gayet makul bir ayar olabilir fazlası değil.Balanced helm de ise sert havada broş riski vardır Dar apaz,apaz seyrinde. Pupa seyrinde ise bu seferde lee helm istersin kafayi acsin diye balanced helm 10 knot ruzgara kadar guvenlidir.
-
Ersin reis yanlış anlaşılma olmasın diye bir ekleme Otopilot yada rüzgar dümeni kaçırmasın zorlanmasın diye wheather helm istenmiyor . Dümeni yekeli olduğu ve hidrolik olmadığı için çok ağırlaşır elle uzun süre tutamazsın o yüzden hızdan feragat edersin balanced helm trimi yaparsın bunun içinde yelken küçültmen gerekir sert havada senin tekne için ve bu tekne için doğru ama her tekne için değil.
Sert havada wheather helm güvenlidir broşa düşmenizi önler aşırıya kaçmamak şartı ile misal vay benim teknem 33 derecelerede giriyor dersen palayı zorlar aynı zamanda frenle gitmiş gibi olursun 5 derece gayet makul bir ayar olabilir fazlası değil.Balanced helm de ise sert havada broş riski vardır Dar apaz,apaz seyrinde. Pupa seyrinde ise bu seferde lee helm istersin kafayi acsin diye balanced helm 10 knot ruzgara kadar guvenlidir.
Burak, decoder'i açmayı unutmuşsun; hiç bir şey anlamadım. :) :) :)
-
Wheather helm (Teknenin dümenini kısa süreli bıraktığında rüzgara dönmeye çalışması)
Balanced helm (Teknenin dümenini kısa süreli bıraktığında düz gitmesi)
Lee helm (Sadece pupa ve genis apazda dümeni kısa süreli bıraktığında kafayı açması)
10 knot rüzgara kadar balanced helm istiyoruz ve yapıyoruz her yönde onun üstü rüzgarlarda orsa ve apaz seyrinde Wheather helm .Pupa ve geniş apaz seyrinde lee helm .
Teknesine göre baktınız dümende zorlanıyorsunuz yelken küçültme zamanı işte o zaman.Bu söylediğim fırtına sırasındaki camadan değil konforlu hızlı seyir için birde otopilotunuz kaçırmasın rotasında kalsın siz başında değilken diye.
-
ben de " köstekçilerim " yaklaşımını sevdim.. :)
Hayrola yaw orda ne işim var? :) Diyordum ki senin demirin adı olduğunu hatırlayıverdim. :D
Anaaa o da değilmiş ya!!! :D :D
-
Wheather helm (Teknenin dümenini kısa süreli bıraktığında rüzgara dönmeye çalışması)
Balanced helm (Teknenin dümenini kısa süreli bıraktığında düz gitmesi)
Lee helm (Sadece pupa ve genis apazda dümeni kısa süreli bıraktığında kafayı açması)
10 knot rüzgara kadar balanced helm istiyoruz ve yapıyoruz her yönde onun üstü rüzgarlarda orsa ve apaz seyrinde Wheather helm .Pupa ve geniş apaz seyrinde lee helm .
Teknesine göre baktınız dümende zorlanıyorsunuz yelken küçültme zamanı işte o zaman.Bu söylediğim fırtına sırasındaki camadan değil konforlu hızlı seyir için birde otopilotunuz kaçırmasın rotasında kalsın siz başında değilken diye.
Anlatımına yardımcı olması için ;
(https://i.hizliresim.com/nONLmR.gif) (https://hizliresim.com/nONLmR)
(https://i.hizliresim.com/vjNn8p.png) (https://hizliresim.com/vjNn8p)
-
Decoder diyecek yine Hakan. Denge merkezi arkada wheather helm ortada balanced diğerinide siz bulun canım .
Sağol Tan reis.
-
kambeeerrr....:)
-
Kısaca nasıl yapıldığınıda yazayım .Cenovanın trimini doğru olarak gittiğiniz yöne göre yapın .Ana yelkeni maksimum güç üretecek şekilde trimlerseniz wheather helm .Ana yelkeni dümen ile düzeltme yapmadan teknenin dümdüz gideceği noktaya kadar boşlayın balanced helm .Biraz daha kaçırın anayelkeni lee helm.
-
Dün Ersin Böke ile telefon görüşmemizde malta planını sordum. Ben de bu sene tüm halatları koparıp 3 aylık seyir hedefliyorum dedim.
Telefon ile görüştüğü arkadaşları ne gerek var , o kadar eziyet çekmeye istiyorsan uçakla git gör demişler :)
Bende kendisine ufak teknelerin bile Atlantiği bile geçebileceğini söyledim . Arkadaşımın yeğeni 31 feet tekne ile tek başına Atlantiği tek başına geçti. Şimdi dönüş yolunda Tunus ta motor rektifiyesi yapıyor.
