Heyamola Hey
Bahriye Mektebi => Demirler ve Demirleme => Konuyu başlatan: Mehmet Atay - 13 Şubat 2018, 14:40:27
-
Uzun zamandır aklımda olan bir proje var. Fakat gerçekleştirmeden, tartışmaya açmak istedim ki, görmediğim noktalar vazgeçmeme sebep olacak kadar çok ya da önemli mi?
Bir koyda kıçtan kara bağlanırken, biri suya atlıyor, halatı uygun bir kaya parçasına bağlıyor. Çoğumuz da biliyoruz ki, bu bağlama süresi uzadıkça sorunlar artmaya başlıyor.
Bağlandığımız yerlerin büyük çoğunluğu kayalık; hani şu filmlerdeki hırsız çapalarına benzeyen (4 kollu) küçük ama sağlam bir çapa olsa; bunu, ya mesela becerikliysek, uzaktan atıp takmak, ya da yüzerek gidip takmak gibi bir yöntemin sizce ne sakıncaları olabilir?
-
Ucuna kısa bir zincir bağlanmış (çevresinde kayaya sürtünmeden etkilenmeyecek) sağlam bir dört tırnaklı iki kayanın arasına sıkıştırılırsa veya bir şeye dolanıp kancası bedene iyi dolanırsa kolaylık sağlayabilir. Sakin bir koyda baştan ve kıçtan demirlemek denenebilir. Yani birini kıyıya demirleyeceksiniz, diğerini normal baştan atmanız gereken yere atacaksınız. Bu işlem için dört tırnaklı önermem, işe yarasaydı, tekne başlarında da bir kaç tane görürüdük.
Geçmiş zaman olurki:
Moda'da bir arkadaşın motorlu teknesi ile uzun zaman dolaştım. İyi bir arkadaşı olan denizciliğ ile övünen bir dostuna tekneyi gezsin diye gününbirlik vermiş. Ertesi gün tekneyi bize balıkçılar yedeklenmiş olarak getirdiler. Anlattığı şuydu: Poyraz sertti, sağlam olsun diye hem baştan hem kıçtan demirledim. Koylarda bile mümkünse koltuk almadan açıkta demirlemeyi her zaman tercih ederim.
-
Uzun zamandır aklımda olan bir proje var. Fakat gerçekleştirmeden, tartışmaya açmak istedim ki, görmediğim noktalar vazgeçmeme sebep olacak kadar çok ya da önemli mi?
Bir koyda kıçtan kara bağlanırken, biri suya atlıyor, halatı uygun bir kaya parçasına bağlıyor. Çoğumuz da biliyoruz ki, bu bağlama süresi uzadıkça sorunlar artmaya başlıyor.
Bağlandığımız yerlerin büyük çoğunluğu kayalık; hani şu filmlerdeki hırsız çapalarına benzeyen (4 kollu) küçük ama sağlam bir çapa olsa; bunu, ya mesela becerikliysek, uzaktan atıp takmak, ya da yüzerek gidip takmak gibi bir yöntemin sizce ne sakıncaları olabilir?
Bence hiç bir sıkıntısı olmaz, ama o uzaktan fırlatılabilecek ağırlıktaki dört kollu demirler işe yaramazlar, yük altında kolları açılır ve boşa çıkar.Aslında düzgün bir kıç demirini botla götürüp kıyıya saplamak bence daha çok işe yarar. Sadece kaldırırken yine botla gidip aynı işlemi yapmak gerekebilir diye düşünüyorum.
-
Uzun zamandır aklımda olan bir proje var. Fakat gerçekleştirmeden, tartışmaya açmak istedim ki, görmediğim noktalar vazgeçmeme sebep olacak kadar çok ya da önemli mi?
Bir koyda kıçtan kara bağlanırken, biri suya atlıyor, halatı uygun bir kaya parçasına bağlıyor. Çoğumuz da biliyoruz ki, bu bağlama süresi uzadıkça sorunlar artmaya başlıyor.
Bağlandığımız yerlerin büyük çoğunluğu kayalık; hani şu filmlerdeki hırsız çapalarına benzeyen (4 kollu) küçük ama sağlam bir çapa olsa; bunu, ya mesela becerikliysek, uzaktan atıp takmak, ya da yüzerek gidip takmak gibi bir yöntemin sizce ne sakıncaları olabilir?
Matay reisim, benzer mantıkla yanaşma esnasında yardım alamayacağımı düşünerek küçük bir bot çapasını el altında tutuyorum ihtiyaç halinde kayalıklara fırlatıp geçici olarak tekneyi kıçtan sabitleyebileceğim düşüncesiyle. Ancak henüz hiç uygulama şansım olmadı. Çapayı tutturduktan sonra motora yol verip dayanıklılığını kontrol eder, emin olduktan sonra yine karaya çıkıp koltuk halatını iyice sağlama alırım diye düşünmüştüm..
SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
-
Uzun zamandır aklımda olan bir proje var. Fakat gerçekleştirmeden, tartışmaya açmak istedim ki, görmediğim noktalar vazgeçmeme sebep olacak kadar çok ya da önemli mi?
Bir koyda kıçtan kara bağlanırken, biri suya atlıyor, halatı uygun bir kaya parçasına bağlıyor. Çoğumuz da biliyoruz ki, bu bağlama süresi uzadıkça sorunlar artmaya başlıyor.
