Gönderen Konu: Fırtınaya yakalandığınızda tekneniz buna hazırmı ?  (Okunma sayısı 14258 defa)

Çevrimdışı Ahmet Kabaalioğlu

  • *
  • İleti: 4781
Ynt: Fırtınaya yakalandığınızda tekneniz buna hazırmı ?
« Yanıtla #90 : 19 Temmuz 2017, 09:55:15 »
Fiber taban botu ben uzun seyir yapacaksam mataforada taşıyorum. İyi yanı, tekne büyüyor. Kötü yanı, kıçı tamamen kapatıyor, ufuk daralıyor. Gerçi bu durum,Masal'ın kıçı neredeyse 2,40, bot da 2,40 olunca, bot mataforya sıkı sıkıya bağlandımıydı, düşme ihtimalini de iyice azaltıyor. Kendiliğinden bir güvenlik önlemi daha oluyor.

İçine yağmur suyu dolmasın diye üzerini örtüyormusun? Yada firar deliğinin olduğu tarafı biraz aşağıdamı bırakıyorsun? Gerçi ters kontrada fayda etmeyebilir, o havada botu indirip baş-kıç çevirip asmakta mümkün olmayabilir.
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

Çevrimdışı Ahmet Çelenoğlu

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: Fırtınaya yakalandığınızda tekneniz buna hazırmı ?
« Yanıtla #91 : 19 Temmuz 2017, 10:01:44 »
Kıçı düz teknelerde, botu yan olarak kıça dikip bağlamak en doğrusu gibi görünüyor. Hem kıçta görüntüyü kesmez hem kıçtan gelen dalgalardan etkilenmez ve de başta yer tutmaz.

Çevrimdışı Ahmet Kabaalioğlu

  • *
  • İleti: 4781
Ynt: Fırtınaya yakalandığınızda tekneniz buna hazırmı ?
« Yanıtla #92 : 19 Temmuz 2017, 11:27:38 »
Kıçı düz teknelerde, botu yan olarak kıça dikip bağlamak en doğrusu gibi görünüyor. Hem kıçta görüntüyü kesmez hem kıçtan gelen dalgalardan etkilenmez ve de başta yer tutmaz.

Ben onu yapamıyorum bir metre dinlence var ve oval, bot büyük geliyor bu yüzden bende durum sıkıntılı, ama büyük tekneler için mantıklı, tabi iskarmozları da sökmek yada bezle sarmak lazım, tekneye zarar veriyorlar.
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

Çevrimdışı Bülent Büyükdağ

  • *
  • İleti: 4007
Ynt: Fırtınaya yakalandığınızda tekneniz buna hazırmı ?
« Yanıtla #93 : 19 Temmuz 2017, 11:42:51 »
Bir de biz hazır mıyız sorusu var değil mi?
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

Çevrimiçi Sedat Oztekin

  • *
  • İleti: 73
Ynt: Fırtınaya yakalandığınızda tekneniz buna hazırmı ?
« Yanıtla #94 : 19 Temmuz 2017, 14:03:24 »
Botu teknede seyir esnasında taşıma konusunda bir çok yöntem denedim. En ideal çözüm olarak uygulamam şöyle idi. Bot baş omuzluklarında bulunan çelik mapalardan nisbeten esnek olan 10 m.yüzer halatla V şekide bağlanıyor.  Botun baş kısmı dinlencenin arkasına değecek gibi bu halatla teknenin kıç koç boynuzlarına iskele ve sancaktan volta ediliyor. Tekne hızlandıkça botun başı yukarı kalkıyor ve tekneyle teması kesiyor.  Tabii halatın fazlasını roda edip denize akmayacak şekilde gerektiğinde botu yana almak veya tekneden açmak için kıçta sağlama alıyorsunuz. Avantajları :
Botunuz teknenin koruması ile hiçbir zaman su almıyor.
Rüzgar ve dalga gücüyle ters kapak olma riski olmuyor.
İki taraftan bağlandığı için bir taraf bırakırsa bot tekneyi terk etmiyor.
Pupa seyirlerde sizi geçip limana daha önce varmak veya havalanıp kafaniza inmek gibi bir terbiyesizlikte bulunmuyor.
Hemen arkanızda koku yapan çöp stoklarınızı taşıyan bir römorkunuz oluyor.Ayrıca teknede canı sıkılan genç konuklarınız için ideal bir güneşlenme  alanı oluşturuyor.
Yine pupa seyirlerde dümen tutmayı zorlaştıran kıç denizlerde teknenin salınımını önemli ölçüde azaltıyor. Hatta botun kıçından salacağınız 20 m. kadar 20 likten daha kalın bir yüzer halat dümen konforunu daha da arttırdığı gibi MOB için de bir yedek önlem oluyor.
Seyir boyunca sadece kuyrukları suya temas ettiği ve karaman vuramadığı için hızınızı kesmiyor.
Ben motoru da kuyruğu kalkık biçimde üzerinde bıraktığım için hem pulpitteki ağırlık yıpratması olmuyor hem de acil tekneyi terk planı saniyeler içinde gerçekleşiyor.
Koylarda tornistanla demir atma için hiçbir ön hazırlık gerekmediği gibi demiriniz tutunca tekneyi hafif tornistanda bırakıp koltuğunuzu sakince ve hızlıca kıyıya bağlıyabiliyorsunuz.