Sırf capeverde lerde karnavalı izlemek için atlantik geçişini 1 yıl ertelemiş. gambiya yı da çok sevmiş
http://tetranora.blogspot.com.tr/2015/
Zafer’im Kaptanım Reisim
Kalıcı emekli olma kararı gibi anlıyorum. Doğrumudur
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
-
Benim elimden bu kadar anlatmak geliyor. Ersinin yazdığı yanlış anlaşılmasın diye nerden nereye geldik pardon Ersin pardon arkadaşlar.
-
Benim elimden bu kadar anlatmak geliyor. Ersinin yazdığı yanlış anlaşılmasın diye nerden nereye geldik pardon Ersin pardon arkadaşlar.
Çok iyi yaptın , eline sağlık. C:-)
-
Benim elimden bu kadar anlatmak geliyor. Ersinin yazdığı yanlış anlaşılmasın diye nerden nereye geldik pardon Ersin pardon arkadaşlar.
Burak Reis
Çok güzel bilgiler paylaştınız. Teşekkürler
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
-
Arka yelkenle daha fazla güç üreterek weather helm, ön yelkenle daha fazla güç üreterek lee helm diye mantık kurdum
CE yi arkaya veya öne kaydırmak yelkenlerin üreteceği güçle ilgiliz. Burak’la bu konuyu balon seyrine çıkmadan önce telefonda konuşmuştuk. Videoda da zaten telaffuz ediyorum bu terimleri. Balon seyrinde doğru trimde rüzgar altına açması lazımdı kafayı. Ana yelkenli yeterince boşlamadığım için rüzgar üstüne doğru dönüyordu tekne. Ana yelkeni çarmıhlara kadar boşlayıp balon trimini de düzeltince lee helme dönmüştü . Kamber dedin diye girdim konuya. Burak izah etmişti prensibi sağolsun 
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
-
Durunuz ben daha basit anlatayım.. :) Yani şimdi biz şöyle yapıyoruz efendim.. Balanced Heel denen nesne öyle kolay olmuyor bu markoni armada..
Bunu yapmak için Cenova sabit tutulup ana yelken ıskotası ile ancak bunu yapabiliyorsunuz. Bu arada hava sevgili dostumuzun anlattığı kadar sert olmasaydı bunu hiç yelken küçültmeden de yapmak mümkündü..
Ancak yinede sevgili dostumuzun teknesinin özelliklerini bilmemek ile birlikte , eğer dediği gibi ise çok fazla rüzgar üstüne dönme eğilimi olduğunu söyleyebiliriz teknesinin diye düşünüyorum ayrıca.
Ben bu tür uzun yol seyirlerinde mizana direğinin önemini vurgulamaya çalışmıştım aslında.. :)
-
Wheather helm (Teknenin dümenini kısa süreli bıraktığında rüzgara dönmeye çalışması)
Balanced helm (Teknenin dümenini kısa süreli bıraktığında düz gitmesi)
Lee helm (Sadece pupa ve genis apazda dümeni kısa süreli bıraktığında kafayı açması)
10 knot rüzgara kadar balanced helm istiyoruz ve yapıyoruz her yönde onun üstü rüzgarlarda orsa ve apaz seyrinde Wheather helm .Pupa ve geniş apaz seyrinde lee helm .
Teknesine göre baktınız dümende zorlanıyorsunuz yelken küçültme zamanı işte o zaman.Bu söylediğim fırtına sırasındaki camadan değil konforlu hızlı seyir için birde otopilotunuz kaçırmasın rotasında kalsın siz başında değilken diye.
Anlatımına yardımcı olması için ;
(https://i.hizliresim.com/nONLmR.gif) (https://hizliresim.com/nONLmR)
(https://i.hizliresim.com/vjNn8p.png) (https://hizliresim.com/vjNn8p)
Buradan da anlaşılacağı gibi arma ayarı kolay dümen tutabilmek için çok önemlidir. Direği kıça doğru biraz daha yatırırsanız etki merkezini kıça doğru çekersiniz. Rüzgarın etkisi kıça yaklaşacağından tekne rüzgar üstüne dönme eğilimi artar. tam tersi durumda rüzgar altına dönme eğilimi artar. Bundan da anlaşılacağı gibi arma ayarı, tellerin ne kadar gergin olacağı değil, direğn yatıklığının ve bükümünün ayarlanmasıdır. Direğin pozisyonunun bozulmadan kalabilmesi için tel gerginlikleri ayarlanır.
