Gönderen Konu: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı  (Okunma sayısı 1753 defa)

Çevrimdışı Bülent Büyükdağ

  • *
  • İleti: 4097
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #15 : 17 Nisan 2020, 00:04:10 »
Çok sagolun
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

Çevrimdışı Çetin Kent

  • *
  • İleti: 242
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #16 : 17 Nisan 2020, 00:31:26 »
Uyku kaçıracak işler. Umarım sorunsuz, kolayca biter gider. Kolay gelsin.
Yaşayıp gidiyoruz.

Çevrimdışı Oğuzhan Oğuz

  • *
  • İleti: 1577
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #17 : 17 Nisan 2020, 10:08:07 »
Filtrelerin üzerinde kod numaraları yazıyor. Telefonla fotoğrafını çekebilirsin . Filtreciye o kodu söyleyince orijinal filtrenin muadilini gönderebilir. Marka sana kalmış. Rıza usta donaldson kullanıyor mesela . Ben daha önceki bakımı yaparken filtreciye kodu ve markayı verdim gelen filtreyi takıp sorunsuz kullandım.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Çevrimdışı Murat Ayduk

  • *
  • İleti: 514
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #18 : 17 Nisan 2020, 17:39:23 »
Tekne altının basınçlı suyla yıkanmasının jelcoata nasıl zarar verdiğini anlamakta zorlanıyorum 3 kat zehirliyi 1 kat astarı aşıp nasıl zarar veriyor .Murat reis yaşadığınız olayı anlatabilirmisiniz ? Birde teknenin altına 9 kat gelshield üstüne astar 3 kat zehirli boya ben böyle bir kalınlığın teknenin performansına olumsuz etki  edeceğini  düşünüyorum.

Gelcoat kazınmadan yada çizilmeden gelshield uygulaması yapıldığınıda ben bilmiyorum neden teknemin gelcoatunu kazıtayım Ozmos olmadan hiç bir zaman yaptırmam herhalde yanlış biliyor olabilirim yazdıklarınız benim bildiklerimle örtüşmediğinden sormek istedim yanlış biliyorsam doğrusunu öğrenmek isterim.

Bülent'çim kolay gelsin diyorum Ustaya şimdiden işini düzgün yapmazsa başına neler geleceğini birinin anlatması gerektiğni düşünüyorum  8)

Merhaba Burak Kaptanım,

İlk sorunuz için şöyle açıklayayım. Bir Hollandalının videosunda şans eseri yanda çıkan video listesinde rastlamıştım, nozzle'ın ucundan çıkan suyu yavaş çekimde gösteriyordu, güzel bir video idi ama daha sonra bir türlü bulamadım.

Marinada kullanılan basınçlı yıkama makineleri çok yüksek basınçta çalışıyor, normallerinden daha üstün. (en azından benim Pendikte ve Tuzla'da gördüklerim gayet kocaydı) O tabanca ehil bir elde değilse sıkıntı çıkması muhtemel. Çok yakın tuttuğunuz zaman çok küçük bir alanın yüksek basınçla karşılaşmasını sağlıyorsunuz. Bununla beraber nozzle'ın ucundan çıkan suyun yavaşlatılmış çekimde aslında kesik kesik ve ani darbelerle gittiğini görüyorsunuz. Bu da boyalar arasındaki katlarda ve en önemlisi gelcoat üzerinde mikro çatlaklara yol açıyor. Gelcoat üzerinde bulunan boya veya gelshield basınçlı darbelerle çok küçük alanlara vuran suyun etkisini azaltmayacaktır. Buradaki asıl sorun nozzle'dan çıkan darbeli suyun bir çekiç gibi küçük alanlara darbeler yapıyor olması.

Su öyle bir şey ki, tekneniz denizdeyken bulduğu mikron inceliklerden kabuk içerisinde metrelerce yürüyebilir (gemi mühendisi arkadaşım bunun teknik ismini de söylemişti ama hatırlamıyorum).

