Gönderen Konu: S/V DOUBLE Karada  (Okunma sayısı 4209 defa)

Çevrimiçi Ahmet Kabaalioğlu

  • *
  • İleti: 4411
Ynt: S/V DOUBLE Karada
« Yanıtla #30 : 18 Temmuz 2019, 12:36:18 »
Güzel çözüm olmuş ,  eline sağlık.
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"

Çevrimdışı Aziz Eryavuz

  • *
  • İleti: 223
  • Hep gülelim birbirimize, saygı ve sevgi ile.
Ynt: S/V DOUBLE Karada
« Yanıtla #31 : 19 Temmuz 2019, 10:20:11 »
Taktiğinizi beğendim. Gereğinde taklid ederim sizi. :)

nuri_kongur

  • Ziyaretçi
Ynt: S/V DOUBLE Karada
« Yanıtla #32 : 22 Temmuz 2019, 23:36:04 »
Kocaeli'de ne Honda ne de Suzuki'nin servisleri var. Hadi honda neyse, 12,5 kg, Suzuki 45-50 kg. Sökmesi bir dert arabaya yükleyip Sakarya ya da İstanbul'daki bir servise götürmesi getirmesi ayrı bir dert.
Tekneyi karaya aldığımda, Suzuki'yi tatlı su hortumu bağlayıp içindeki benzin bitesiye kadar çalıştırmıştım.  2 seneden beri çalışmadı. Sakarya'daki Honda servisi aynı zamanda Suzuki servisi de. İlkin servise o firmaya gittim ilk 100 saat bakımını yaptırmak için. O sırada 2 beygirlik Honda'ya da bakım yaptırdım. karbürotöründe problem vardı , sağ olsun onu halletti; ne var ki su çarkını, impeller , pert etmiş. Benim motor ilk üretilen seriden. Motor hava soğutmalı ama kuyruktan soğutma var. Motoru bakıma verirken çalışan su çarkı, servisten sonra çalışmıyordu. Aradım servis sahibini adam şaşırdı, kabalaştı, kibarca uyardım yola geldi. Hava soğutmalı olduğundan aslında onun önemi yok, motora bir şey olursa getir ben yaparım falan dedi. Neyse benim fazla ihtiyacım olmadığından bir şey olursa götürüm diyerek olayın üstünü örttüm. 2 kez karbüratör temizliğini ve  yağ değişimini kendim yaptım. Bunu yaparken neyi nasıl söküp takacağımı internet üzerinden edindiğim servis kılavuzundan istifade ettim.
 
Yukarıdaki sebepten Sakarya seçeneği benim için yok. Suzuki'nin web sayfasından İstanbul'daki servislerin telefonuna ulaştım. Sağ olsun Necip reis daha önceden bana bir telefon numarası vermişti.
Motorun kullanım kitapçığında , her yıl yapılması gereken yağ değişimleri yanı sıra 3. senede su çarkının da değişmesi gerektiği yazıyordu. Tamam makina daha 130 saatte falan ama sene 3. sene. Yağ filtresi de değişmesi lazım. Servisi aradım, bana sabah getirirsem bir şey de çıkmaz ise akşam teslim edebileceğini söyledi. Ücret 400 lira işçilik + kullanılan malzeme .
Malzeme fiyatları şöyle:
yağ filtresi 40 lira
su çarkı 200 lira
aşikar olan bunlar, daha ne çıkar bilmem. Neyse, malzeme satışı da yapıyormuş servisler. Meğerse "bakım kiti" diye bir şey varmış. İçinde benzin filtresi, su çarkı yağ filtresi, su çarkının haznesi ve malzemeleri, bujiler falan filan ne gerekiyorsa hepsi varmış. Bu kitin ücreti ise bir yerde 550 lira dendi.
Böyle bakınca sadece Suzuki'nin bakım ücreti 1000 lirayı az biraz aşacak. Araba ile gidilecek 200 km yol hariç.
Bana mı pahalı geliyor bu iş, yoksa gerçekten pahalı mı? Bir de aynı gün alamaz isem artı 200 km daha olacak.
Kendi bakımını kendi yapan var mı?
Hele şu 400 lira işçilik ücreti, açıkçası benim ders saati ücretimle hesaplarsak 10 saate denk geliyor, saat 5'ten sonraki mesai ücretimle. 5'ten öncesine bakacak olsam 30 saate falan denk geliyor.
Servis kılavuzuna baktım, öyle ahım şahım bir şey görünmüyor. Şimdilik niyetim servis kitini alayım kendim yapayım diyorum. Ama böyle bir tecrübe yaşayan varsa, uyarılarını okumak isterim.
İşin özü, iki motor servis ücreti getir götür 1500 lirayı aşacak. Kendim yaparsam 500-600 lira arasında bitecek. Ne dersiniz ?