Çevrimdışı Ali Kuban

  • *
  • İleti: 102
  • S/Y ANABELLA (Sadler 32)
Ynt: Fırtınaya yakalandığınızda tekneniz buna hazırmı ?
« Yanıtla #95 : 19 Temmuz 2017, 22:59:52 »
...
Ayrıca teknede canı sıkılan genç konuklarınız için ideal bir güneşlenme  alanı oluşturuyor.
...

Sedat Reis,
Eminim bu uygulama seyir sırasında değildir.
Aksi durumda konukların güvenliği konusunda büyük endişe duyulması gerektiğine inanıyorum.


"Bilgeliğin dudakları anlamayacak kulaklara kapalıdır." --Kybalion

Çevrimdışı Oğuzhan Oğuz

  • *
  • İleti: 1565
Ynt: Fırtınaya yakalandığınızda tekneniz buna hazırmı ?
« Yanıtla #96 : 21 Temmuz 2017, 15:07:03 »
Teknenin donanımının sağlam herşey iyice bağlanmış ve fırtınaya hazır olduğunu varsayalım. Ayrıca hiç tecrübem olmayarak düşündüğüm ve yanımda bulundurmam gereken kullanışlı alet ve edevatlar :

1-Bence fırtınada gövdede olabilecek hasarlar için ahşap tıpa da bulundurulmalı. Hatta su ile çalışabilen bir macun görmüştüm tekne malzemeleri satan bir mağazada. Oluşabilecek deliğin üzerini sıvayarak su alımı durdurulabiliyor.

2- pille çalışan sancak, iskele, silyon ve Demir fenerleri. Akülerde olabilecek bir hasarda karşı önlem olarak bulundurulmalı.

3- işaret fişeklerinin bir raf ömrü var. Tarihlerini bir Excel dosyası ile takip etmekte fayda olabilir.

4- zorlanan arma yüzünden kopabilecek halatların yedeklerini (her halatın yedeği değilse de kullanılan çaplar için ) yedek halat bulundurulmalı.

5- vanalar kapatılamadığında (Yalpa yüzünden oluşacak kuvveti yenemediğimiz durumlarda) tuvalete gelen hortumları söküp körlemek için kör tapalar bulundurulmalı.



6- Elektronik harita dışında bölgenin uygun ölçekte kağıt haritası da teknede bulunmalı.

Çevrimdışı Bülent Büyükdağ

  • *
  • İleti: 4007
Ynt: Fırtınaya yakalandığınızda tekneniz buna hazırmı ?
« Yanıtla #97 : 21 Temmuz 2017, 17:55:51 »
Fiber taban botu ben uzun seyir yapacaksam mataforada taşıyorum. İyi yanı, tekne büyüyor. Kötü yanı, kıçı tamamen kapatıyor, ufuk daralıyor. Gerçi bu durum,Masal'ın kıçı neredeyse 2,40, bot da 2,40 olunca, bot mataforya sıkı sıkıya bağlandımıydı, düşme ihtimalini de iyice azaltıyor. Kendiliğinden bir güvenlik önlemi daha oluyor.