-
Kesirli armalarda evet dediğiniz gibi ama tam armalarda ve düz (Eğimsiz)tek veya çift gurcatalı armalarda direğin eğimi ile ilgili bir işlem yapılmaz sadece camadan ve pupa palangası ve varsa cuningham ile ana yelkenin güc merkezini öne yada arkaya kaydırabilirsiniz Ana trim anayelken arabası ,güngörmez yakası gerginliği ve ana yelken ıskotası ile yapılır. Kesirli armalarda kıç ıstıralya gerginliğinin arma ayarı ile ilgisi yoktur ana yelkenin şeklini etkiler. {kıç ıstıralyayı gererek yani direği geriye doğru eğerek ana yelkenin daha az güç üretmesini sağlarsınız orsa seyrinde Pupada ise pupa palangasını boşlayarak daha az güç üretmesini sağlarsınız)
Arma ayarlarının sert hava ve düşük havada ayarları farklıdır ama gezi tekneleri optimum sabit bir ayar kullanır.
-
Teknenin orsa seyrinde rüzgara dönme eğilimi çok fazlaysa dümen ile çok fazla düzeltme yapmanız gerekiyorsa yada 5 dereceden fazla bir dümen açısı ile düz gidebiliyorsanız ve bunu ana yelken trimi ile düzeltemiyorsanız ya yelken alanınız fazla geliyordur yada cenova arabanızın yeri yanlıştır. Sert havada anayelken ve cenova mandarları çok gergin olmalıdır . Spectra olmayan mandar halatı sert havada esner cenova ve anayelkenin orsa yakalarında sarkma olmayana kadar tekrar gerilmelidir.Hafif havada bu gerginlik istenmez mandarlar bir iki santim boşlanır Bu ayarların hepsi gezi yelkencilerinin bilmesi gereken ayarlardır.
-
Kesirl armalarda kıç istralyanın ayarlanabilir olmasının nedeni direği yatırmak değil bükmek içindir. Tüm armalarda baş istralya ve kıç istralya ayarları ile oynanarak direk yatırılabilir. Tam armalı teknelerde büküm genellikle çarmıhlşarın ayarları ile oynanarak bir dereceye kadar sağlanabilir. Baş istralyasında liftin olmayan tekneler için yapılabilecek tek şey en iyisini ummak veya bir liftin eklemektir.
-
Kesirl armalarda kıç istralyanın ayarlanabilir olmasının nedeni direği yatırmak değil bükmek içindir. Tüm armalarda baş istralya ve kıç istralya ayarları ile oynanarak direk yatırılabilir. Tam armalı teknelerde büküm genellikle çarmıhlşarın ayarları ile oynanarak bir dereceye kadar sağlanabilir. Baş istralyasında liftin olmayan tekneler için yapılabilecek tek şey en iyisini ummak veya bir liftin eklemektir.
Kesirli armada kıç ıstıralya ile direğin sadece gurcataların üsünde kalan kısmı geriye doğru eğilir. Ve yelkenin üstten rüzgarı kaçırması yani bir nevi yelken alanı küçültmesi sağlanmış olur. rake dediğimiz direğin ilk arma ayarında verilen eğimi değişmez Tam armalarda rake kıç ıstırılya ile değil lower shroud yani kısa çarmıklar ile ayarlanır çok azdır .
Rake çok fazla olacak şekilde bi arma ayarlanırsa wheather helm artar ama bu kesirli amadaki kıç ıstıralyayı kastığınızda rake artmış olmaz eğim sadece gurcatann üstünde olacağı için sadece ana yelkenin daha az güç üretmesine yarar denge merkezi arkaya ciddi bir fark yaratacak kadar değişmez.
-
Direk tepesini geriye almadan çarmıh ayarları ile oynarsanız direği yatırmazsınız bükersiniz. Arma ayarın da çarmıhlar boşta iken direk tepesi istenilen yere getirilir, yani üst çarmıhlarla direğin teknenin iskele sancak yönünüde dik durması sağlanır, direk tepesinden indirilen bir çekülle kıça doğru gerektiği kadar yatırılır, daha sonra alt çarmıh ayarları ile direğe gereken büküm verilir.
-
Anlaşamayacağız malesef bu konuda.Bir gün görmek isterim nasıl yaptığınızı arma ayarını.Baş ıstıralya boyu ile rake belirlenir kısa çarmıklar ile sabitlenir kıç ıstıralya gerginliği ile ayar tamamlanır.
-
Anlaşmayacağımızda anlaştık.
-
Anlaştığımıza sevindim bu konuda.
-
Çok severek okumaya devam ediyorum Harika yazmış Ulaş çok güzel deneyimleri var.
http://tetranora.blogspot.com.tr
-
Keşke ben de anlaşacak ya da anlaşamayacak durumda olsaydım ama sadece anlamak için okuyorum

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
-
Erman reisim Ahmet reisle anlaşamama konusu işin şakası yazılanları okuyanların arma ayarının yelkenlerin triminin tekneye etkisini düşünmesini daha iyi anlamasın sağlaması için yazdığım birşey.Yoksa kesirli arma ,tam arma tekne boyu Tekne dizaynı gurcata yapısı ayar ve trim yöntemlerini biraz değiştirsede mantık aynıdır.Ahmet reisin yazdıkları yanlıştır diyorum gibi bir anlam çıkarılmasın lütfen.