Bağlandığımız yerlerin büyük çoğunluğu kayalık; hani şu filmlerdeki hırsız çapalarına benzeyen (4 kollu) küçük ama sağlam bir çapa olsa; bunu, ya mesela becerikliysek, uzaktan atıp takmak, ya da yüzerek gidip takmak gibi bir yöntemin sizce ne sakıncaları olabilir?
Kurtulmayacak gibi ve kayalar sağlamsa , uygun boyda olmak şartıyla hiç bir sakıncası yok bence MAtay reisim.
Hatta ben teknede 2 tane de köşebent demirinden 60 cm. kadar boyda kazık taşıyorum , korunaklı koylarda kıyıda hiç bir şey olmaması durumunda kullanmak üzere. :)
-
Uzun zamandır aklımda olan bir proje var. Fakat gerçekleştirmeden, tartışmaya açmak istedim ki, görmediğim noktalar vazgeçmeme sebep olacak kadar çok ya da önemli mi?
Bir koyda kıçtan kara bağlanırken, biri suya atlıyor, halatı uygun bir kaya parçasına bağlıyor. Çoğumuz da biliyoruz ki, bu bağlama süresi uzadıkça sorunlar artmaya başlıyor.
Bağlandığımız yerlerin büyük çoğunluğu kayalık; hani şu filmlerdeki hırsız çapalarına benzeyen (4 kollu) küçük ama sağlam bir çapa olsa; bunu, ya mesela becerikliysek, uzaktan atıp takmak, ya da yüzerek gidip takmak gibi bir yöntemin sizce ne sakıncaları olabilir?
Bence hiç bir sıkıntısı olmaz, ama o uzaktan fırlatılabilecek ağırlıktaki dört kollu demirler işe yaramazlar, yük altında kolları açılır ve boşa çıkar.Aslında düzgün bir kıç demirini botla götürüp kıyıya saplamak bence daha çok işe yarar. Sadece kaldırırken yine botla gidip aynı işlemi yapmak gerekebilir diye düşünüyorum.
Mesela kolları açılmayacak örnek:
http://www.duncanyacht.co.uk/022300-Line-A-Sure-Mooring-Hook
-
Uzun zamandır aklımda olan bir proje var. Fakat gerçekleştirmeden, tartışmaya açmak istedim ki, görmediğim noktalar vazgeçmeme sebep olacak kadar çok ya da önemli mi?
Bir koyda kıçtan kara bağlanırken, biri suya atlıyor, halatı uygun bir kaya parçasına bağlıyor. Çoğumuz da biliyoruz ki, bu bağlama süresi uzadıkça sorunlar artmaya başlıyor.
Bağlandığımız yerlerin büyük çoğunluğu kayalık; hani şu filmlerdeki hırsız çapalarına benzeyen (4 kollu) küçük ama sağlam bir çapa olsa; bunu, ya mesela becerikliysek, uzaktan atıp takmak, ya da yüzerek gidip takmak gibi bir yöntemin sizce ne sakıncaları olabilir?
Bence hiç bir sıkıntısı olmaz, ama o uzaktan fırlatılabilecek ağırlıktaki dört kollu demirler işe yaramazlar, yük altında kolları açılır ve boşa çıkar.Aslında düzgün bir kıç demirini botla götürüp kıyıya saplamak bence daha çok işe yarar. Sadece kaldırırken yine botla gidip aynı işlemi yapmak gerekebilir diye düşünüyorum.
Mesela kolları açılmayacak örnek:
http://www.duncanyacht.co.uk/022300-Line-A-Sure-Mooring-Hook
Abi linkte ağırlığını göremedim, ama fırlatılıp atılacak bir şeyse fevkalade olur kanaatindeyim.
-
Yüzerek halati zor götürüyor,çapayi nasil götürecek..çevirip atmaya gelince, yelkenlide bir yerlere takmadan atmak kolay degil bence..botla belki..
-
Uzun zamandır aklımda olan bir proje var. Fakat gerçekleştirmeden, tartışmaya açmak istedim ki, görmediğim noktalar vazgeçmeme sebep olacak kadar çok ya da önemli mi?
Bir koyda kıçtan kara bağlanırken, biri suya atlıyor, halatı uygun bir kaya parçasına bağlıyor. Çoğumuz da biliyoruz ki, bu bağlama süresi uzadıkça sorunlar artmaya başlıyor.
Bağlandığımız yerlerin büyük çoğunluğu kayalık; hani şu filmlerdeki hırsız çapalarına benzeyen (4 kollu) küçük ama sağlam bir çapa olsa; bunu, ya mesela becerikliysek, uzaktan atıp takmak, ya da yüzerek gidip takmak gibi bir yöntemin sizce ne sakıncaları olabilir?
Bence hiç bir sıkıntısı olmaz, ama o uzaktan fırlatılabilecek ağırlıktaki dört kollu demirler işe yaramazlar, yük altında kolları açılır ve boşa çıkar.Aslında düzgün bir kıç demirini botla götürüp kıyıya saplamak bence daha çok işe yarar. Sadece kaldırırken yine botla gidip aynı işlemi yapmak gerekebilir diye düşünüyorum.
