Gönderen Konu: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı  (Okunma sayısı 1755 defa)

Çevrimdışı Burak Doneray

  • *
  • İleti: 1798
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #30 : 18 Nisan 2020, 17:16:55 »
Herkes bildiği gibi yapar herkesin doğrusu farklıdır bu zaten benim kabulum .

Dediğim gibi az rüzgarda bu bedeli yeterli seyir hızına ulaşamayarak ödersiniz  bu sizin için önemli değilse zaten sorun yok Benim seyir yapanlarda gördüğüm davranışlar denizde daha uzun seyir yapmaktan ziyade bir yerden bir yere güneş batmadan boş yerler kapılmadan varabilmek .

Bunun için motor  daha fazla önem kazanıyor. Senede kaç mil yolu sadece yelken ile yaptığınızı gerçekçi bir şekilde hesaplarsanız zaten seçimlerinizin sonuçlarını yaşadığınızı görebilirsiniz.

Seçim seçimdir doğrusu yanlışı yoktur Tek bilmeniz gereken seçimlerinizi sonuçlarını  bilerek alıp almadığınızdır..Bilerek alıyorsanız hiç bir yanlış yoktur.

Çevrimdışı Burak Doneray

  • *
  • İleti: 1798
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #31 : 18 Nisan 2020, 19:41:56 »
Cevap için teşekkür ederim bu uygulamayı yapma sebebiniz nedir teknenin ömrünü uzatmakmı osmoz olmasın diyemi yaptınız .

Fiber teknelerin ömrü insan hayatından fazladır doğru teknikle yapılmış bir fiberglass teknenin ömrü hiç korumasınız bile insan ömründen kat kat fazladır.yeterki gelcoat tabakasına zarar vermeyin. Bordalarında hesene pasta uygulama yapılması zaten  çok kalın olmayan gelcoat tabakasına zarar verir çok gerekliyse ince bir pasta sadece sorunlu yerde kullanılmalıdır uv koruyuculu cila vax yeterlidir

Su altında  yada pruvada oluşacak bir yere çarpma yada çapa vurması  sonucu oluşacak kırıkların doğru yöntemle tamir edilmesi dışında gelshield uyguaması gibi aldığımız bu önlemler hele 2000 sonrası modern yöntemle üretilen teknelerde çok gereksiz olduğunu düşünüyorum .Belkide çok titiz birisi değilim arabamı seramik kaplatmam telefonumu kılıfsız kullanırım.

 Teknemin su altında mümkün olsa sadece gelcoat olmasnı isterdim ilk teknemde gelcoat üstüne astar vurmadan 2 kat zehirli kullandım yıllarca sorun  yaşamadım ne zamanki ustanın birini dinleyip astar vurup stüne 3 kat zehirli uyguladim 3. Sene artik teknem yürümeyecek kadar ağırlaşmıştı  komple  boya sökücülerle 1 haftada biriken boyayı zor çıkartmıştım Tüm boyayı kazımama rağmen astar ile teknem hiç bir zaman eski performansına yaklaşamadı.

9 kat gelshied üsüne astar üstüne zehirli suyun altındaki kayıcılığa  etkisi teknede taşıdığınz bir kasa biraya eş değildir bence.Yoksa eski zehirlilerimizi kazımak yerine boşlukları macunla dolduralım düz bir satıh elde edelim zehirli vurmaya devam edelim teknenin eskisi gibi yürümeyeceğini kesin bilmek lazım bu uygulamaları yapmadan önce ben böyle düşünüyorum.Cevabınız için tekrar teşekkür ederim.

Ağırlıktan ziyade sürtünme mi etkiliyor acaba..

Evet Çetin reis ilk attığınızda suya fark yokmuş gibi geliyor çok kısa sürede tekne yavaşlıyor gitmemeye başlıyor hafif havada .Aradaki farkı benim ilk fiber teknemde gelcoat üstüne astarsız 2 kat zehirli ile teslim almıştım 1 sezon sonra karaya çıktığımda herhangi bir dökülme tutunmama problemi yoktu boyada  .Basınçlı suyla yıkadığımda tüm zehirliyi pürüzsüz çiziksiz  gelcoata kadar temizleyip kuruduktan sonra 2 kat vurup devam ediyordum.Tekne her havada yürüyordu 5 sezon sonra üşendim bir ustaya verdim adam buna astar vurmamız lazım böyle boya vurulmaz dedi astarın gelcoata tutunması  için zımparayla gelcoat çok ince çizilmesi gerekiyormuş 2 kat astar 3 kat zehirliyle Bana göre tekne inanılmaz hantallaştı.Öncesini teknemin nasıl gittiğini bildiğimden aradaki farkı çok net gördüm.

