Gönderen Konu: Göksel Navigasyon  (Okunma sayısı 12903 defa)

Çevrimdışı Burak Doneray

  • *
  • İleti: 1861
Ynt: Göksel Navigasyon
« Yanıtla #15 : 02 Haziran 2017, 01:31:26 »
Çok ilgi duyduğum bir konu. Kurs almaya bile gitmiştim Marmariste bir okula benimle dalga geçmişlerdi ne yapacaksın diye ( 2003 yılında) Bu konuda paylaştığınız faydalı bilgiler için herkese çok teşekkürler .

Çevrimdışı Bulent Berksan

  • *
  • İleti: 246
  • Arayanlar bulamaz , bulanlar arayanlardır
Ynt: Göksel Navigasyon
« Yanıtla #16 : 02 Haziran 2017, 02:51:13 »
Yani enlem boylam demek istedim. Simdi ekvatorla yaptigi aciyi bulunca enlemi buluyor peki boylamla yaptigi aciyi nasil buluyor da hangi boylamda buluyor?
I need your clothes your boots and your motocycle

ersin böke

  • Ziyaretçi
Ynt: Göksel Navigasyon
« Yanıtla #17 : 02 Haziran 2017, 08:00:35 »
Bülent reis bekle anlatıyoruz .. Oraya da gelicez.. :)

Gerçekten çok keyifli bir konudur. Baştan biraz itici glir ancak anlamaya başlayınca devamı gelir.

Yani efendim eğer tam bulunduğunuz noktada güneşin saat kaçta en yüksek noktada olduğunu bilirseniz, bulunduğunuz boylamı bulursunuz. Bulunduğunuz boylam da size ne kadar doğuda ya da barıda olduğunuzu söyler.

Tam da en yüksek noktada eğer güneşin ufuk ile yaptığı açıyı da bilebilirseniz, bu size enleminizi verir ki böylece ne kadar kuzeyda ya da güneyde olduğunuzu bulursunuz.

Yani sevgili Bülent reis, güneşin en yüksekteki anda saati bilirseniz bu size doğu batı yönündeki koordinatınızı, ufuk ile yaptığı açı ise ne kadar kuzey yada güneyde olduğunuzu bilmenize yarar. Yani ikinci koordinatınızı bulursunuz. X ve y gibi yani.

Şimdi insan bunu yazarken bile karıştırabiliyor. Hep hatırlamanız için şöyle düşünün.

Ekvatorda gidiyorsanız güneşin ufuk çizgisi ile yaptığı açı daha yüksek olacak. Kutup dairesine yakın gidiyorsanız güneşin en yüksekte dahi olsa , ekvatora göre çıkabileceği yükseklik daha düşük olacak.

Yani ekvatora yaklaştıkça , güneşin ufuk çizgisi ile yaptığı açı daha büyük olacak. Böylece çok ama çok kaba bir tahmin yaparak kuzey güney yönünüzü tahmin edebilirsiniz, ne kadar güneyde olursanız , açı o kadar büyüyecek.

Şimdi efendim peki bulunduğumuz noktada güneşin saat kaçta en yüksek seviyede olduğunu kabaca bilemezmiyiz? . Biliriz efendim niye bilemeyelim. Şimdi bursya resmini alıp koymak zor. İnternetten bulunuz. Time zone map diye arattınızmı hoop karşınızda.

Şimdi bu harita size başlangıç meridyeni yani grinviç e göre ( hüseyin abi böyle yazmış hoşuma gitti ) bulunduğunuz yerde başlangıç meridyenine göre saat kaçta güneşin en yüksek noktada olduğunu söylüyor.

Tabi önce saat olarak lokal saat kullanmaktn vaz geçeceksiniz. Saati grinviçe göre söyleyeceksiniz. Hatta size ilginç bir bilgi de vereyim. Time zone map ta grınviç dilimi z harfi ile gösterildiğinden bu grinviç saatinin adı " zulu time " olarak geçer. Hani şu filimlerde oyunlarda duyduğunuz zulu time , başlangıç meridyenine göre saatin kaç olduğunu anlamamıza yarar.

Şimdi grinviç te saat tam 12 de güneş en tepede diyelim. Bu hritada güneş doğudan batıya doğru ilerler. Bu durumda Türkiye zulu time a göre saat 10 gibi güneşin en tepede olduğu anlaşılır. Bir fikir vermek açısından söyleyeyim kazabblanca da ise saat 13 te zulu time göre güneş en tepede olur.