Mesela kolları açılmayacak örnek:
http://www.duncanyacht.co.uk/022300-Line-A-Sure-Mooring-Hook
Abi linkte ağırlığını göremedim, ama fırlatılıp atılacak bir şeyse fevkalade olur kanaatindeyim.
900 gram
http://www.line-a-sure.co.uk/features/
2 adeti İngiltere teslim 100 pound yaklaşık 500 TL. Sert plastik.
Bu burada basit bir kalıpla, iyi bir yere de yaptırılabilir mi? Ya da 3D ile...
Ama malzeme seçimi bildiğim/anladığım bir şey değil.
Bu da bir kullanım örneği videosu:
http://www.line-a-sure.co.uk/assemblyanddisassembly/
-
Teknemizin kıçında, mesela 5kg fortress çapa var.
Attım demirimi, verdim tornistanı ama rüzgar üstüne doğru kıç diagonal gidiyor. Elle rüzgar üstüne salladım 3mt zincir, gerisi halat olan kıç çapamı da.
Rüzgaraltına kayarken benim acele etmeden gidip, kıç halatlarımı rahat rahat bağlayacak, rüzgar altında ki teknelerin üstüne düşemeyecek kadar zaman kazandırmaz mı ?
-
Matay örnek hafif tutturma çapası kestamitten işlenebilir.
-
Baştaki demir sadece hazırlık olarak atıldı, yani boşta ve şimdilik bir işe yaramıyor. Kıçtan demiri rüzgarf üstüne attınız ve varsayalım ki tuttu. tornistandasınız, halatı sürekli kontrol etmeniz gerekir ki tekne giderken demir de tuttuğu yerde kalsın. Tekne kıçını bu şekilde tuttuğnuzu varsayarsak bu sefer de tekne başı rüzgaraltına düşmeye başlar.
-
Hazırlık olarak değil, normal demirimi attım. Kıçtan kara bağlanmak için ne yapıyorsam aynısı, sadece kıçı mümkün olduğunca rüzgar üstüne taşıyorum, kıç demirimi atıyorum ve bana zaman kazandıracak kadar saplanmasını/yavaşlatmasını istiyorum.
Hafif havalarda işe yarıyorda, fazlaca rüzgar varken de olur mu ? Onu bilmiyorum işte.
Kıç demiri kullanan yabancılardan görüp öğrenmiştim bende.
-
Dört kollu elle fırlatılabilen balıkçı demirini kullanılışına şahit olmuştum.Bizimkiler gibi ağır teknelerde işe yaramaz ama anlatmak istiyorum.
Trilye'de akşam ağları attık.(Ben misafir mürettebat olarak fasulyeden kayıktayım.)Sabah beni almadan gitmeyin diye epey ısrar ettim.Gece rüzgar coşmuş karayelden bindiriyor.Gün ağarmadan kayığın başında toplandık.Ağları toplamamız lazım dedi reis..Birkaç mil ötedekileri topladık balık falan yok.Ama yosun adına ne varsa ağa takılmış. Yüklendik en son mendireğin önüne attığımız ağı toplayacağız.Ama dalga mendireğe çarpıp limana atlıyor .Açıktaki ucundan toplamaya başladık.kıç güverteye yığıyoruz ama dalga bizi ters kapak edecek.arkadaşın kayığı çok dengeli, lakabı bile var "uslu" Kayalara yaklaştıkça bende korku başladı.Dalga kaldırıp bir vurursa kayık darmadağın olur biz de parçalanırız.Reis ağı bırakmadan demiri fırlatın dedi .Hemen anladı tabi arkadaşlar yıllardır beraber ağ atıyorlar.Biri demiri hazırladı diğeri roda edilmiş halatı bağlayıp eline aldı."şimdi komutuyla dalganın kayığı yükselttiği an demiri olabildiği kadar pruva hizasından uzağa savurdu.O dört kollu demir nasıl tutundu üstelik sadece gözüne sadece halat bağlı olarak.Kayığı kontrollü olarak kayalara kadar yaklaştırabildik ağı topladığımız gibi demirin üstüne doğru makinaya yol verdik.Demiri de toplayıp limana girdik.
Sonra üzerinde konuştuğumuzda "ya tutmasaydı? "dediğimde "tutar daha önce de hep tuttu "demişlerdi.Demem o ki.Bu dört tırnaklılardan birtane bulundursak fena olmaz.
-
Hazırlık olarak değil, normal demirimi attım. Kıçtan kara bağlanmak için ne yapıyorsam aynısı, sadece kıçı mümkün olduğunca rüzgar üstüne taşıyorum, kıç demirimi atıyorum ve bana zaman kazandıracak kadar saplanmasını/yavaşlatmasını istiyorum.
Hafif havalarda işe yarıyorda, fazlaca rüzgar varken de olur mu ? Onu bilmiyorum işte.
Kıç demiri kullanan yabancılardan görüp öğrenmiştim bende.
Tan reis, yaptığınız doğru. Rüzgar kemere hattından esiyorsa, baş demirini atıp, güçlü de olsa 45-50 derece gibi rüzgar üstüne doğru tornistan verip, yeterince kaloma verdikten sonra kıç demirini atıp, tekne rüzgar etkisiyle istediğiniz istikamete gelinceye kadar kıç demirine kaloma verip voltalarsanız, tekneniz sabit kalır, sizde rahatça karaya çıkıp koltuk halatını bağlayabilirsiniz.