Burda kat kat vurulan koruyucu boyalar teknenin performansını etkiler deme sebebim kesinlikle teknenin alt yapısını sürtünme katsayısını belkide çok arttırıyoruz bu uygulamalarla demek istediğim bu .Kimisi için önemli olan bir şey kimisi için değildir .Ben pişman olduğum için yaptırdığım uygulamadan o yüzden yazdım .Geri dönüşüde yok malesef hiç bir zaman tekne altı kalıptan çıktığı şekle getiremiyorsunuz. Şu anki teknemdede tek kat zehirli su hattına 2 kat atarak min boya kullanıyorum .

Çevrimdışı Bülent Büyükdağ

  • *
  • İleti: 4097
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #32 : 18 Nisan 2020, 20:19:08 »
Kesin doğru olan tekme zehirli yedikce artık ilk haline dönmesi zorlaşıyor.
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

Çevrimdışı Murat Ayduk

  • *
  • İleti: 514
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #33 : 18 Nisan 2020, 20:29:17 »
Burak kaptanım, evet teknenin kabuk ömrünü uzatmak için yaptım. Dediğim gibi benim için hız öncelik sıralamalarım arasında ilk sıralarda yer almıyor. O yüzden ben üst sınırlardaki uygulama katlarını seçtim.
Tüm deniz dostlarım bilir :) Ben biraz tekne hususunda pimpirikliyimdir. Her daim neta, shipshape olmasını isterim. Bir de aramda bağ kurduğumdan en iyisinin olmasını isterim onun için de...

Bülent abi yama yerine tümden işlem yapman bence de iyi olmuş. Son birşey eklemek istiyorum abi. O da payanda ayak altlarını da aceleye getirmeden, tekneyi gerekirse lift ile payanda yerlerini kaydırarak aynı işlemleri oralara da yapmak abi.

Ozmos ile ilgili olarak; yeni veya eski tekne/kabuk ayrımı olmadığını söylemek isterim. Gelcoat dediğimiz katmanın görevi elyafı sudan ve nemden korumak. Her hangi bir (gelcoat üzerinde mikro çatlak, darbe, kazıma hataları vs) sebeple su gelcoat katmanını geçip elyafa ulaşırsa ozmos olmama ihtimali yok zaten. O yüzden yeni teknelere ozmos olmaz diye bir şey diyemeyiz. Bu sebeple gelcoatumuzu sevelim okşayalım, maddi olarak sıkıntı yaratmadan olabiliyorsa mutlaka önüne bir katman da koyalım (Gelshield vs gibi)... :)

Hem hız hem gelcoatu koruyalım dersek o zaman teknenin altını kaplatmak da başka bir çözüm olur mesela.. ama belli aralıklarla onun da yenilenmesi gerekiyor işte....

Çevrimdışı Burak Doneray

  • *
  • İleti: 1798
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #34 : 18 Nisan 2020, 20:36:56 »
Bülent çok enteresan ama herkes böyle yapıyor diye insan doğru bildiğinden şüpheye düşüyor aynı hataya vardır bir bildikleri deyip düşüyor. Ben kendi deneyimimi yazayımda belki biri faydalanır olay bu.Osmoz nedeniyle kullanım dışı kalmış bir tekne örneği ben görmedim okumadım hiç bir yerde .Kolay gelsin en kısa zamanda denizde olmanı diliyorum.

Sevgiler

Çevrimdışı Kemal Gündüz

  • *
  • İleti: 935
  • Selamlar
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #35 : 18 Nisan 2020, 20:39:42 »
Benim bu zehirli işi ile ilgili bir sorum olacak.
Sıfır teknede, zehirli olarak Coppercoat uygulama yapmak istesek, gelcoat üzerine astar uygulamadan direk coppercoat uygulanabiliniyormu?


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Çevrimdışı Burak Doneray

  • *
  • İleti: 1798
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #36 : 18 Nisan 2020, 20:50:26 »
Bu tekne  üreticileri çok salak ben olsam gelshield ile korunmuştur teknemiz der öyle satarım hiç işi bilmiyorlar. Herhalde osmos olsunda 2. Tekneyi satarız diye düşünüyorlardır .