Ayrıca basınçlı su ile yıkamayınca çok fazla bir iş yükü ekstra doğmuyor, sadece sulu zımpara yaparken bulunduğunuz yer biraz daha boyanıyor... Böyle olunca risk almaya değer mi?

Ben yarışmadığım için performans benim için sonraki önem düzeylerinde duruyor.  :D Aynı zamanda gelshield ve macun iyi bir işçilikle uygulanır, pürüzsüz bir düzey elde edilirse ekstra bir performans kaybına yol açmaz. Kabuk kalınlığını arttırdığınızı düşünün, onun gibi... Boya ağırlığı bakımından da sıkıntı değil, teknede her daim bir kasa bira varmış gibi düşünebilirsiniz :) Ama her halükarda sağlamlık benim için ilk sırada...

Son olarak kazıma ile alakalı: Biliyorsunuz kazırken ya boyayı kazır gelcoatı ortaya çıkarırsınız, ya da ozmos var veya gelcoat hasar gördüyse gelcoat kazınması gerekirse elyafa kadar kazır gelcoatu da alırsınız.

Sadece boyayı kazır, gelcoatu bırakırsanız; (international için konuşuyorum)  Gelshield 200 ürününü kullanırsınız, tavsiye edilen kat sayısı 7'dir ama 9 en üst korumadır. Bu ürün sonrasında astar kullanmayarak direk aynı marka boyayı vurmaya başlayabilirsiniz. Ben bu işlemi yaptım, senelerin boyası birikince zamanı gelmişti.

Ama gelcoat kazınması gerekirse, o zaman elyaf açığa çıkacağından farklı ürünler kullanmanız gerekir. O zaman Solvent içermeyen Gelshield Plus ürününü 5 kat atar, sonrasında iki kat Gelshield 200 atarsınız, sonrasında zehirli boyanız.
Ama genellikle ozmos tedavisinde yaparlar bu işlemleri.. Ozmos tedavisi için gelshield plus öncesinde saydam başka bir epoksi ürünü var international'ın...

Her iki işlemde de ilk katlar sonrasına epoksi macun ile yoklama işlemi yapılır, pürüzsüz bir satıh elde etmek için.

Ben 2018'de biriken boyayı kazıyayım dedim, sonrasında evladiyelik bir işlem yapalım dedim; inanın üniversitede olsaydım tez yazacak kadar çalışma yaptığımı fark ettim  :D Ne kadar bununla alakalı yazı, video, kitap varsa ulaşabildiğim hepsinden faydalanmaya çalıştım. Akzo Nobel'de ürün müdürlerini işten soğuttum  ;D  (Barbaros Beydi yanlış hatırlamıyorsam)

Ustaya da işin başında her dakika durarak kitabi olarak yol gösterdim. Yoksa ustalarımız hızlandırıcı karışımlarını göz kararı yapmayı, katlar arasındaki saat beklemelerini vs pek ciddiye almıyorlar. Halbuki belli sıcaklıklarda epoksi katlarını belli bir süre içerisinde atmanız lazım.

En önemli şey malzemeden önce uygulama başarısı...


Çevrimdışı Murat Ayduk

  • *
  • İleti: 514
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #19 : 17 Nisan 2020, 17:41:17 »
Aşk olsun Murat, neye kusura bakayım. Tam tersine ziyadesiyle mutlu oluyorum. Mustafa Reisle muhakkak yazalım dememizin nedeni de bu senin anlattıklarındı zaten.
Önerilerini ve dikkat etmem gereken noktaları sıkıca takip edeceğim. Çok teşekkür ederim.

Abi her şey gönlünce olsun.. kazıma işi bitince bir gün sonrasında bir nemi de ölçün abi. Epoksi öncesinde nemin çok düşük olması gerekiyor.

Abi bir de bence filtrelerde vs orijinal kullan... çok fazla fiyat farkları yok... Denizde biliyorsun bazen bu tasarruflar daha pahalıya mal olabiliyor. Ben bu sene yedek filtre sayılarımı arttırmak için en son East Marine'den aldım, Denpara göre %25 daha ucuzdu, sadece online sipariş alıyorlardı; kargo ile yolladılar..