-
Bu yöntem Fethiye'deki küçük (8-10m) günübirlik teknelerde yaygın olarak kullanılıyor.
Filmlerde hırsızların binalara çıkmak için kullandığına benzer, 3 veya 4 kollu, inşaat demirinden (bazıları krom) bükülmüş çapalar kullanılıyor.
Daha çok kayalık, derin, kıyıya pasarella mesafesine kadar yaklaşılabilen (örnek Tarzan koyu) koylarda kullanıyorlar.
Tek kaptan hem tekneyi kullanıyor hem demir atıyor hem kıçtan kanca sallıyor hem yemek yapıp servis ediyor! :D
Sezonda kullanılırken bir videosunu çekip burada paylaşırım. :)
öZgür (tapatalk)
-
Brezilya'da üstünde maymunların bulunduğu küçük bir adanın kuytusunda, gezi teknesi de buna benzer bir yöntem kullanmıştı. Baştan demirleyip, tornistanla kıyıya paralel gidip, kıçtan demirleyip baştan boş alırken ileri yolla tekneyi kıyıya paralel halde demirledi. Bu adada oldukça çok maymun vardı ve sanırım kendi başlarına beslenemeyecek kadar çoktular. Seyredebilmek için uzun süre o pozisyonda kaldık, kıyı ile temasımız olmadı, büyük olasılıkla maymunlar saldırıyordu. Bu tür demirlemeye ilk kez orada şahit oldum.
-
Baştan ve kıçtan demir atıp sabit duran balıkçı teknelerinin bu işi nasıl yaptığını hiç düşündünüz mü? Çok basit bir tekniği var. İpucu vereyim demirlerden birinde acayip kaloma var.
-
Baştan ve kıçtan demir atıp sabit duran balıkçı teknelerinin bu işi nasıl yaptığını hiç düşündünüz mü? Çok basit bir tekniği var. İpucu vereyim demirlerden birinde acayip kaloma var.
Bunu yazdım ve unuttum, çok pardon. Şimdi efendim, balıkçı teknelerinde bazen Mustafa Abinin örneğinde olduğu gibi Kıyıya çok yakın yerlerde demir kullanmak gerekebilir. Bu kayıklarda kıç demiride baş demiride dört kollu olur genelde ve halatla kullanılır. İkisinde de bolca halat vardır ama kıç demirinde daha fazladır. Bu kayıklarda birden fazla kişi olduğu için manevra esnasında sıkıntı yaşanmaz. Bizim koylarda yaptığımız gibi kıç demirini kıyıya yakın atmak istiyorsak demiri baş tarafa taşır kıyıya baştan kara yanaşabildiğimiz kadar yanaşırız. Sonrasında dört kolluyu atabildiğimiz kadar uzağa atarız ve tornistanla uzaklaşırken kaloma vermeye devam ederiz. Güvenli uzaklığa ulaşınca dönüş manevrası yapar kıç tarafı karaya demir attığımız yere gelecek şekilde pozisyon alırız. Bu işlem yapılırken kıç demirinin halatının bedenini tutan kişi sürekli halatın boşunu alırak yada kaloma vererek çapariz oluşturmasını engeller. ardından kıç demirinin kalomasını boşlayarak baş demirini atacağımız yere doğru ilerleriz. Bunu yaparken de biraz rüzgar üstüne kafayı çalarız.Baş demirini sererken düşme yaşadığımızda istediğimiz yere düşelim diye bunu yaparız. Demir atacağımız yere varmadan bir iki kez kıç demiri tutsun diye kaloma vermeyi durdurup tekrar boşlarız. Sonra baş demirini tornistanla sermeye başlarız bu esnada da bir kişi kıç demirinin boşunu alarak istediğimiz ve kayığı sabitleyeceğimiz yere kadar bu işlemi yapar. İşlem bittiğinde ise halatlar volta edilir yada bosa vurulur. Sonuçta kıçta bayağı bir halat kalır ortada. Neticede bu işlem için kıçta , baş ve kıç demiri toplamı kadar halat kullanmamız gerekmektedir.
-
Tan reis, yaptığınız doğru. Rüzgar kemere hattından esiyorsa, baş demirini atıp, güçlü de olsa 45-50 derece gibi rüzgar üstüne doğru tornistan verip, yeterince kaloma verdikten sonra kıç demirini atıp, tekne rüzgar etkisiyle istediğiniz istikamete gelinceye kadar kıç demirine kaloma verip voltalarsanız, tekneniz sabit kalır, sizde rahatça karaya çıkıp koltuk halatını bağlayabilirsiniz.
Erdal Reis Merhaba,
Genelde teknede yalnız oluyorum ve Tan Reis'in bahsettiği, sizin de uygun dediğiniz manevra uzun süredir aklımda. Bu amaçla 5-8 kg arası bir fortres/danforth çapa almayı düşünüyorum. Ucunda 3 metre zincir ve sonrasında halat. Siz bu manevrayı bizzat denediniz mi, ya da kullanıyor musunuz?