Çevrimdışı Cevat İpekçi

  • *
  • İleti: 213
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #37 : 18 Nisan 2020, 23:30:38 »
  Ben Burak kaptan gibi düşünüyorum.
  Kimya şirketleri de tekne sahiplerini iliklerine kadar soyabilmek için çabalıyorlar. Hangi ölçüde, kaçımız
bu ağlara takılacağımız bilinmez.  Benim çabam en az masraf ile en güzel sonuç almaya çalışmak.
Jelkoda dokunmadan, temiz yüzeye, gerçekten işini gerektiği yapan bir usta veya mümkünse kendisi tarafından yapılan
 zehirli boya uygulaması bir ihtiyaç.  Bundan sonrası, ayrılan bütçeye ve keyfe keder. Tekne hareketli değil ise,
zamanının çoğunu  limanda geçiriyorsa, isterseniz siyanürlü denizaltı boyası sürün canlılar yapışacaktır.
Gilshed, Osmoz, Solventsiz, Kimyasal boya sökücü, mikro çatlak, Nem ölçüm aleti.
Bu kelimeler  bana çocukları öcülerle, devlerle büyüten ebeveynlerin yöntemi gibi geliyor.
  Eski dönemlerde su depoları galvaniz kaplı saclardan yapılırdı. 1960 lı yılların sonunda POLYESTER depolar
piyasaya çıktı. Bildiğiniz cam elyafı ve üç karışımlı (polyester+ kobalt sıvısı+dondurucu)  sıvı ile üretilirdi.
İçinde yıllarca su durmasına ve  jelkot olmamasına rağmen herhangi bir olumsuzluk yaşanmazdı.
Tuzaklara düşmeyelim.
Kimse alınmasın, benim görüşüm bu.
Herkese kolay gelsin.
 

Çevrimdışı Murat Ayduk

  • *
  • İleti: 514
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #38 : 19 Nisan 2020, 02:12:36 »
Her kaptan her yerde kendi kararlarından sorumludur. Bu konu da aslında bunlardan biri. Çünkü her birimiz inandığımız yolu uyguluyor olacağız, sonrasında gelecek sonuç(lar) bizlerin kararlarının sonuçları olacak.
Hepimiz burada fikirlerimizi paylaşıyoruz sadece, bunun sonucunda en azından kendi adıma her hangi bir alınma durumunun olmayacağını rahatlıkla söyleyeyim :) Serbest kürsü mantığında tartışıyoruz.

Ben gelişen teknoloji ile beraber çıkan yeni uygulamaların sadece tuzak olduğuna inanmamayı seçenlerdenim. Gelişen bilim ile beraber güncelleme gereken konuları yakınen takip etmeyi severim.

Bu yüzdendir ki; kimi tekneler yaşından bağımsız olarak taş gibi karinaya sahipken, bazı yeni tekneler ise birkaç sene içinde ozmos tedavisi olabiliyorlar. Ozmos kesinlikle bir son değil, çok kötü birşey de değil. Sadece tedavisi zahmetli, uzun ve bir hayli tuzlu...

Ama karaparkta yapacağımız bazı yüksek masrafları engelleme şansımız var ise, bunu gelişen teknolojiyi kullanarak daha az masraf ederek yapma şansımız mevcut; bunu anlatmaya çalıştım dilim döndükçe...

Zaten bu tartışma bitmez :)  Hepimiz farklı jenerasyonlardan, farklı denizlerden, farklı yerlerden geliyoruz. Hepimizin tekne ve deniz doktrinleri de farklı... Bu yüzden asgari müşterekte buluşulması bir hayli zor... Hani eskiden yeni tıp uygulamalarını tutanlar, eski tıp uygulamalarını savunanlarla ve alternatif tıp taraflısı kişiler sabahlara kadar A Takımında tartışıyor ve bir yere varamıyorlardı ya.. Onun gibi yazışıp durmaya gerek yok bu yüzden :) ...

Hepimiz fikirlerimizi kırmadan, kırılmadan paylaştık... Bundan sonrası her tekne kaptanının kendi rotası, kendi kararı, varacağı liman da kendi seçtiği limanı...

