Gönderen Konu: The Wharram Wingsail Rig (kanat yelken arma )  (Okunma sayısı 1135 defa)

ersinboke@icrs.com.tr

  • Ziyaretçi
The Wharram Wingsail Rig (kanat yelken arma )
« : 27 Ekim 2018, 14:59:43 »
Wharram Wingsail Rig.. Türkçe'ye kanat yelken arma diye tercüme edilebilir diye düşünüyorum.

geleneksel yelkenlilerden esinlenilen ve bunu daha ileri götüren çalışmaları çok önemsiyorum.  Bunlar para tuzağı haline gelen yelkenli armalarına çok önemli alternatif oluşturuyorlar.

Wharram aslında bir katamaran tasarım firması. Çok ilginç tasarımları var. Eski bir sörfçü ve sonrasında küçük katamaran kullanıcısı olarak katamaranlara ayrı bir hayranlığım var.  Ancak katamaranların en önemli avantajlarında birisini daha bu yazı ile öğrenmiş oldum.

Yazının orjinali şurada

https://www.wharram.com/site/how-we-design/wharram-wingsail-rig 

isteyen buradan da takip edebilir.

Şimdi Murat Erciyes'in çevirdiği "slot effect " yazısında direğin aslında ayrı bir türbülans kaynağı olduğunu , bu nedenle farklı direk kesitleri ile bu problemin ortadan kaldırıldığını görmüştük.

Bizim klasik gargari halkalarını da gereksiz kılan bir yöntem. İlave bir aksama gerek kalmadan yelken basabiliyor bu yöntem ile . Dahası Bumba da yok. Niye yok? Katamaran da genişlik problemi olmadığından. ! Malum monohull gövdelerde bumbanın bir nedeni geniş apaz ve pupa seyirlerinde yelken uzunluğunun tekne genişliğinden fazla olması.

Klasik randa armadan esinlenilen bu kanat yelken ile direk üzerinde herhangi bir yay ya da benzer taşıyıcı bir sistem olmadan yelkeni basabiliyorsunuz. Ütelik bu şekilde tasarlanmış yelken ile direk türbülans etkisi tamamen kayboluyor.

En önemli faydası ise bumba olmaması. Randa arma benzeri daha dar ancak çift direkli iki yelken ile Markoni ve randa armanın tüm iyi özelliklerini kendisinde toplayan, kullanımı son derece pratik ve daha ucuz , üstelik daha küçük bir yelken alanına sahip bir arma yaratılmış.

Çok beğendim gerçekten..

not .. neden bilmiyorum ancak resimleri yükleyemedim.





















Çevrimiçi Hakan Tiryaki

  • *
  • İleti: 2176
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Ynt: The Wharram Wingsail Rig (kanat yelken arma )
« Yanıtla #1 : 27 Ekim 2018, 20:14:01 »
Eh, sonunda yolun Eric de Bisschop'a kadar geldi gibi. Kaimiloa'nın baskısı internet üzerinde var. Getirtirsen bende çökerim sayende.

Kaimiloa hakkında: https://www.sailmagazine.com/multihulls/multihull-pioneers

Bir de asıl şu yelkenden gözünü ayırıp biraz karinanın altına doğru bakarsan "guara" tahtaları hepsinden çok ilgini çekecek sanırım. En güncel uygulamasını da Katana'nın katamaranlarında görebilirsin.
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

ersinboke@icrs.com.tr

  • Ziyaretçi

Çevrimdışı Mustafa Ertör

  • *
  • İleti: 1212
Ynt: The Wharram Wingsail Rig (kanat yelken arma )
« Yanıtla #3 : 28 Ekim 2018, 10:27:13 »
Ana yelken ilginç.Direğe eldiven gibi geçirilmiş sanki.?.?
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

ersinboke@icrs.com.tr

  • Ziyaretçi
Ynt: The Wharram Wingsail Rig (kanat yelken arma )
« Yanıtla #4 : 28 Ekim 2018, 11:54:33 »
12 saattir bu tekneyi çalışıp duruyorum. Beynim bulandı.  Yapımı kolay, hızlı, stabil , bol bol geniş alanı olan bir katamaran..

31 feet olanı feleket birşey..

bir de bu var tabii..  8)





Çevrimiçi Cem Gür

  • *
  • İleti: 1519
    • Classicboats Turkiye
Ynt: The Wharram Wingsail Rig (kanat yelken arma )
« Yanıtla #5 : 28 Ekim 2018, 13:12:19 »
Wharram katamaranlar konusunda iyi tasarımcı. "Batı" dünyasına uzak Polinezya ve genel olarak Okyanusya'yı ve teknelerinin mükemmel üstünlüğünü tanıtıp, efsanelerin gerçek olduğunu da gösterdi.

Filmi uzun uzun sayrettim ve şu sonuca vardım. Katamaranların hızı tartışılmaz. Onların deniz üserinde sağladığı geniş yaşam alanı tartışılmaz. Tiryaki'nin paylaştığı Kaimiloa'yı okudum son illüstrasyonalara da baktım.

Benim bir ara "İyonia" blogunda  bir de derlemem var bu çoklu tekneler ile ilgili
http://egeiou.blogspot.com/2016/04/okyanusya-piroglar-hafif-esnek-ve-yaratc.html

Ama sorun şu: Karinaları olmadığından denizlerin üzerindeki tüm çırpıntı, dalgamsı ve dalgaları tekne fazlasıyla hissediyor. Yani bizim özellikle aradığımız uzun omurgalı denize oturmuş teknelerin, seyir konforunu  sağlayamıyorlar. Tabii bu küçük boylar için geçerli.
Bir de genel olarak bu tip teknelerin tekne boyunca hareketi kolayca sağlayacak yan güvertelerinin olmaması rahatsızlık verici. Tabii yine küçük boylarda.
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.