Şimdi tahminen saat kaçta güneşin en tepede olacağını biliyoruz ya. Şimdi tam zamanını bulmaya kaldı iş. Bu arada bu Hüseyin abinin çubuk yöntemi de fena değil hani. Sekstant ile uğraşacağına , dik çubuğu, ne zaman gölge iyice kısaldı tam o sırada saate bak , al sana güneşin en tepede olduğu an.

Wikingler ile ilgili dizide görmüştüm. Denizn etkisinden kurtulmak için çubuğu daire şeklinde bir tahtaya çakıp, onu da kova içinde yüzdürüyorlardı.

Gerçi her durumda yine de sekstanta ihtiyacımız olacak. Çünkü tam o an açıyı da bilmemiz lazım ya.

Şimdi bu sekstan ilgin alet. Aslında çok basit. Ayna yardımı ile baktığınız iki referans noktasını birbirine çakıştırdınız mı  tam o anda gördüğünüz açı, size bu çakıştırdığınız iki referans noktası arasındaki düşey açıyı veriyor.

Bu kadar. Tekne sallanırken nasıl ölçücez filan,, bekleyin efendim. Onları da anlatıcam.




Çevrimdışı Suat Zeybek

  • *
  • İleti: 671
    • sy-gezgn
Ynt: Göksel Navigasyon
« Yanıtla #18 : 02 Haziran 2017, 14:52:43 »
Yani enlem boylam demek istedim. Simdi ekvatorla yaptigi aciyi bulunca enlemi buluyor peki boylamla yaptigi aciyi nasil buluyor da hangi boylamda buluyor?

Ersin güzel güzel anlıtuyor ama sizin sorunuza cevap için şöyle bir parantez açayım devamı gelecektir;
İlk yaptığınız açıda bulduğunuz mevki sabit bir nokta değil ancak öyle bir yerdesinizki bulduğunuz noktadan itibaren dünyayı çevreleyen aynı açı hattında olduğunuz kabul edilir. Sonra ikinci ölçümde de aynı mantkla bulunduğunuz noktadan itibaren dünyayı çevreleyen aynı açı hattında bir noktadasınızdır. Peki aynı anda iki yerde de olamayacağınıza göre bu iki hat bir yerde kesişecektir, işte sizin mevkiniz orası ve onu haritaya aktardığınızda ise enlem/boylamı bulmuş oluyorsunuz. Yani Sextant ile enlem yada boylam bulmuyorsunuz.
Umarım anlaşılabilmişlimdir, zira gayet baside indirgeyerek anlatmaya çalıştım.


ersin böke

  • Ziyaretçi
Ynt: Göksel Navigasyon
« Yanıtla #19 : 03 Haziran 2017, 08:19:08 »
Çok açık olmuş. Sekstant sadece açıyı ölçüyor. Bu aletin bulunmasının da inanılmaz bir hikayesi vardır. Bunu ayrıca yazmak gerekir.

Ancak bu mantık , daha sonra teodolit dediğimiz, nivo dediğimiz ölçü aletlerinin gelişimine vesile olmuştur. Bugün teodolitsiz bir inşaat işi düşünülemez bile.

Çevrimdışı Hüseyin Tayfun Durmaz

  • *
  • İleti: 328
  • YAZDIKLARIMA O KADAR ÖNEM VERMEYİN.İHTİYAR İŞTE !!
Ynt: Göksel Navigasyon
« Yanıtla #20 : 03 Haziran 2017, 08:29:33 »
Desene USTURLAP la tanışacağız.

ersin böke

  • Ziyaretçi
Ynt: Göksel Navigasyon
« Yanıtla #21 : 05 Haziran 2017, 10:01:50 »
Sadun Boro filan derken ihmal etmeyelim konuyu. Yani sonuçta bu sekstant ( ne kadar da seksi bir ismi var..  :) ) açı ölçüyor efendim.

Kısaca özetlersek, güneşin tam tepemizde olduğu andaki zamanı ve tam da bu anda ufuk ile yaptığı açıyı bilirsek yerimizi bulabiliyoruz. Açı bize kuzey güney yönündeki pozisyonumuzu, zaman ise doğu batı yönündeki pozisyonumuzu bulmamıza yarıyor.

Boyumuzun yüksekliği , denizin çalkantısı, aletin kendisinin hata oranı gibi faktörler, bir takım düzeltmeler yapmamızı gerektiriyor ancak bu şimdilik o kadar da önemli değil.

Şimdi sıra geldi almanak işine.. Kim nasıl hazırlıyor bu almanağı kardeşim..

ersin böke

  • Ziyaretçi
Ynt: Göksel Navigasyon
« Yanıtla #22 : 05 Haziran 2017, 23:01:09 »
Evet.. Nerede kalmıştık? Hah, almanak.. Kim hazırlıyor nasıl hazırlıyor bu almanağı.? Hem güneş tam tepemizde iken saati bilince koordinatı nasıl buluyoruz ki biz. ?

