Gönderen Konu: "Jelkota kadar inmek"  (Okunma sayısı 685 defa)

Çevrimdışı Doğan Erbahar

  • Donatan Temsilcileri
  • *
  • İleti: 670
"Jelkota kadar inmek"
« : 24 Temmuz 2019, 21:20:48 »
Değerli kaptanlar bir konuda fikrinizi almak istiyorum. Malûmunuz, tekne karada ve zehirli boya yapılıyor. Bugün yüzeyi incelerken astar atıldıktan sonra bile pürüzlerin küçük girinti çıkıntıların kaldığını gördüm. Usta bunun sebebinin yıllarca atılmış kat kat boya olduğunu söyledi ve gayet aklıma yattı, bunda bir şüphem yok. Boya atıldıktan sonra bile o pürüzlerin kalacağını söyledi bunda da şüphem yok. Kekamoz tutunmasının böyle pürüzlü yüzeylere daha fazla olduğunu söyledi. Bunda şüphem var, 1. sorum bu: mikroskobik ölçekte başlayan bir proses olduğunu biliyoruz bu kekamoz işinin dolayısıyla pürüzsüz yüzeye gerçekten daha zor mu tutunur?

Ikinci olarak da ozmoz kontrolü için ve pürüzlerden kurtulmak için yıllar içinde birikmiş boyaların hepsinin kazınıp "jelkota kadar inilmesi" meselesi ile alakalı. Ozmoz belirtisi olup olmadığını anlamak için illa bunu yapmak lazım mıdır? Bu yapıldığında bu işlem bizzat jelkota zarar vermez mi? Jelkota kadar kazımayı riskli bulmakla abartıyor muyum? (Bunu bu sene yaptırabilecek kadar bütçem yok ama meraktan soruyorum.) Zaten bunu yaptırırsam bir kaç kat gelshield kullanmam gerektiğini söyledi usta ki bu da aklıma yattı. Ama vana meselesinde olduğu gibi dönüp dolaşıp aynı paradoksal soruya geliyoruz. Kontrol için yapacağınız şeyin bizzat zararlı etkisinin olabilmesi... falan filan... maruzatım bundan ibarettir...
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

Çevrimdışı Hakan Tiryaki

  • *
  • İleti: 2161
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Ynt: "Jelkota kadar inmek"
« Yanıtla #1 : 24 Temmuz 2019, 22:34:13 »
Jelkota kadar inmek gözünüzü korkutmasın. Tanımı gibi jelkota kadar. O yüzeyi başka türlü düzeltme şansınız yok. Ozmos kısmına gelince, tekne karaya çıktıktan 24 saat sonra dijital aletle ozmos ölçümü yapılabilir. Ölçüm için jelkota kadar inmenize gerek yok.

Son olarak, kekamoz denen şerefsiz için pürüzlü yüzey diye bir şey yok. Her yüzeye itina ile tutunur. Bakınız pervane...
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

Çevrimdışı Doğan Erbahar

  • Donatan Temsilcileri
  • *
  • İleti: 670
Ynt: "Jelkota kadar inmek"
« Yanıtla #2 : 24 Temmuz 2019, 22:44:10 »
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

Çevrimdışı Hakan Tiryaki

  • *
  • İleti: 2161
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Ynt: "Jelkota kadar inmek"
« Yanıtla #3 : 24 Temmuz 2019, 22:49:49 »
Bir ayda koloni kurmuşlar yine pervanemde. Bugün yine temizledim. Sağlam küfür yediler benden :)
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

Çevrimiçi Ahmet Kabaalioğlu

  • *
  • İleti: 5029
Ynt: "Jelkota kadar inmek"
« Yanıtla #4 : 24 Temmuz 2019, 23:41:05 »
Bir ayda koloni kurmuşlar yine pervanemde. Bugün yine temizledim. Sağlam küfür yediler benden :)

Burak ve Melih'in uyguladığı seajet pervane zehirlisi işe yaradı. 4. ay daha hiç tutunabilen yok, arada tekne 10 günde karada kaldı.
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