Saygılarımla,
-
Bunu yazdım ve unuttum, çok pardon. Şimdi efendim, balıkçı teknelerinde bazen Mustafa Abinin örneğinde olduğu gibi Kıyıya çok yakın yerlerde demir kullanmak gerekebilir. Bu kayıklarda kıç demiride baş demiride dört kollu olur genelde ve halatla kullanılır. İkisinde de bolca halat vardır ama kıç demirinde daha fazladır. Bu kayıklarda birden fazla kişi olduğu için manevra esnasında sıkıntı yaşanmaz. Bizim koylarda yaptığımız gibi kıç demirini kıyıya yakın atmak istiyorsak demiri baş tarafa taşır kıyıya baştan kara yanaşabildiğimiz kadar yanaşırız. Sonrasında dört kolluyu atabildiğimiz kadar uzağa atarız ve tornistanla uzaklaşırken kaloma vermeye devam ederiz. Güvenli uzaklığa ulaşınca dönüş manevrası yapar kıç tarafı karaya demir attığımız yere gelecek şekilde pozisyon alırız. Bu işlem yapılırken kıç demirinin halatının bedenini tutan kişi sürekli halatın boşunu alırak yada kaloma vererek çapariz oluşturmasını engeller. ardından kıç demirinin kalomasını boşlayarak baş demirini atacağımız yere doğru ilerleriz. Bunu yaparken de biraz rüzgar üstüne kafayı çalarız.Baş demirini sererken düşme yaşadığımızda istediğimiz yere düşelim diye bunu yaparız. Demir atacağımız yere varmadan bir iki kez kıç demiri tutsun diye kaloma vermeyi durdurup tekrar boşlarız. Sonra baş demirini tornistanla sermeye başlarız bu esnada da bir kişi kıç demirinin boşunu alarak istediğimiz ve kayığı sabitleyeceğimiz yere kadar bu işlemi yapar. İşlem bittiğinde ise halatlar volta edilir yada bosa vurulur. Sonuçta kıçta bayağı bir halat kalır ortada. Neticede bu işlem için kıçta , baş ve kıç demiri toplamı kadar halat kullanmamız gerekmektedir.
Ahmet Reis,
Bu manevra tek başına uygulamak için zor geldi. Tan Reis ile Erdal Reis'in yöntem daha "kullanıcı dostu" gibi.
Selamlar,
-
Kıçtankara olurken, özellikle de teknede az kişi varsa (1 veya 2) manevra zor olabilir gerçekten.
Özellikle de rüzgar yandan geliyorsa ve rüzgarüstü ve altında sıkışık düzen birçok tekne varsa...
Bu konu hakkında birçok çözüm ve farklı fikir oluşturulabilir.
Benim kullandıklarım şöyle.
Eğer derinlik uygunsa normalde demiri atmayı planladığımız noktaya demiri atıp yeterli kaloma verip, tekneyi alargada tutarım. Rüzgar yandan ne kadar şiddetle gelirse gelsintekne kafayı rüzgara çevireceği için taramaz. Tararsa da rüzgaraltındaki teknelerin zincirine takılır durur. Eğer durmazsa zaten orada durmak zordur, gerekirse kıçtankara manevrasından vazgeçmek uygun olur.
Bota biner, sahile bağlayacağım uzun yüzer koltuğu bir ucunda kasa bir ucunda 3-5 kg ağırlık ile sahilde rüzgarüstü tarafta bir noktaya bağlar, yüzer koltuğu teknenin gireceği doğrultuda serer ağırlığı dibe bırakırım. Tekneyle manevra eder kıç kıç yerime girerken yüzer koltuğu yakalar hızlıca volta eder, zincirin boşunu alırım. Bu manevrada dikkat edilecek husus, başlangıçta bol olan zincirin üzerinde manevra ederken bordaya sürtünmesine engel olmak ve zinciri mutlaka rotasyonel manevra ederken, pervane çekiş yönünün ters tarafında bırakmak.
İkinci bir yöntem eğer rüzgarüstünde sağlam duran bir kayık varsa uyguladığım bir yöntem. Normal yere demiri atıp tornistan ile girerken rüzgarüstü tekneye yakın düşüp, kendi rüzgarüstü koltuğumu onun koltuğuna bağlamak. Eğer uyumlu bir tekne sahibiyse üstümüzdek, vasattaki koç boynuzlarını kısa bir koltuk ile bağlamak da rica edilebilir. Sahile yüzüp koltuğu bağlamak sonraya bırakılır.
Şahsen hala daha sahile yüzerek gidip koltuk bağlamayı bu işin en zevkli tarafı olduğuna inanlardanım ))
Bir üçüncü yöntem, Ahmet'in de anlattığı gibi ama biraz farklı, önden normal şekilde (biraz uzun kaloma ile ) demir bırakılır. Tornistnla girilmesi istenen yere girilir, kıç demiri bağlı halat suya kıyıya mümkün olduğu kadar yakın atılır ama sahildeki kayaların arasına fırlatılmaz, dibe bırakılır. Baştaki zçncirin boşu alarak dışarı çıkılır, bu sırada kıçtaki demire boş verilir. Tekne diğer teknelerden kurtulacak kadar 1-1,5 tekne boyu dışarı çıkınca bota binilir kıç koltuğu sahile bağlanır.Kıç demiri toplanır. Baştaki zincire boş verilirken kıç koltuğun boşu alınarak içeri girilir.