İçine yağmur suyu dolmasın diye üzerini örtüyormusun? Yada firar deliğinin olduğu tarafı biraz aşağıdamı bırakıyorsun? Gerçi ters kontrada fayda etmeyebilir, o havada botu indirip baş-kıç çevirip asmakta mümkün olmayabilir.

Matafora daha yağmur görmedi Ahmet'im. Örtüm yok, alırsan örteriz. İki sohbet ettik, masraf açtın.
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

Can Özsel

  • Ziyaretçi
Ynt: Fırtınaya yakalandığınızda tekneniz buna hazırmı ?
« Yanıtla #98 : 22 Temmuz 2017, 12:49:00 »


Ayrıca teknede canı sıkılan genç konuklarınız için ideal bir güneşlenme  alanı oluşturuyor.

Bunu bende hep yapmak isterim ama dalgasiz sakin havalarda bile 5-6 kts suratte botu cekerken mapalara cok yuk bindigini dusunuyorum. Birde bota fazladan agirlik koyup onun sebep olacagi fazla yuku yapiskanla tutturulmus mapalara yuklemeye gonlum el vermiyor. En fazla teknede koya girerken arkadan cektigim botu toplamak icin agir yolda ilerlerken uzerine cikiyorum. Isimi hizlica bitirip tekrar tekneye geciyorum.

SM-G610F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi


Çevrimiçi Sedat Oztekin

  • *
  • İleti: 73
Ynt: Fırtınaya yakalandığınızda tekneniz buna hazırmı ?
« Yanıtla #99 : 23 Temmuz 2017, 12:40:46 »
Bence teknede olması gereken en önemli donanımlardan biri de bumba freni ( boom brake ) dir. Yüksek rüzgar ve deniz şartlarında ,pupa ve geniş apaz seyirlerde oluşabilecek istemsiz kavançalarda tekneyi kontrol altında tutabilmek,bumbanın salimen diğer kontraya geçmesini sağlamak bu sistem sayesinde oldukça güvenli  oluyor.Ayrıca hafif hava seyirlerinde yandan alınan ölü dalgalarda bumba salınımını engelleyerek bumba--direk bağlantısının gereksiz aşınmasını ve armanın aldığı sevimsiz darbeleri de önlüyor.

Çevrimiçi Eyüp Oğan

  • Donatan Temsilcileri
  • *
  • İleti: 638
Ynt: Fırtınaya yakalandığınızda tekneniz buna hazırmı ?
« Yanıtla #100 : 23 Temmuz 2017, 13:20:25 »
Bence teknede olması gereken en önemli donanımlardan biri de bumba freni ( boom brake ) dir. Yüksek rüzgar ve deniz şartlarında ,pupa ve geniş apaz seyirlerde oluşabilecek istemsiz kavançalarda tekneyi kontrol altında tutabilmek,bumbanın salimen diğer kontraya geçmesini sağlamak bu sistem sayesinde oldukça güvenli  oluyor.Ayrıca hafif hava seyirlerinde yandan alınan ölü dalgalarda bumba salınımını engelleyerek bumba--direk bağlantısının gereksiz aşınmasını ve armanın aldığı sevimsiz darbeleri de önlüyor.

Bumba Freni (boom brake) forum üyelerimizden, DADD yönetiminden Sevgili Atilla Serdar Erdoğan tarafından oldukça ucuz maliyetlerle imal edilmiş ve o dönem duyurusu yapılarak, isteyenler bir liste oluşturup almıştı.
Uzun süre teknemde kullanmadan saklamıştım.
Bu son Kiklad adaları seyrimde rüzgar pupa ve geniş apazda sıklıkla 7 bofor zaman zaman 8-9 bofor esti, dalgalar kıçtan 3-4 m yüksekliğinde geliyordu.
Bumba frenini donatmıştım. Çok faydasını gördüm.

Öcal Turan

  • Ziyaretçi
Ynt: Fırtınaya yakalandığınızda tekneniz buna hazırmı ?
« Yanıtla #101 : 24 Temmuz 2017, 19:31:48 »
Güneş yanıklı Cenovam sert havada hem de camadanlı iken parçalandı , yerine kullandığım trinket ile artık fırtına ya hazırım. :)