Çevrimdışı Burak Doneray

  • *
  • İleti: 1798
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #20 : 17 Nisan 2020, 20:00:52 »
Cevap için teşekkür ederim bu uygulamayı yapma sebebiniz nedir teknenin ömrünü uzatmakmı osmoz olmasın diyemi yaptınız .

Fiber teknelerin ömrü insan hayatından fazladır doğru teknikle yapılmış bir fiberglass teknenin ömrü hiç korumasınız bile insan ömründen kat kat fazladır.yeterki gelcoat tabakasına zarar vermeyin. Bordalarında hesene pasta uygulama yapılması zaten  çok kalın olmayan gelcoat tabakasına zarar verir çok gerekliyse ince bir pasta sadece sorunlu yerde kullanılmalıdır uv koruyuculu cila vax yeterlidir

Su altında  yada pruvada oluşacak bir yere çarpma yada çapa vurması  sonucu oluşacak kırıkların doğru yöntemle tamir edilmesi dışında gelshield uyguaması gibi aldığımız bu önlemler hele 2000 sonrası modern yöntemle üretilen teknelerde çok gereksiz olduğunu düşünüyorum .Belkide çok titiz birisi değilim arabamı seramik kaplatmam telefonumu kılıfsız kullanırım.

 Teknemin su altında mümkün olsa sadece gelcoat olmasnı isterdim ilk teknemde gelcoat üstüne astar vurmadan 2 kat zehirli kullandım yıllarca sorun  yaşamadım ne zamanki ustanın birini dinleyip astar vurup stüne 3 kat zehirli uyguladim 3. Sene artik teknem yürümeyecek kadar ağırlaşmıştı  komple  boya sökücülerle 1 haftada biriken boyayı zor çıkartmıştım Tüm boyayı kazımama rağmen astar ile teknem hiç bir zaman eski performansına yaklaşamadı.

9 kat gelshied üsüne astar üstüne zehirli suyun altındaki kayıcılığa  etkisi teknede taşıdığınz bir kasa biraya eş değildir bence.Yoksa eski zehirlilerimizi kazımak yerine boşlukları macunla dolduralım düz bir satıh elde edelim zehirli vurmaya devam edelim teknenin eskisi gibi yürümeyeceğini kesin bilmek lazım bu uygulamaları yapmadan önce ben böyle düşünüyorum.Cevabınız için tekrar teşekkür ederim.

Çevrimdışı Bülent Büyükdağ

  • *
  • İleti: 4097
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #21 : 17 Nisan 2020, 23:17:42 »
Gecikmemek adına Murat ve Burak arkadaşlarımın yorumlarını okumadan yazıyorum;
Önce fotoğraflar.
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

Çevrimdışı Bülent Büyükdağ

  • *
  • İleti: 4097
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #22 : 17 Nisan 2020, 23:33:54 »
Jelşite kadar zımparanın sonucu bu oldu.
Gördüğünüz gibi yapılan titiz uğraşa karşın zehirli boya ve astarların bugüne kadar uygulamlarından ötürü oluşan tümsekler kazınırken jelşit kimi yerlerde-küçük alanlarda dahi olsa biraz kaybolmuş.

Bu durumu düzeltmek için önümüzde iki yol vardı.
İlk yöntem olarak para büyüklüğündeki bu küçük noktaları jelşitle yamanabilirdi.
ikinci yöntem olarak zaten epoksi astar çekmeye karar verdiğimizden, epoksi astarı iki kat yapabilirdik.

Bu konuda karar almamız hayli uzun sürdü. Ustamız iki kat epoksi astarın aynı işi göreceğini, zaten pek az olan kayıp için maliyet ve zaman kaybına gerek olmadığını, jelşitin öz itibariyle bir tür epoksi astar olduğunu söyledi.