Ben böyle yapıyorum.
-
https://lotusseyirdefteri.blogspot.com.tr/p/yanasma-baglanma-ve-demirleme.html?m=1 (https://lotusseyirdefteri.blogspot.com.tr/p/yanasma-baglanma-ve-demirleme.html?m=1)
Yıllar önce Meremin bloğunda fortress Çapa’yı okumuştum. Merem’le de konuştuktan sonra kıçtan atmak için bu hafif Çapa’yı yapmak istedim. 6000 serisi alüminyumdan yapıp eloksallatacaktım.Kıç pulpite birde yuva yapıp monte edecektim. Araya başka işler girdi ,birazda tek birtane yapmak orijinalden çok daha ucuza gelsede tırstım,belkide yorgundum sanırım öteledim. Tüm alternatifler içinde en doğrusu hele de benim gibi bel sıkıntısı varsa.
-
Yapalım... mı? )))
-
Yapalımda hangisini Meremcim,8 boy var ;D
-
En büyüğünü yapalım herkes kullansın )))
Şaka şaka, bir orta model buluruz.
Aluminyum Kıç demirlerinde ağırlık çok da önemli değil.
Firmanın verdiği değerden bir küçüğünü kıç demiri olarak kullanabiliriz rahatlıkla.
Bu boy demir birçok küçük tekne için de çok işe yarar.
-
Mahirinki olurmu o zamanlar ben onu yapacaktım
-
FX 16 veya 23 uygundur...
-
Mahirinki 23 dü sanırım,ne dersin 7 kg(o numune olacakda ondan)
-
Tan reis, yaptığınız doğru. Rüzgar kemere hattından esiyorsa, baş demirini atıp, güçlü de olsa 45-50 derece gibi rüzgar üstüne doğru tornistan verip, yeterince kaloma verdikten sonra kıç demirini atıp, tekne rüzgar etkisiyle istediğiniz istikamete gelinceye kadar kıç demirine kaloma verip voltalarsanız, tekneniz sabit kalır, sizde rahatça karaya çıkıp koltuk halatını bağlayabilirsiniz.
Erdal Reis Merhaba,
Genelde teknede yalnız oluyorum ve Tan Reis'in bahsettiği, sizin de uygun dediğiniz manevra uzun süredir aklımda. Bu amaçla 5-8 kg arası bir fortres/danforth çapa almayı düşünüyorum. Ucunda 3 metre zincir ve sonrasında halat. Siz bu manevrayı bizzat denediniz mi, ya da kullanıyor musunuz?
Saygılarımla,
Melih reisim, evet bu yöntemle çok demirledim, ancak kokpitte ırgat kumandası yoksa tek başına zor oluyor, kumanda varsa sorun olmaz. Rüzgar sert esiyorsa, 7-8 knot üstü gibi, hiç denemeye gerek yok, alargada kalın daha iyi.
-
FX 16 veya 23 uygundur...
Bende FX 16 var numuneye ihtiyaç duyarsanız...
-
Süpersiniz :)xx
-
Birisi 4,5 diğeri 6 küsur kilo
-
Melih reisim, evet bu yöntemle çok demirledim, ancak kokpitte ırgat kumandası yoksa tek başına zor oluyor, kumanda varsa sorun olmaz. Rüzgar sert esiyorsa, 7-8 knot üstü gibi, hiç denemeye gerek yok, alargada kalın daha iyi.
Çok teşekkürler...
-
Yapalımda hangisini Meremcim,8 boy var ;D
Vallahi yaparsanız ilk sipariş benden :)
Gerekirse her türlü getir götür, amelelik işinizi de yaparım.
-
Melih reisim, evet bu yöntemle çok demirledim, ancak kokpitte ırgat kumandası yoksa tek başına zor oluyor, kumanda varsa sorun olmaz. Rüzgar sert esiyorsa, 7-8 knot üstü gibi, hiç denemeye gerek yok, alargada kalın daha iyi.
Çok teşekkürler...
Melih reisim, Merem reisin uyarısıyla bir düzeltme yapayım; ben 7-8 knot yazdım ama her denizcinin tecrübesi farklıdır ve benim için, bu manevra sırasında, sert dediğim hava sizin ya da bir başka reis için hafif olabilir ya da zaten hafiftir :). Bu nedenle benim yazdığım değil sizin kendi tecrübeniz daha önemlidir.
-
Erdal Kaptan'a hassasiyeti için teşekkür ederim. Anlattığını yanlış anladığımı düşünerek farkettiğim bir hususu belirttim. Bir müşterekte birleşmiş olmak çok değerli...