Hepimize Selametle... C:-) 





Çevrimdışı Burak Doneray

  • *
  • İleti: 1798
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #39 : 19 Nisan 2020, 02:57:03 »
Murat kaptanım süslü isimler ile gelshield  osmoz önleyici falan diye laflarlla bildiğimiz  epoxy boyayı 5 katına satıyorlar. Gelcoat denen teknenin üstündeki malzemenin bir hesabı formulu var bunun yeterli pürüzsüzlüğü sağlamak gibi bir amacıda var .Yelkenli bir teknede biz mümkün olduğu kadar abartmadan pürüzsüz bir yüzey isteriz nedeni herhangi bir girinti çıkıntının gereksiz türbülans yaratıp drag dediğimiz kaymayı arttırmaması  Mikrometrelerle hesaplanmış bir yüzeyi 250 mikron epoxy ile kaplamak bana göre doğru değil tabiki. Bakın yanlış uygulanmış kabuk kabuk dökülen okadar çok gelshield uygulaması gördümki bırakın su altı pürüzsüzlüğünü yada yüzey düzgünlüğünü doğru yapabilecek usta bulanabilsin.

Epoxy  bir boyayı gelcoat gibi prüzsüz bir yüzeye onu kazımadan yada çizmeden tutunmasını yapışmasını sağlayamazsınız teknenin nem oranından daha bahsetmiyorum bile .Teknenizde osmos olusmussa kurutup kaziyip tedavi amacli bir malzemeyi tabiki mecburen kullaniriz .Anlatmak istediğim budur.

Sevgiler

Çevrimdışı Öcal Turan

  • *
  • İleti: 386
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #40 : 19 Nisan 2020, 05:10:42 »
Teknenin altı temiz, ustalar güzel iş çıkarmışlar Bülent reisim. İşin zor kısmını yapmışsınız.

Ben de bildiklerimi kısaca anlatayım.

Madem Gel Coat a kadar inildi ,ben olsam , temizlik sırasında zımpara ile zaten hazır çizilmiş gövdeyi asetonla temizledikten sonra ;

- Arka arkaya ve parmak yapışma kuruluğunu kaçırmadan (zımparaya düşmeden),hava kabarcığı da yaptırmadan  2-3 kat solventsiz epoksi laminasyon reçinesi ; ''Teknomarin Era-4000'' veya Duratek 1000 ,(m2 ye 50-75 Gr. denk gelir tek katı) atar ,  hava durumuna göre 1-2 gün kurumasını beklerdim.

Tam kuruma 1 hafta sürer ama sonraki yapacağımız işler de olduğundan gerek yok.Hem bu yapıda olması daha iyi.

- Sonra onu da 220 no zımpara ile ve el ile okşayarak ,(Epoksiyi yıpratmadan sadece yapışma amaçlı) güzelce çizer ; Üçüncü kat laminasyon reçinesini sürer ve 20-30 dakika gibi sonra daha o parmak yapışma modunda iken ''Teknomarin Teknopox'' veya ''Duratek ABT 238 '' diye adı geçen ama aslında teknenin orjinalindeki vinylester esaslı olandan daha da su geçirmez ve epoksi esaslı  bir Gel Coat olan malzemeyi uygulardım.
Tek katta 200-300 mikron kalınlık sağlar ,tank boyası diye de geçer adları,elastik bir yapısı vardır.

Dikkat edilecek husus bu satıra kadar olan malzemelerin hepsi aynı firmanın ürünü olacak ve karışım oranları güzel ayarlanacak.

-İyi havada on gün kurumasını bekler , sonra onuda el ile okşar gibi çizerek, iki-üç kat ''Teknomarin Teknoglass Gel Coat primer'' veya ''Gel Shiet'' atardım.


Sonrası bildiğimiz zehirli astarı ve zehirli boya.

Zehirli için özellikle ''EastMarin Performans 2 K' veya tek yumurta ikizi olduğunu tahmin ettiğim ''Tekno Marin Spa Extra 079 2K Antifouling'' tavsiye ediyorum Bülent Reisim e. Pişman olmazsın.

Bu salgın bizi de götürmez ise , bir Adana sokak masası karşılığında Teknomarin veya Duratek den , iyi de indirim alırım onu ekleyeyim. ;)

Belli bir ömürü doldurduktan sonra sonra tebeşirleşen ('' Vinylester'') Gel Coat boyalar gördüm ben. O nedenle tazyikli su tabancası çatlaklar oluşturabilir doğrudur..
Ancak yukarıdaki işleri yaparsak bir daha tabancanın hakikisi de zor zarar verir (Şaka şaka yapmayın  ::)),
Tekne evladiyelik olur ,hem de 5 sene karaya çekmeden suda bırakınca aklında ''osmosis''  diye bir kavram da olmaz.. :)

Yarışmayacaksak eğer ,su hattı altındaki biraz ağırlığın (bir çocuk ağırlığı) tekne dengesine faydası bile olduğunu düşünebiliriz.

Sana ve ustalara kolaylıklar , Masal kızımıza da daha nice keyifli uzun bir ömür diliyorum.