nuri_kongur

  • Ziyaretçi
S/V DOUBLE Karada
« Yanıtla #33 : 27 Temmuz 2019, 20:03:37 »
Honda bf2 nin bakım hikayesi:

Servis kılavuzuna göre motorun teknik özellikleri şöyle



Bakım aralığı



Bakım sırasında yağlanacak bölgeler



Motor yağı değişimi

Gereken yağ SAE 10w-40 özellikli 4 zamanlı motor yağı.

Yağ filtresi yok , bu sebepten o işi geçiyoruz. Yağı, yağ kapağını açıp motoru yatay halde içindeki yağı emniyetli bir yere boşaltıyoruz.

Yap kapasitesi ise 0,4 litre. Ben mutfak için üretilmiş üzerinde miktarları yazan dereceli bir kap alıp 0,4 litrelik 4 zamanlı 10-40 yağı içine önceden döküp ardından bir huni ile motor içine döktüm. Yağ sıradan dört zamanlı motorsiklet yağı.



Kuyruk yağı değişimi

Kuyruk yağı değişimi için API GL-5 uyumlu şanzıman yağı gerekiyor. Anladığım kadarıyla şanzıman için bu yağ standart bir şey, teknenin motoru için de , suzuki df20 , aynı özellikli sae 90 gl-5 uyumlu yağ gerekmekte. Her iki yağ da sanayideki bütün yağcılarda mevcut.



Kuyruk yağı basmak için bir aparat yaptım. Onun fotoğraflarını sonra eklerim.

Bujiyi de değiştireyim dedim. Kılavuza göre NGK BMR4a kodlu buji. Sanayideki bütün elektrikçilere sordum, yok. Motorsiklet malzemeleri satanlara baktım, aynı kodlu yok ama bana sıradan çim biçme makinası bu buji dediler. Ellerinde başka marka buji vardı. Bense elimde buji nümûnesi olmadığından almak istemedim. Buji anahtarım olmadığından bujiyi sökememiştim ve standart tek bir buji anahtarı yokmuş. Bundan sebep numune için bujiyi de sökemiyorum. Neyse, meğerse bujilerin muadilleri varmış ve birileri bu muadil kodları internet üzerinden vermiş, kendilerinden Allah razı olsun. Aşağıya NGK BMR4a bujinin farklı marka ve model nolu muadillerinin listesini ekliyorum.





Gittiğim motorcuda çim biçme motorlarına uyumlu champion marka uygun kodda bujisi vardı. Onu satın aldım. Buji ihtiyacı için en uygun yer çim biçme motoru servisleri ya da motorsiklet malzemecileri.