-
Bunu yazdım ve unuttum, çok pardon. Şimdi efendim, balıkçı teknelerinde bazen Mustafa Abinin örneğinde olduğu gibi Kıyıya çok yakın yerlerde demir kullanmak gerekebilir. Bu kayıklarda kıç demiride baş demiride dört kollu olur genelde ve halatla kullanılır. İkisinde de bolca halat vardır ama kıç demirinde daha fazladır. Bu kayıklarda birden fazla kişi olduğu için manevra esnasında sıkıntı yaşanmaz. Bizim koylarda yaptığımız gibi kıç demirini kıyıya yakın atmak istiyorsak demiri baş tarafa taşır kıyıya baştan kara yanaşabildiğimiz kadar yanaşırız. Sonrasında dört kolluyu atabildiğimiz kadar uzağa atarız ve tornistanla uzaklaşırken kaloma vermeye devam ederiz. Güvenli uzaklığa ulaşınca dönüş manevrası yapar kıç tarafı karaya demir attığımız yere gelecek şekilde pozisyon alırız. Bu işlem yapılırken kıç demirinin halatının bedenini tutan kişi sürekli halatın boşunu alırak yada kaloma vererek çapariz oluşturmasını engeller. ardından kıç demirinin kalomasını boşlayarak baş demirini atacağımız yere doğru ilerleriz. Bunu yaparken de biraz rüzgar üstüne kafayı çalarız.Baş demirini sererken düşme yaşadığımızda istediğimiz yere düşelim diye bunu yaparız. Demir atacağımız yere varmadan bir iki kez kıç demiri tutsun diye kaloma vermeyi durdurup tekrar boşlarız. Sonra baş demirini tornistanla sermeye başlarız bu esnada da bir kişi kıç demirinin boşunu alarak istediğimiz ve kayığı sabitleyeceğimiz yere kadar bu işlemi yapar. İşlem bittiğinde ise halatlar volta edilir yada bosa vurulur. Sonuçta kıçta bayağı bir halat kalır ortada. Neticede bu işlem için kıçta , baş ve kıç demiri toplamı kadar halat kullanmamız gerekmektedir.
Ahmet Reis,
Bu manevra tek başına uygulamak için zor geldi. Tan Reis ile Erdal Reis'in yöntem daha "kullanıcı dostu" gibi.
Selamlar,
Bunu tek başına uygulamak mümkün değil, üç kişi sağlıklı yapılabilir.
-
Eğer baştaki düzenek kokpitten veya uzaktan kumanda ile kullanılan bir elektrikli ırgat ise yapılabilir.
Dümendeki kişi kıç demirini elle attıktan sonra kokpit kumandası ile boşunu alarak birinci demirin üstüne yürürken kokpitten ikinci demire boş koyabilir. zor ama mümkün...
4 kollu demirler bizim kullandığımız çapalara kıyasla daha az zemin/zincir veya halat açısında çalışıyorlar.
ama Ahmet Kaptan da çok rahat bir manevra gibi anlatmış... )))
-
Eğer baştaki düzenek kokpitten veya uzaktan kumanda ile kullanılan bir elektrikli ırgat ise yapılabilir.
Dümendeki kişi kıç demirini elle attıktan sonra kokpit kumandası ile boşunu alarak birinci demirin üstüne yürürken kokpitten ikinci demire boş koyabilir. zor ama mümkün...
4 kollu demirler bizim kullandığımız çapalara kıyasla daha az zemin/zincir veya halat açısında çalışıyorlar.
ama Ahmet Kaptan da çok rahat bir manevra gibi anlatmış... )))
Biz bunu yaptığımız kayıkta 6-7 kişi olurduk, bu manevra yapılırken çay servisi bile yapılırdı ;)
Bizim yelkenlilerde falan zor bu iş, hatta vardevelalar, çarmıhlar falan halatı baştan kıça geçirmek bile çok güç, ben sadece bu balıkçı kayıkları kayanın kovuğuna nasıl girip demirler merak edenler için paylaşayım demiştim. Balıkçı kayıklarında bile arada bir çömez gemici olursa halatı pervaneye kaptırmak an meselesi, kaptırdıklarıda çok olur.
-
Merem’im bu fortress yedek baş çapa olarakda kullanılabilirmi?Eğer öyleyse tonaja uygun boymu yapsak acaba?
Hakan var güneş teknesi dünya seyahatine hazırlıyoruz.Elimizde birde onun fx37 var 9.5 kg.
Senin yönlendirmene göre bir fiyat araştıralım. Çok olursak malzemede de,işçilikte de,eloksalda da pazarlık gücüm artar.
-
Şöyle bir şey bulunsa da, kıçtan fırlatsak kıyıya olmaz mı?
https://www.eastmarine.com.tr/capa-semsiye-inox-304-0-95-kg (https://www.eastmarine.com.tr/capa-semsiye-inox-304-0-95-kg)
-
Şöyle bir şey bulunsa da, kıçtan fırlatsak kıyıya olmaz mı?
https://www.eastmarine.com.tr/capa-semsiye-inox-304-0-95-kg (https://www.eastmarine.com.tr/capa-semsiye-inox-304-0-95-kg)
Ben de aynısının biraz büyük demir olanı var , dediğiniz şekilde kullanıyorum Ziya reisim. Gayet güzel oluyor. :)
-
Melih reisim, evet bu yöntemle çok demirledim, ancak kokpitte ırgat kumandası yoksa tek başına zor oluyor, kumanda varsa sorun olmaz. Rüzgar sert esiyorsa, 7-8 knot üstü gibi, hiç denemeye gerek yok, alargada kalın daha iyi.
Çok teşekkürler...