Çevrimiçi Ahmet Kabaalioğlu

  • *
  • İleti: 5029
Ynt: "Jelkota kadar inmek"
« Yanıtla #5 : 24 Temmuz 2019, 23:46:17 »
Değerli kaptanlar bir konuda fikrinizi almak istiyorum. Malûmunuz, tekne karada ve zehirli boya yapılıyor. Bugün yüzeyi incelerken astar atıldıktan sonra bile pürüzlerin küçük girinti çıkıntıların kaldığını gördüm. Usta bunun sebebinin yıllarca atılmış kat kat boya olduğunu söyledi ve gayet aklıma yattı, bunda bir şüphem yok. Boya atıldıktan sonra bile o pürüzlerin kalacağını söyledi bunda da şüphem yok. Kekamoz tutunmasının böyle pürüzlü yüzeylere daha fazla olduğunu söyledi. Bunda şüphem var, 1. sorum bu: mikroskobik ölçekte başlayan bir proses olduğunu biliyoruz bu kekamoz işinin dolayısıyla pürüzsüz yüzeye gerçekten daha zor mu tutunur?

Ikinci olarak da ozmoz kontrolü için ve pürüzlerden kurtulmak için yıllar içinde birikmiş boyaların hepsinin kazınıp "jelkota kadar inilmesi" meselesi ile alakalı. Ozmoz belirtisi olup olmadığını anlamak için illa bunu yapmak lazım mıdır? Bu yapıldığında bu işlem bizzat jelkota zarar vermez mi? Jelkota kadar kazımayı riskli bulmakla abartıyor muyum? (Bunu bu sene yaptırabilecek kadar bütçem yok ama meraktan soruyorum.) Zaten bunu yaptırırsam bir kaç kat gelshield kullanmam gerektiğini söyledi usta ki bu da aklıma yattı. Ama vana meselesinde olduğu gibi dönüp dolaşıp aynı paradoksal soruya geliyoruz. Kontrol için yapacağınız şeyin bizzat zararlı etkisinin olabilmesi... falan filan... maruzatım bundan ibarettir...

Çok kalınlaşmamış tekne karinalarında , astarla birlikte basit bir yağlı macunla tesviye edilerek pürüzsüz bir yüzey elde edilebiliyor. Bu arada bu kalınlaşmanın olumsuz etkilerini de bir tartışmak lazım. Gerçekten söylendiği kadar olumsuz etkisi varmıdır? Kalınlaşsa ne olur? Ağırlık , hız düşüklüğü, boyanın plaka olarak kopması vs. gibi bir sürü neden sıralanıyor?

Jelkota kadar kazımak, bence sorun yoksa gereksiz bir işlem.
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

nuri_kongur

  • Ziyaretçi
Ynt: "Jelkota kadar inmek"
« Yanıtla #6 : 25 Temmuz 2019, 00:20:45 »
Doğan hocam, yapılan işler gözünü korkutmasın. Altı üstü zımpara ve yeniden astar atılıp üzerine zehirli atılması jelkota inerek zehirli yapmak denen şey. Jel zırh, gel shield, denen şey de epoxi reçinenin geminin tabanına uygulanıp ardından astar ve zehirli atma işlemi. Kışın etüdünü yapıp baharda kendin yaparsın. Vakit bulan arkadaşlar da yardımcı olur. Böylesi hem bütçe dostu , hem de ne yaptığını kendin bildiğin için kafan rahat. Bütçe dostu derken öyle böyle değil, bütçe kankası yani .  Ozmozu falan da öyle kafaya takmaya gerek yok. 1) o kadar kolay değil,çarpman zedelemen falan lazım. 2) fiberin tamiri çok kolay. Her gün yeni kimyasal çıkıyor. Çarpmadıktan sonra bence ozmos kontrolüne bile gerek yok. Ayakkabı ile çıkılmasını yasaklayacak olman daha gerçekçi bir tedbir. Selamlar

Çevrimdışı Melih Keskin

  • *
  • İleti: 179
  • S/Y Kon Tiki
Ynt: "Jelkota kadar inmek"
« Yanıtla #7 : 26 Temmuz 2019, 07:43:13 »
Merhaba,

İlk teknemde karaya çıkıp karinaya basınçlı suyu vurunca boya pul pul, tabaka tabaka dökülmüştü. 5-6 kez arka arkaya zehirli sürüp denize atınca boya bu hale geliyor. Benimkinde ayrıca gel Shield zaten vardı. Gel shield e kadar kazındı (oldukça zahmetli ve dikkat istiyor), sonra bir kat gel shield uyguladık. Sonrasında astar ve zehirli. Sanırım bir astar ve bir boya ile başlayınca aynı boya ile devam etmek daha mantıklı. Ama bir süre sonra mecbur bu işi yapmak gerekli. Benim eski tekneye o halde boya vurup indirmek pek akıllıca değildi.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Çevrimdışı Deniz Akaltan

  • *
  • İleti: 286
  • Viya böyle!
Ynt: "Jelkota kadar inmek"
« Yanıtla #8 : 26 Temmuz 2019, 16:16:15 »
Doğan Reis Merhaba,

Gelcoat'a kadar kazımak gerekli değildir, iyi de değildir. Kimyasal boya sökücü yada çok çok hassas buz raspası kullanmadan, mekanik yöntemlerle gelcoat'a zarar vermeden boyayı almak mümkün değil. Zehirli boya bir sarf malzemesi ve o kalın katmanın teknenizin altında durmasınında bir zararı yok.

Ancak yarış teknesiyseniz, gelcoat tamiri yapacaksanız yada eski boya parça parça dökülmeye başladıysa ve yeni zehirli bu yüzden tutunamıyorsa çok dikkatli bir şekilde yapmak gerekir.

Hala öylemi bilmiyorum ancak bir dönem Jeanneau marka teknelerin gövdelerinde zehirli boya veya astarı için gelcoat yüzeye zımpara uygularsanız gövde garantisi geçersiz oluyordu. Yeni üretilen teknelerde gelcoat katmanı çok ama çok ince uygulanıyor.

Selamlar,
Yolu denizden geçen herkesle, elbet bir gün, bir yerde buluşuruz!

Çevrimdışı Doğan Erbahar

  • Donatan Temsilcileri
  • *
  • İleti: 670
Ynt: "Jelkota kadar inmek"
« Yanıtla #9 : 26 Temmuz 2019, 17:31:38 »
Çok teşekkür ederim bu güzel bilgiler için
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

Çevrimdışı Tamer Sozener

  • *
  • İleti: 65
Ynt: "Jelkota kadar inmek"
« Yanıtla #10 : 26 Temmuz 2019, 19:46:57 »
Çok teşekkür ederim bu güzel bilgiler için
Sulu Kumlama hem hassas hem de hızlı. Tavsiye ederim.

LDN-L01 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi


Çevrimdışı Oğuzhan Oğuz

  • *
  • İleti: 1577
Ynt: "Jelkota kadar inmek"
« Yanıtla #11 : 29 Temmuz 2019, 07:41:15 »
Ben teknemi aldığımda jelcoata kadar sulu zımpara ile kazıtmıştım. Gövdede önceden oluşmuş hasar var mı diye bakabilmiştim. Ayrıca gelshield uygulaması için de jelkota inmek daha faydalı. Deniz reisin dediği yeni tekneler için kesinlikle doğru. Benim teknem 1981 model olduğu için yaptırmıştım bunu.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

nuri_kongur

  • Ziyaretçi
Ynt: "Jelkota kadar inmek"
« Yanıtla #12 : 29 Temmuz 2019, 11:50:43 »
Ben teknemi aldığımda jelcoata kadar sulu zımpara ile kazıtmıştım. Gövdede önceden oluşmuş hasar var mı diye bakabilmiştim. Ayrıca gelshield uygulaması için de jelkota inmek daha faydalı. Deniz reisin dediği yeni tekneler için kesinlikle doğru. Benim teknem 1981 model olduğu için yaptırmıştım bunu.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Zımpara adamın gözünü korkutuyor gerçekten. Böyle hassas işler için karbonatla kumlama yapılıyor. Yüzeye herhangi bir zarar vermeden ne varsa temizleniyor.
Bir de şunu idrak etmek lazım. Jel zırh zaten jel kaplamanın işini muhtemelen ondan daha iyi yapan bir şey. Jel zırhı epoxy tabanlı bir uygulama ve epoxy şuana kadar üretilmiş asite karşı en iyi kimyasal ürün, en azından bir kaç sene önce öyleydi. Uygularken karışım oranlarına ve katlar arası kuruma aralığına dikkat edilirse hiç problemsiz sonuçlandırılır iş.