Güneş en tepede olduğunda ölçüğümüz saat bize doğu batı yönünde nerede olduğumuzu söylüyor ya.

Şimdi aslında bu almanakta sizinle ilgili bir bilgi yok. Orada sadece belli bir tarihte ve saate güneşin hangi meridyende olduğu yazılı. Örneğin zulu time göre sizin bulunduğunuz yerde güneş sabah saat 10 .35 te en yüksek noktada.

Almanakta güneşin Zulu time göre saat 10 da hangi meridyende olduğu yazılı. Önce bunu buluyorsunuz . Sonra almanağın diğer tablosundan 35 dakikada güneşin ne kadar yol aldığını bulup, iki değeri topluyorsunuz.

Hoop alın size doğu batı yönündeki koordinatınız geldi.

Şimdi bilmemiz gereken şu. Güneş tam tepemizde olduğunda biz tam da güneşin o tarih ve o zamanda bulunduğu meridyen üzerinde olmuş oluyoruz. Güneşin hangi meridyende olduğunu bilirsek biz de kendi yerimizi öğrenmiş oluyoruz. Mantık bu.

Çok kabaca dahi olsa , elimizde bir sekstant olmasa da güneşin en yüksek anında doğu barı yönünde üç aşağı baş yukarı nerede olduğumuzu bilmek mümkü bu bilgi ile.

Bu bilgileri sizlere unlikely boat builder bloğundan derliyorum. Okuyup , anladıklarımı buradan yazıyorum. Orada şekiller ile detaylı olarak anlatılmış. Bu yazdıklarım ve şekilleri çakıştırısanız ingilizce bilmenize gerek kalmadan kolayca daha detaya girebilirsiniz.

Bu almanakta sadece güneş yok. Ay ve yıldızlar da var. Yani güneşin olmadığı gece seyirlerinde ay ya da yıldızların tam tepemiDe oldukları anı bilirsek, bu yıldızların o an hangi meridyende olduğunu bilmiş olacağımızdan doğu batı yönündeki koordinatımızı bilmiş oluyoruz efendim.

İşte bu derece basit..

Çevrimiçi Oğuzhan Oğuz

  • *
  • İleti: 1603
Ynt: Göksel Navigasyon
« Yanıtla #23 : 06 Haziran 2017, 00:03:35 »
Evet.. Nerede kalmıştık? Hah, almanak.. Kim hazırlıyor nasıl hazırlıyor bu almanağı.? Hem güneş tam tepemizde iken saati bilince koordinatı nasıl buluyoruz ki biz. ?

Güneş en tepede olduğunda ölçüğümüz saat bize doğu batı yönünde nerede olduğumuzu söylüyor ya.

Şimdi aslında bu almanakta sizinle ilgili bir bilgi yok. Orada sadece belli bir tarihte ve saate güneşin hangi meridyende olduğu yazılı. Örneğin zulu time göre sizin bulunduğunuz yerde güneş sabah saat 10 .35 te en yüksek noktada.

Almanakta güneşin Zulu time göre saat 10 da hangi meridyende olduğu yazılı. Önce bunu buluyorsunuz . Sonra almanağın diğer tablosundan 35 dakikada güneşin ne kadar yol aldığını bulup, iki değeri topluyorsunuz.

Hoop alın size doğu batı yönündeki koordinatınız geldi.

Şimdi bilmemiz gereken şu. Güneş tam tepemizde olduğunda biz tam da güneşin o tarih ve o zamanda bulunduğu meridyen üzerinde olmuş oluyoruz. Güneşin hangi meridyende olduğunu bilirsek biz de kendi yerimizi öğrenmiş oluyoruz. Mantık bu.

Çok kabaca dahi olsa , elimizde bir sekstant olmasa da güneşin en yüksek anında doğu barı yönünde üç aşağı baş yukarı nerede olduğumuzu bilmek mümkü bu bilgi ile.

Bu bilgileri sizlere unlikely boat builder bloğundan derliyorum. Okuyup , anladıklarımı buradan yazıyorum. Orada şekiller ile detaylı olarak anlatılmış. Bu yazdıklarım ve şekilleri çakıştırısanız ingilizce bilmenize gerek kalmadan kolayca daha detaya girebilirsiniz.