Çevrimdışı Bülent Büyükdağ

  • *
  • İleti: 4097
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #41 : 19 Nisan 2020, 09:24:40 »
İyi ki Mustafa Ertör Reis'in tavsiyesine uymuşum ve bu süreci paylaşmışım. Son derece yararlı, farklı  fikirler ve tartışmaların yapılmasına vesile oldu.

Muratcım, dediğin şekilde payandalar kaldırıldı. Aynı işlem payanda altlarına da uygulandı. Sanıyorum iş bitene kadar bir kaç kez yer değiştirmeleri gerekecek.

Ustamız, "sana inat özel bir iş çıkartacağım" şeklinde verdiği sözü tutuyor gibi görünüyor.

Umuyorum sonuna kadar böyle gider.

Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

Çevrimdışı Deniz Akaltan

  • *
  • İleti: 286
  • Viya böyle!
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #42 : 20 Nisan 2020, 15:09:15 »
...

Ben huysuz ve homurdanık adam olduğundan Mustafa abi ve Deniz Akaltan'la görüştüm. Tabii Deniz, ustanın verdiği yanıtı verse de, ben ısrar edince "iyi yama o zaman, bildiğini yap" nevinden bir şeyler söyledi. Mustafa abi, olmaz öyle iş dedi. iki kat epoksi astarının çok daha iyi sonuç vereceğini üstelik jelşitin yama tutup tutmayacağının da tartışmalı olduğu söyledi. Tabii Mustafa abiye uyduk.

....


Mustafa Abim, ağzınıza sağlık!
 !O__
Yolu denizden geçen herkesle, elbet bir gün, bir yerde buluşuruz!

Çevrimdışı Bülent Büyükdağ

  • *
  • İleti: 4097
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #43 : 22 Nisan 2020, 12:06:14 »
Pazartesi günü, tekne uzun uzun yıkandı. İki gündür kurumaya bırakılmıştı. Bugün baştan aşağıya asetonla son kez temizlendi.
Salma'ya daha önce epoksi astarın birinci katı vurulmuştu biliyorsunuz. Bugün yüzeye birinci kat epoksi astar vurulacak. Baş pervanenin (hiç kullanmadım) etrafında ve var ise kimi yerlerdeki ayıplar epoksi astarın ardından yine epoksi macunla giderilecek. Yeniden kurumaya bırakılacak. Daha sonra ikinci kat astar çekilecek.

Bu işlemlerin sokak kısıtlaması nedeniyle salı gününe bitmesini planlıyoruz. Ardından motor, baş su deposunun sorunu, sancak lumbozun su alma problemi çözülecek. İşlemler bitmeye yakın süngerler değişecek. Mobilyadaki ufak tefek (sahiden çok küçük) hasarlar onarılacak.

İkinci kat için astar için 2 galon daha Teknomarin epoksi astar aldım.

Alışverişimizi  Mersin'de bulunan İzomek adlı bir işyerinden alıyoruz. Sahibi Bülent bey, benim usandırıcı sorularıma dahi sıkılmadan uzun uzun yanıt verecek kadar sabırlı ve bilgili biri. Derdinizi anlıyor. Macun olarak DYO Epoksi Lıght macun yolladı.

Bir litresi 105 TL. Bunlar pazarlıksız fiyatlar. İndirim yaptı mı yapmadı mı bilmiyorum. İstanbul'da muhtemelen daha ucuza bulunur.

Mustafa usta bu kadar macunun yeteceğini söyledi. Benim isteğime karşın salmadaki döküm hatalarını örtmek için macun kullanmayacağını, son derece gereksiz olduğunu söyledi. Ben de bu kez inat etmedim.

Şu ana kadar 700 TL astar ve 105 TL macun masrafı yapmış oldum.

Asetonla temizlik ; (kanzuk marka aseton kullanılmış)



İlk kat epoksi astar;



 
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

Çevrimdışı O.Utku Uçkan

  • *
  • İleti: 1463
  • Bilen bilir
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #44 : 22 Nisan 2020, 12:23:45 »

Mustafa usta bu kadar macunun yeteceğini söyledi. Benim isteğime karşın salmadaki döküm hatalarını örtmek için macun kullanmayacağını, son derece gereksiz olduğunu söyledi. Ben de bu kez inat etmedim.
 

Burak biraderim yine ya sabır diyordur garanti.  ;)
Yüzey ne kadar düz o kadar iyi gider tekne.
Bunu 100 kere yaz.Otur 4 (on üzerinden).  ;D
DeDe