nuri_kongur

  • Ziyaretçi
Ynt: S/V DOUBLE Karada
« Yanıtla #34 : 27 Temmuz 2019, 20:21:26 »
Buji belli olunca bujiyi sökmek için 18-19 kovan anahtarı aldım. Eve gelip hemen atölyeye indim.  Atölyede karbüratör temizleyici sprey zaten vardı. Spreyin kullanımı şöyle : ilkin motoru çalıştırıp biraz ısıtıyorsunuz, ardından hava filtresi bölümünü söküp motor çalışmayorken bir miktar sprey sıkıyorsunuz. Sonra bir süre bekleyince çalıştırıp temizleyici sıvının karbüratör içindeki pislikleri yakarak temizlemesini sağlıyorsunuz.
Daha önce iki kez yaptığımdan kendimden emin şekilde aynı süreci izleyip, tek fark motoru çalıştıramamıştım, kaytana asıldım, asıldım , asıldım, asıldım... ı ıhh çalışmadı. Eski usul bu sefer işe yaramadı. Büyük ihtimal iki yıldır çalıştırmadığımdan böyle oldu. Hal böyle olunca, tek yol karbüratörü motordan söküp , sonra cihazın içini açıp temizlemek gerekti. 
Söküm işi iki ayaktan oluşmakta. İlk ayak makinadan sökmek lazım. İkinci ayakta ise karbüratörü dağıtıp toplamak.

nuri_kongur

  • Ziyaretçi
Ynt: S/V DOUBLE Karada
« Yanıtla #35 : 27 Temmuz 2019, 20:38:44 »
Karbüratör sökümünün ilk ayağı, makinadan sökmek.

İlkin motor kapağını açıyoruz.
Benzin Deposunu sabitleyen iki vida başlığını söküp depoyu dışarı alıyoruz.  Aşağıdaki resimdeki ilk iki adımı takip etmek depoyu sökmek için yeterli



Ardından, fan kapağını sökmek için depo vidalarının olduğu yerdeki diğer üç vidayı söküyoruz.

Daha sonra, egzoz borusu korumasının vidalarını söküp onu aşağıya alıyoruz.



Nihayet aşağıdaki resimde görülen iki somunu söküp yan yakayı da söküyoruz. Ben karbüratör altındaki contaları sökmedim. Sadece karbüratörü iki saplamadan çekip çıkardım. Söküm işinin ilk ayağı bitti.



nuri_kongur

  • Ziyaretçi
Ynt: S/V DOUBLE Karada
« Yanıtla #36 : 28 Temmuz 2019, 19:22:26 »
Makinadan söktükten sonra, ikinci ayakta karbüratörün kendisinin dağıtılıp toplanması var.

Karbüratörü dağıtmadan önce YouTube’de honda bf 2.3’ün temizlenmesini izledim. Yabancı dilde olması o kadar önemli değil, sonuçta gördüğünüzü taklit edeceksiniz.

https://youtu.be/brjteoZvSS8

Ben adamın pürmüz ile yaptığı şeyi yapmadım.
Bunun dışında yapılan işi görmek yardımcı oldu.



Seyrettikten sonra aşağıdaki şema daha anlaşılır hala geliyor. Kutuyu dağıttığımda içinin benzinden sebep baya kirlendiğini gördüm. Kullanıyor olsam öyle olmazdı ama kullanmayınca karbüratörde kalan yakıt buharlaşıp içindeki kimyasallar kutu içine sıvaşıyor. Ortada vida ve vidanın altında iğneye benzer bir şey var. İğnenin üzerinde (resimdeki float pin) delikler var ve delikler resmen sakız benzeri bir madde ile sıvaşık ve tıkalıydı. Üzerlerine bol bol karbüratör temizleyici sıktım, sildim ve üfleyerek delikleri açtım.  Daha sonra sökerkenki adımlarımı geri takip ederek kutuyu topladım.

nuri_kongur

  • Ziyaretçi
Ynt: S/V DOUBLE Karada
« Yanıtla #37 : 28 Temmuz 2019, 19:32:35 »
Heyecanlamadım değil yani, ilk defa böyle bir işlem yapmıştım. Neyse, motoru toplayıp, depoya yeni benzin koyup kaytana asıldım. Ana motor purrr dedi. Tamam dedim oldu bu iş. Gaz kolunu biraz itekleyip yeniden asıldım. Motor güzelce çalışmaya başladı.
Gaz verince motor stop ediyordu, gazı çok kesince de. Karbüratör üzerindeki hava ayar vidasını açıp kapatarak bir karar tutturmaya çalıştım. En mükemmel ayarda bile motor devri ancak jikle kapalı iken kararlı hale geliyordu. Jikleyi açınca ise motor stop ediyordu.