(Geçen seneden kalma bir konu arma ayarı ölçerek yapılır demiştim Ahmet reis ise göz ile yapılır demişti anlaşamama konusu ordan geliyor)
-
Çok severek okumaya devam ediyorum Harika yazmış Ulaş çok güzel deneyimleri var.
http://tetranora.blogspot.com.tr
Ulaş'ın bloğunda Kamo' yu tanıttığı bölüm harika.
<<< Kamo'nun hiç parası yok. Ben bile Kamonun yanında para babası kalıyorum.
Kamo etrafta bulabildiği bazı bitkilerden karnını doyurmaya çalışıyor.
epey kilo vermiş, incecik kalmış. Ben burada olduğum sürece hergün yemek götürmeye söz verdim.
Burada tekne sahibi olmayı bir statü olarak gören ve ne yapalım yaşlanınca,
tekne alalım bari diyen kaptanlardan farklı olarak Kamo bir deniz aşığı.
Denizde yaşamak için balıkçılık yapmış, birkaç teknesi olmuş, en son epey fakirleşmiş,
ancak denizde yaşamaktan vazgeçmek istememiş.
Kanada hükümeti denizde yaşadığı için işsizlik parası vermemiş.
O da 7 metrelik dökük bir tekne bulmuş, bir sürü eklemeler yapıp seyir yapar hale getirmiş
ve ABD den Grenada'ya gelmiş. Son zamanlarda iyice fakirleşmiş,
artık 7 metrelik teknenin bile boya bakımını yapamaz hale geldiğinden,
tekneyi daha da ufaltmak istiyor! Karaya çıkmak için kullandığı 2.5 metrelik dingiyi,
modifiye edip yeni teknesi ve evi haline getirmek için çalışıyor.
Baywalker dinginin iki yanına eklemeler yapıp trimaran oluşturmayı,
bir iskelet kurup üzerini kapatmayı ve iki tane ufak direk ekleyip,
bir parça bezden yelken yapmak için etraftan malzeme topluyor ekliyor,
tutturuyor, yaratıyor.
Bu tekneyle rüzgarı arkasına alıp önce 300 millik bir yolculukla Curacao'ya,
oradan Panama' ya gitmeyi Panama'da büyük bir tekneye tayfalık etme karşılığında,
üç metrelik teknesini onların güvertesine yükleyip böylece önce Panama kanalını
oradan da Pasifiği geçmeyi, uygun bir yerde de teknesini tekrar güverteden suya atıp
hayatına devam etmeyi düşünüyor.
Kamo bütün bu işleri rekor kırmak, en küçük tekneyle şunu bunu yapmak
veya en çılgın işleri yapan enteresanlıklar adamı olmak için yapmıyor,
Kamonun başka şansı yok. bu işleri yaparken helikoterle veya uydudan takip falan da edilmeyecek,
böyle artistlik işler Kamonun aklına bile gelmiyor.
Kamo denizde yaşamak, resim yapmaya devam etmek,
doğayla birlikte yaşamak ve güzel insanlarla tanışmak istiyor.
Bu arada Kamo çalışmak istemiyor falan değil.
orada duran teknelerin zaman zaman bazı işleri oluyor ve bunları yapmak için
tekne sahiplerine teklifte bulunmuş.
Ancak fakir ve bu yüzden cılız kaldığı için işi ona vermeyip daha semirmiş birine vermeyi tercih etmişler.
şu hayat bazen ne garip,
duyarlı olanların tutunamadığı bir yer.
ne kadar kazmaysan o kadar iyi.
düşene bir tekme de sen vuracaksın diyor. >>>
-
Erman reisim Ahmet reisle anlaşamama konusu işin şakası yazılanları okuyanların arma ayarının yelkenlerin triminin tekneye etkisini düşünmesini daha iyi anlamasın sağlaması için yazdığım birşey.Yoksa kesirli arma ,tam arma tekne boyu Tekne dizaynı gurcata yapısı ayar ve trim yöntemlerini biraz değiştirsede mantık aynıdır.Ahmet reisin yazdıkları yanlıştır diyorum gibi bir anlam çıkarılmasın lütfen.
(Geçen seneden kalma bir konu arma ayarı ölçerek yapılır demiştim Ahmet reis ise göz ile yapılır demişti anlaşamama konusu ordan geliyor)
Burak reisim bunu anlayabildim
. Sadece konuyla ilgili daha fazla okumam ve öğrenmem gerektiğini vurgulamaya çalışmıştım..
SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi