Gönderen Konu: Zanzibar Tekneleri  (Okunma sayısı 1624 defa)

Çevrimiçi Hakan Tiryaki

  • *
  • İleti: 2011
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Zanzibar Tekneleri
« : 03 Mart 2018, 01:19:10 »
İki keyifli tur yaptım Zanzibar'a. Toplam bir ay geçirdim ve hemen her iki günde bir denize çıktım. Şimdiki aklım olsa daha çok fotoğraf çekerdim teknelere dair. Ama öyle keyfim yerindeydi ki fotoğraf çekmek aklıma bile gelmedi.



Nasıl anlatmalı bilemiyorum, sanırım bu teknelerle seyrin en büyüleyici özelliği her şeyin sinir bozacak kadar basit olması.

Genel olarak bir kaç tip tekne var.



Bu tekneler tek kişi tarafından başta balıkçılık için kullanılıyor. İçine sığamayacağınız kadar dar. Çoğu zaman tekne balıkçının iki bacağının arasında kalıyor :D Kıyıdan yelkeni dikerek çıkıyor, her türlü havada, her türlü manevrayı sadece yelkenle yapıyorlar.



Bizim seyir yaptığımız bunun benzeriydi. Doğrusunu isterseniz teknelerin tümü birbirinin aynı zaten. Kıyıdan sırıkla itilerek başlayan seyir son derece çabuk bir şekilde açılan yelkenle sürüyor. Kürekleri el oyması ve kaşık şeklinde. Yaklaşık 10 metre uzunluğundaki tekne üç kişi ile seyrediyor. Biri dümenci ki aynı zamanda iskota da onda. Bir tanesi yardımcı ve

pruva gözcüsü. Üçüncü kişi ise gerçekten nefis bir işlev görüyor; değişken safra olarak rüzgarüstü tarafında kayağın üzerinde dikiliyor :-* Denge ondan soruluyor... İki yandaki kayaklar aynı zamanda mafsallarından kırılarak gelgit zamanı tekneyi taşıyan sehpa görevi de görüyor.





Bu boyuttaki tekneler küçükler gibi masif ağacın oyulmasıyla yapılmıyor. Genel olarak son derece kaba hatlara sahip. Ancak o denli pratik bir kullanımı var ki gerçekten büyüleyici. Saniyeler içinde yelken açılıyor, tremola atılıyor ya da toplanıveriyor 8) Tüm teknelerde görülen dar borda bu teknede de aynı. Tekne adeta bıçak gibi. Her teknenin pruvasında elle şekil verilmiş bir ters davlumbaz diyebileceğim detay serpintiyi büyük ölçüde kesiyor. Kayaklar sayesinde yalpa şöyle dursun, ok gibi ilerliyor. Son derece palpa bir havada 4-5 knot civarında seyrettiğimizi tahmin ediyorum. Yelkenler ayrıca görülmeye değer.





Bu ise dalış, gezi vs için kullanılan motor ve yelkenle seyreden bir diğer yaygın tekne tipi. Seyri son derece eziyetli. Genelde motor güçleri evlere şenlik, 25-40 beygir civarı motorlar kullanıyorlar. Kayaklar olmadığından dar formu yalpanın dibine vuruyor. Hele bir de resife yakın seyrediyorsanız evlere şenlik. Mnemba Atoll'üne dalışa gittiğimiz tekne bunun aynısıydı. Yol bitmek bilmedi  :) Dönüşte resif civarında kaba dalga olduğundan kaptanımız resifin içine girerek kıyıya yakın seyretti. Bu seyirde olmanızı ayrıca isterdim. Tekne altını vurmaktan bir hal oldu, sanırsınız ki arazi aracıyla off-road yapıyoruz. Fakat bu durum kaptan dahil kimseyi ne rahatsız, ne de tedirgin etmiyor. Bu arada belirtmeliyim ki su yapmayan tekne kesinlikle yok :P Bu teknelerde yelkeni daha çok akşam üstü günbatımı turlarında turistik amaçlı kullanıyorlar. Uzun seyirlerde benzin 1,2 USD olduğundan abanıyorlar motora...



Bu tekneyi Stone Town'da gördüm ve bakakaldım ardından. Özellikle bastonuna deli oldum. Bunlarla hala yük taşıyorlar. Çok fazla yok. Daha doğrusu diğer tekneler kadar sık rastlamıyorsunuz. Bir sonraki gidişimde bunları da yakında inceleyeceğim 8)



Günübirlik geziler için kullanılan bu tekneler 25 beygirlik motorları ve dar gövdeleri ile gününüzü zehir etmek için tasarlanmış gibi. Kendi adıma dalga, yalpa vs demem deli olurum ama kazayla gruba bir tek deniz tutan şahıs dahil olduysa vay halinize...





Kıyı hattı boyunca sıkça karşılaşabileceğiniz masif ağaçtan oyulmuş bu teknelerle genelde kıyıya yakın yerlerde ağ atıp topluyorlar.





Sular çekildiğine bambaşka bir tablo çıkıyor karşınıza...



"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

ersin böke

  • Ziyaretçi
Ynt: Zanzibar Tekneleri
« Yanıtla #1 : 03 Mart 2018, 11:05:10 »
Nasıl gidiliyor bu zanzibar 'a..

Çevrimiçi Cem Gür

  • *
  • İleti: 1369
    • Classicboats Turkiye
Ynt: Zanzibar Tekneleri
« Yanıtla #2 : 03 Mart 2018, 14:30:35 »
Günümüz snob marina denizciliğinin ne kadar "yapay" ve aynı zamanda "merkantil" bir dünya olduğunu kavrayıp anlayabilmenin en doğru yolu Zanzibar ve benzeri coğrafyalarda denize çıkmak.
Kendi adıma oralarda öğreneceklerime ömrüm yetmez.

Yelken aerodinamiğini, tekne hidrodinamiğini, buzdolabı olmalı mı olmamalı mı? Yelkenimiz en iyi crosscut dikişli olmalı, metron karesine şu kadar da evro vermeliliz yoksa ı ıh !! Şekerim kocam eskiyen 42 fit Janümüzü sattı, Milaano botşovundan bu yıl 58 fit yenisini getircek.  20 kişilik ekip kiraladııı !!! Kardiş "genova"ma yeni Harken elektrikli vinçler aldım.  Hanım da elektrikli WC istiyordu onu da aradan çıkarrtık" ların tamamının yiyim.

 :P :P :P
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

Çevrimiçi Erdal Duran

  • *
  • İleti: 457
Ynt: Zanzibar Tekneleri
« Yanıtla #3 : 03 Mart 2018, 14:44:09 »
Günümüz snob marina denizciliğinin ne kadar "yapay" ve aynı zamanda "merkantil" bir dünya olduğunu kavrayıp anlayabilmenin en doğru yolu Zanzibar ve benzeri coğrafyalarda denize çıkmak.
Kendi adıma oralarda öğreneceklerime ömrüm yetmez.

Yelken aerodinamiğini, tekne hidrodinamiğini, buzdolabı olmalı mı olmamalı mı? Yelkenimiz en iyi crosscut dikişli olmalı, metron karesine şu kadar da evro vermeliliz yoksa ı ıh !! Şekerim kocam eskiyen 42 fit Janümüzü sattı, Milaano botşovundan bu yıl 58 fit yenisini getircek.  20 kişilik ekip kiraladııı !!! Kardiş "genova"ma yeni Harken elektrikli vinçler aldım.  Hanım da elektrikli WC istiyordu onu da aradan çıkarrtık" ların tamamının yiyim.

 :P :P :P

 :)xx :)xx :)xx

Hakan hocam, çok güzel resimler ve bilgiler. Bu güne kadar neden sakladınız :)?
Bir de, teknelerin direkleri neden öne doğru eğik? Özel bir nedeni var mı, yoksa sadece gelenek mi?
Ey kör! Bu yer, bu gök, bu yıldızlar boştur boş!
Bırak onu bunu da, gönlünü hoş tut hoş!
Şu durmadan kurulup dağılan evrende,
Bir nefestir alacağın, o da boştur boş!
Ömer Hayyam

Çevrimiçi Hakan Tiryaki

  • *
  • İleti: 2011
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Ynt: Zanzibar Tekneleri
« Yanıtla #4 : 03 Mart 2018, 14:48:53 »
Bökecim, yap bir küçük grup, götüreyim. Yerlisinden tek farkım derimin rengi :)

Cem, Zanzibar ve Tayland olaya bakışımı kökten değiştirdi diyebilirim. İki temel kavram var, fonksiyon ve basitlik. Gerisi hikaye...

Erdal, hepsi latin arma ve sanırım direğin eğik olma sebebi o. Cem daha iyi bilir. Ama bu arada düzgün direk hemen hiç görmedim, hepsi masif ağaç. Denk geleni kullanıyorlar.

SM-N9000Q cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

Çevrimdışı Tan Kaan Özkan

  • *
  • İleti: 2174
Ynt: Zanzibar Tekneleri
« Yanıtla #5 : 03 Mart 2018, 15:02:45 »
İkisinin ortasında niye olamıyoruz ki !

Biri yokluktan, biri çokluktan.

Çevrimiçi Cem Gür

  • *
  • İleti: 1369
    • Classicboats Turkiye
Ynt: Zanzibar Tekneleri
« Yanıtla #6 : 03 Mart 2018, 16:14:41 »
İkisinin ortasında niye olamıyoruz ki !

Biri yokluktan, biri çokluktan.

 Śākyamuni de öyle diyo zaten.... Orta yolcu olmak gerek. ne ifra ne tefrit
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

ersin böke

  • Ziyaretçi
Ynt: Zanzibar Tekneleri
« Yanıtla #7 : 03 Mart 2018, 16:34:36 »
vize mize.. var mı.. ? Hangi hava yolları ile nasıl gidiliyor..? Anlatsana biraz.. Tur kolay..

Çevrimiçi Hakan Tiryaki

  • *
  • İleti: 2011
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Ynt: Zanzibar Tekneleri
« Yanıtla #8 : 03 Mart 2018, 16:38:36 »
vize mize.. var mı.. ? Hangi hava yolları ile nasıl gidiliyor..? Anlatsana biraz.. Tur kolay..
http://www.emeklikahvesi.com/ikiyuzlu_ada_Zanzibar

Daha da sor, anlatayım.

SM-N9000Q cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

Çevrimiçi Hakan Tiryaki

  • *
  • İleti: 2011
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Ynt: Zanzibar Tekneleri
« Yanıtla #9 : 03 Mart 2018, 16:51:01 »
Kısa özet, vize kapıda, 50 usd. Uçuş ya Dar üs Selam aktarmalı ya da direkt Zanzibar. THY en hızlısı, Egyptair en ucuzu.

SM-N9000Q cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

Çevrimiçi Cem Gür

  • *
  • İleti: 1369
    • Classicboats Turkiye
Ynt: Zanzibar Tekneleri
« Yanıtla #10 : 03 Mart 2018, 18:33:33 »
Erdal, hepsi latin arma ve sanırım direğin eğik olma sebebi o. Cem daha iyi bilir. Ama bu arada düzgün direk hemen hiç görmedim, hepsi masif ağaç.
SM-N9000Q cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi



öne eğilmi ana direkle dik direk arasındaki farklar. Görüldüğü üzere aynı ana direk ve seren boyunda  yelken alanı ve etki merkezi artıyor.



Akdenizin batı ve doğu ucunda ( Katalunya, İspanya yuvarlar latin arma ve Bizim Ege ve Lübnan, Suriye, Mısır da ) öne yatık kısa ana direk kullanılırken orta Akdeniz Frans ve İtalya'da dik ana direk kullanılıyor. Bu yörelerde bir cıvadra da eklenerek flok uygulaması var.
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.