Melih reisim, Merem reisin uyarısıyla bir düzeltme yapayım; ben 7-8 knot yazdım ama her denizcinin tecrübesi farklıdır ve benim için, bu manevra sırasında, sert dediğim hava sizin ya da bir başka reis için hafif olabilir ya da zaten hafiftir :). Bu nedenle benim yazdığım değil sizin kendi tecrübeniz daha önemlidir.
Erdal Reis Merhaba,
İnceliğiniz için teşekkürler. Sizin tecrübeleriniz benim için altın kıymetinde. Ben 2 Knot'un altı rüzgarda denemeye başlayacağım sanırım. 7-8 knota çıkmam epey bir zaman alacaktır. :)
-
Teknemizin kıçında, mesela 5kg fortress çapa var.
Attım demirimi, verdim tornistanı ama rüzgar üstüne doğru kıç diagonal gidiyor. Elle rüzgar üstüne salladım 3mt zincir, gerisi halat olan kıç çapamı da.
Rüzgaraltına kayarken benim acele etmeden gidip, kıç halatlarımı rahat rahat bağlayacak, rüzgar altında ki teknelerin üstüne düşemeyecek kadar zaman kazandırmaz mı ?
Karaib denizinde, Grand Cayman adalarına gitmiştim Aralık 2017 de, orada stingray (vatoz) turları vardı, 14-15 m ahşap tekne ile açıkta sığlığa gittik, sığlık 1-1,5 m filan. hava oldukça rüzgarlıydı, 15-20 knot arası vardı yanlış hatırlamıyorsam. Kaptan baştan çapayı attı tornistanla iki teknenin arasına girdi, kıçtan gemici elinde Fortress çapa ile denize atladı 7-8 m rüzgarüstüne bıraktı çapayı, kaptan başı kastı kocaman tekne 1 saatten fazla durduk hiç taramadı. Yandaki tekneler de yaslamadık, zaten herkes aynı şekilde kıç demiri ile bağlanmıştı. Benim teknemde de Fortress çapa var bu kadar maharetli olduğunu bilmiyordum.
-
Youtube da gezinirken konuyla ilgili aşağıdaki videoyu buldum.. mutedil havalarda bence gayet kullanışlı bir yöntem
https://youtu.be/Kax2CxVgteQ
(https://youtu.be/Kax2CxVgteQ)
SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
-
Erman reis video çok faydalı oldu.
Kıçtan demir ile ilgili 2 sorum var
1- Danfort çapa ile fortress çapa arasındaki fark nedir. Hangisini tercih etmek gerek
2- 31 feet tekne için Danfort çapada gerekli ağırlık nedir , arkasına kaç metre kaçlık zincir bağlanır
-
https://www.wikiderya.org/wiki/%C3%A7apa-tipleri
https://www.wikiderya.org/wiki/zincir
https://www.wikiderya.org/wiki/demirleme-ve-r%C4%B1ht%C4%B1m
vikiye göre 6 kg danfort yetiyor..
1 metre büyük olsaymış 11kg olacakmış.
-
Danfort çapa çelikten imal edilir.
Fortress çapa ise alüminyumdan.
İkisini de aynı firma üretiyor diye biliyorum.
Fortress alüminyumdan imal edildiği için hafiftir.
Zorlama anında tırnaklar dönebilir.
Kıç demir için örnek çapayı bir arkadaş bana bırakmıştı,
ayrıntılarını inceledim. Fortress te zemin yapısına göre bir iki vida gevşeltilerek,
açıyı değişebiliyorsunuz.
(http://fortressanchors.com/wp-content/themes/bhi-design/images/misc/fluke-animation.gif)
Tercih meselesi ne gelince her kaptan kendi seçimini kendi karar vermelidir.
-
Bu da kendi sitesinden,
Tekne boyutlarınıza göre seçim tablosu
(http://www.cruisersforum.com/forums/attachment.php?attachmentid=56677&d=1363025189)
-
Bu arada ben ne Fortress ne de Danfort çapa kullanmam.
1. si teknik nedenler,
2. si kadın vücudunu reklamasyonunda çapadan bile öne çıkararak kullanmaktalar.
Örnek mi ? Buyrun.
https://www.thehulltruth.com/dockside-chat/703004-fortress-anchors-stupid-tv-commercial.html
Linkteki forum sayfasında konuya yazılmış 10. - 11. - 15. ve 39. iletilere göz atın derim.
Yengelere açık çağrı, kaptan tekneye kıç demiri olarak Fortres alalım demeye başlamışsa,
gözünüz kaptanın üzerinde olsun. 8-) 8-)
Sizde bir beyzbol sopası edinin.0/_/ 0/_/
-
Bu arada ben ne Fortress ne de Danfort çapa kullanmam.
1. si teknik nedenler,
2. si kadın vücudunu reklamasyonunda çapadan bile öne çıkararak kullanmaktalar.
Örnek mi ? Buyrun.
https://www.thehulltruth.com/dockside-chat/703004-fortress-anchors-stupid-tv-commercial.html
Linkteki forum sayfasında konuya yazılmış 10. - 11. - 15. ve 39. iletilere göz atın derim.
Yengelere açık çağrı, kaptan tekneye kıç demiri olarak Fortres alalım demeye başlamışsa,
gözünüz kaptanın üzerinde olsun. 8-) 8-)
Sizde bir beyzbol sopası edinin.0/_/ 0/_/
:) :) :)
Hemde Beyzbol sopası