Bu almanakta sadece güneş yok. Ay ve yıldızlar da var. Yani güneşin olmadığı gece seyirlerinde ay ya da yıldızların tam tepemiDe oldukları anı bilirsek, bu yıldızların o an hangi meridyende olduğunu bilmiş olacağımızdan doğu batı yönündeki koordinatımızı bilmiş oluyoruz efendim.

İşte bu derece basit..
Peki bir yılın 365 gün değil de 365 gün 6 saat olması her sene güneşin tam tepede olduğu noktanın koordinatını değiştirmiyor mu ? Acemice soru olabilir hiç araştırmadığım bir konu üzerine mantık kurmaya çalışırken bu soru geldi aklıma :)


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

ersin böke

  • Ziyaretçi
Ynt: Göksel Navigasyon
« Yanıtla #24 : 06 Haziran 2017, 00:09:51 »
Onlar da 365 gün 6 saat üzerinden hesap ediyorlar zaten. Yani 6 saati 365 güne bir hata payı ile ekliyorlar. Bu hata payına göre sen zaten almanağa bakıyorsun.

İyi soru idi Oğuzhan :)

Çevrimiçi Oğuzhan Oğuz

  • *
  • İleti: 1603
Ynt: Göksel Navigasyon
« Yanıtla #25 : 06 Haziran 2017, 00:11:30 »
Onlar da 365 gün 6 saat üzerinden esap ediyorlar zaten. Yani 6 saati 365 güme bir hata payı ile ekliyorlar. Bu hata payına göre sen zaten almanağa bakıyorsun.

İyi soru idi Oğuzhan :)
Cevap için teşekkürler


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

ersin böke

  • Ziyaretçi
Ynt: Göksel Navigasyon
« Yanıtla #26 : 07 Haziran 2017, 10:46:16 »
Suat kaptanın neden konuyu devam ettirmediğini anladım.  :) bu kadar basit anlattım üzerine doğru dürüst yorum yapan olmadı.

Suat kaptanın neredeyse akademik çalışması olsaydı , ' takipteyiz Suat kaptanım elinize sağlık ' filan diye yorumlar gırla giderdi ama.  >:(

Vazgeçtim. Yazmıcam.. Bekleyin Suat kaptanım yazınca okursunuz. Oysa sizin için Eastmarin de satılan plastik sekstanttan bile almıştım. Aslında ne basit onu gösterecektim.  Gidip geri vericem.

Bir gün GPS çöker, telefon denize düşer, akü biter , o zaman çok ararsınız ama.. keşke okuyup öğrenseydim diye..  8)









Öcal Turan

  • Ziyaretçi
Ynt: Göksel Navigasyon
« Yanıtla #27 : 07 Haziran 2017, 11:14:14 »
Ben hala bekliyorum Suat kaptanım dan devamını. O nedenle yorum yapmadım. :)

Çevrimdışı Hüseyin Tayfun Durmaz

  • *
  • İleti: 328
  • YAZDIKLARIMA O KADAR ÖNEM VERMEYİN.İHTİYAR İŞTE !!
Ynt: Göksel Navigasyon
« Yanıtla #28 : 07 Haziran 2017, 11:46:47 »
Suat kaptanın neden konuyu devam ettirmediğini anladım.  :) bu kadar basit anlattım üzerine doğru dürüst yorum yapan olmadı.

Suat kaptanın neredeyse akademik çalışması olsaydı , ' takipteyiz Suat kaptanım elinize sağlık ' filan diye yorumlar gırla giderdi ama.  >:(

Vazgeçtim. Yazmıcam.. Bekleyin Suat kaptanım yazınca okursunuz. Oysa sizin için Eastmarin de satılan plastik sekstanttan bile almıştım. Aslında ne basit onu gösterecektim.  Gidip geri vericem.

Bir gün GPS çöker, telefon denize düşer, akü biter , o zaman çok ararsınız ama.. keşke okuyup öğrenseydim diye..  8)
Alet plastik milastik tamamda ;kitabı nerde?

Çevrimiçi Ahmet Kabaalioğlu

  • *
  • İleti: 5105
Ynt: Göksel Navigasyon
« Yanıtla #29 : 07 Haziran 2017, 12:52:44 »
Suat kaptanın neden konuyu devam ettirmediğini anladım.  :) bu kadar basit anlattım üzerine doğru dürüst yorum yapan olmadı.


Neyine yorum yapıcaz , bilmediğimiz konu işte,  sınav çalışılmayan üniteden, hem sonra İnebolu'da sekstant vardı da biz mi kullanmadık sadece merak ettiklerimizi soruyor bir de eline sağlık falan filan diyoruz işte. Selametle... :) :) :)
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/