Ben huysuz ve homurdanık adam olduğundan Mustafa abi ve Deniz Akaltan'la görüştüm. Tabii Deniz, ustanın verdiği yanıtı verse de, ben ısrar edince "iyi yama o zaman, bildiğini yap" nevinden bir şeyler söyledi. Mustafa abi, olmaz öyle iş dedi. iki kat epoksi astarının çok daha iyi sonuç vereceğini üstelik jelşitin yama tutup tutmayacağının da tartışmalı olduğu söyledi. Tabii Mustafa abiye uyduk.

Hasılı, nihayeten iki kat epoksi astar çekmeye karar verdik. Birinci kat epoksi astar bittikten sonra, gerek salmada gerekse gövdede (özellikle baş pervanesi çevresinde ihtiyaç var) epoksi macun çekilecek. Ardından ikinci kat epoksi astar atılacak.

Usta Teknomarin'in reçetesinde yazan hava sıcaklığı ve nem oranını kolluyor. Şansımıza hava 22-28 derece arasında gidiyor ve havadaki ne oranı da düşük. Sanıyorum, eğer iyi işçilik sergilenirse, Masal'ın su kesimi altındaki gövdesinin ömrünü hayli uzatacağız. Onun sağlıklı ve dinç olarak yaşlanmasını sağlayacağız.

Salmanın macun öncesi eposki astarı çekildi. Şudur;
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

Çevrimdışı Bülent Büyükdağ

  • *
  • İleti: 4097
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #23 : 17 Nisan 2020, 23:41:45 »
Salmanın temizliği şu videodaki şekilde yapıldı;
Ahmet Reis sağ olsun youtube'a yükledi;





Temizlik fırça, tiner ve sanayi tipi asetonla yapıldı.
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

Çevrimdışı Bülent Büyükdağ

  • *
  • İleti: 4097
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #24 : 17 Nisan 2020, 23:54:42 »
Muratcım, salma dışındaki epoksi astar en erken pazartesi başlayacak. Hava bugün 27 dereceydi. Cumartesi Pazar 25in altına düşmeyecek. Utsa, reçetedeki ne oranını bekleyeceğini söyledi. Kayık da bir haftadır karada zaten. Hayli kuruyacaktır diye düşünüyorum.
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

Çevrimdışı Bülent Büyükdağ

  • *
  • İleti: 4097
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #25 : 18 Nisan 2020, 00:26:36 »
Utsa, reçetedeki ne oranını bekleyeceğini söyledi.

 :)
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

Çevrimdışı Bülent Büyükdağ

  • *
  • İleti: 4097
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #26 : 18 Nisan 2020, 02:48:22 »
Murat ve Burak'ın yazılarını okudum. Birbirinden değerli bilgiler. Şarküteri reyonu gibi. Damak tadınıza göre alabilirsiniz.
Jelşit, Epoksi astar, macunlar, ... hayli yekûn tutan bir ağırlık mı?
Ben Murat gibi düşündüğümden -belki de bütçem de gelecekte yeni bir tekne yatırımı yapmaya izin vermeyeceğinden- mukavemet ile performans arasında denge kurmaya çalışıyorum. Teknemin ömrünün uzunluğu beni biraz daha çok ilgilendiriyor.

Yukarıda saydığım malzemelerin tekneye  bir kasa birayı aşan bir ağırlık vereceği doğrudur. Ama bu bana göre-beklentilerim, isteklerim çerçevesinde- ihmal edilebilir sınırlarda.

Öte yandan bir başkası için hız çok daha değerli olabilir. Bana göre ben sıradan bir gezginim. 8 yıldır vasati 5,5 kn hıza alıştım ve bu vasati 6 olduğu anda havalara uçar, kendimi formula pilotu gibi hissederim.

2000 sonrası teknelerde ozmos  olmaz mı, bilemiyorum. Böyle bir genel kabul var ama henüz (artık el yatırması değil enjeksiyon yöntemi uygulanıyor dışında) makul bir izahını duyamadım. Benim bildiğim polyesterin biricik düşmanı sudur. O nedenle kayıklarımızı ne kadar sudan yalıtırsak o kadar iyi. Bir kimyager varsa hepimizi aydınlatsa iyi olur.

Sevgilerimle.

Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

Çevrimdışı Çetin Güner

  • *
  • İleti: 77
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #27 : 18 Nisan 2020, 09:48:36 »
Cevap için teşekkür ederim bu uygulamayı yapma sebebiniz nedir teknenin ömrünü uzatmakmı osmoz olmasın diyemi yaptınız .

Fiber teknelerin ömrü insan hayatından fazladır doğru teknikle yapılmış bir fiberglass teknenin ömrü hiç korumasınız bile insan ömründen kat kat fazladır.yeterki gelcoat tabakasına zarar vermeyin. Bordalarında hesene pasta uygulama yapılması zaten  çok kalın olmayan gelcoat tabakasına zarar verir çok gerekliyse ince bir pasta sadece sorunlu yerde kullanılmalıdır uv koruyuculu cila vax yeterlidir

Su altında  yada pruvada oluşacak bir yere çarpma yada çapa vurması  sonucu oluşacak kırıkların doğru yöntemle tamir edilmesi dışında gelshield uyguaması gibi aldığımız bu önlemler hele 2000 sonrası modern yöntemle üretilen teknelerde çok gereksiz olduğunu düşünüyorum .Belkide çok titiz birisi değilim arabamı seramik kaplatmam telefonumu kılıfsız kullanırım.

 Teknemin su altında mümkün olsa sadece gelcoat olmasnı isterdim ilk teknemde gelcoat üstüne astar vurmadan 2 kat zehirli kullandım yıllarca sorun  yaşamadım ne zamanki ustanın birini dinleyip astar vurup stüne 3 kat zehirli uyguladim 3. Sene artik teknem yürümeyecek kadar ağırlaşmıştı  komple  boya sökücülerle 1 haftada biriken boyayı zor çıkartmıştım Tüm boyayı kazımama rağmen astar ile teknem hiç bir zaman eski performansına yaklaşamadı.

9 kat gelshied üsüne astar üstüne zehirli suyun altındaki kayıcılığa  etkisi teknede taşıdığınz bir kasa biraya eş değildir bence.Yoksa eski zehirlilerimizi kazımak yerine boşlukları macunla dolduralım düz bir satıh elde edelim zehirli vurmaya devam edelim teknenin eskisi gibi yürümeyeceğini kesin bilmek lazım bu uygulamaları yapmadan önce ben böyle düşünüyorum.Cevabınız için tekrar teşekkür ederim.

Ağırlıktan ziyade sürtünme mi etkiliyor acaba..

Çevrimdışı Eyüp Oğan

  • Donatan Temsilcileri
  • *
  • İleti: 721
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #28 : 18 Nisan 2020, 12:17:38 »

Jelşit, Epoksi astar, macunlar, ... hayli yekûn tutan bir ağırlık mı?

Öte yandan bir başkası için hız çok daha değerli olabilir. Bana göre ben sıradan bir gezginim. 8 yıldır vasati 5,5 kn hıza alıştım ve bu vasati 6 olduğu anda havalara uçar, kendimi formula pilotu gibi hissederim.


Bu iş için aldığın malzemenin ağırlığını hesaplayarak ortalama bir rakam bulabilirsin. Kaç lt Gelshied + kaç lt astar + kaç lt macun + kaç lt zehirli ? sanırım 20 lt değildir.. :)

Gezginler için hız önemli değildir. 6 knot ile 10 saatte gideceğin yere 5,5 knot ile yaklaşık 11 saatte gidersin.. Ki zaten emekli olup uzun seyirler yaptığında zaman kısıtlılığın da olmayacak.. ha 10 saatte gitmişsin ha 11 saatte.. Denizde geçirdiğin süre zaten keyif..

Sana katılıyorum..

Çevrimdışı Bülent Büyükdağ

  • *
  • İleti: 4097
Ynt: Adım Adım Masal'ın 2020 bakımı
« Yanıtla #29 : 18 Nisan 2020, 13:10:02 »
 Sahiden de öyle Eyüp abi. Upuzun bir seyir mi bir koyda demirde kalmak mi? Benim oyum upuzun bir seyirden yana.
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.