Servis kılavuzunda havanın yoğun gelmesi sonucu motorun boğulduğunu, bunun sebebini de ya contalarda kaçak var ya da o ortadaki iğnenin problemli olduğunu yazıyor.

Canım sıkkın işi sonraki güne bıraktım.

nuri_kongur

  • Ziyaretçi
Ynt: S/V DOUBLE Karada
« Yanıtla #38 : 28 Temmuz 2019, 20:07:46 »
Sonraki gün:

Aslında contalar her bakımda değişmeliymiş. İçindeki aşınan parçalar için karbüratör tamir kiti olurmuş. Ben sadece tuzladaki honda servisine telefonla ulaştım. Ellerinde olmadığını söyledi yetkili kişi.  Bugün de pazar , her yer kapalı. Neyse karbüratörü söküp ortadaki iğneyi yeniden temizleyeyim dedim. Dün temizlerken iğnenin yarıya yakını rengi farklıydı. Dün temizleyici sıvı döküp sadece onunla temizlemiştim. Bugün yeniden dağıtıp ince kumlu bir zımpara ile iğneyi hafif hafif zımparaladım. İğne pırıl oldu. Temizleyici sıvı bittiğinden tiner kullanayım temizlik için dedim. İyi olsun diye , sentetik tiner olmasına rağmen selülozik tiner kullandım. Amanın, karbüratör üzerindeki iki contanın da şekli bozuldu. Hay bin kunduz dedim, nereden bulacağız şimdi. Aklıma sıvı conta geldi. Açık olan nalburladan birisinden kırmızı renk sıvı conta aldım. Üzerinde 300 dereceye dayanır diyor. Akfix marka olan yakıta dayanmaz diye uyarmış, onu almadım. Diğer iki marka solvente dayanıklı diye yazmış. 6-8 lira arasında iki markayı da alıp eve döndüm. İlk kuruma bir saat sonra olsa da, tam kuruma 24 saat sonra gerçekleşiyormuş.

Hayatımda ilk kez böyle ufak ve hassas parçaya conta sıvısını sıkacağımdan diğer insanlar nasıl uygulamış diye bir kaç video izledim YouTube’de.

Neyse sıvı contanın kanül denen kapağını contalayacağım kanal genişliğinde kesip dikkatle sıktım sıvıyı. Sonra tahta spatula ile dışarı doğru düzelttim sıvıyı. Oraya buraya bulaşan var mı diye gözle şöyle bir kontrol edip bir iki minik nokta bulaşığı temizleyip kutuyu topladım. , dışarda bir iki saat beklettikten sonra motoru yeniden topladım.
Karbüratörü söküp takma işi , ilk defasına kıyasla çok daha hızlı oldu. Tam kuruma için 24 saat gerektiğinden benzin koymadan kenara kaldırdım.
 
Kötü ne olabilir diye düşündüğümde en kötüsü karbüratör kullanılmaz hale gelir, yurt dışı fiyatı kargo dahil 70 usd. 14 usd vergisi olsa 84 usd sıfırı.  Bu motoru kullanacaksam karbüratör nasıl olsa bu sene olmasa önümüzdeki bir iki yılda yenilemek gerekecek.  Yani yaklaşık 500 lira masraf olur.
İkinci kötü senaryoya göre ise contalar iyi olmamıştır, yakıt sızdırır falan. Söker temizler gene yaparım. İkinci tüp conta hazırda bekliyor zaten.
Arkası daha sonra

Çevrimdışı Oğuzhan Oğuz

  • *
  • İleti: 1509
Ynt: S/V DOUBLE Karada
« Yanıtla #39 : 29 Temmuz 2019, 07:18:28 »
Nuri reis kolay gelsin. Sezon bitmeden Double denize inecek sanırım.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Çevrimdışı Melih Keskin

  • *
  • İleti: 155
  • S/Y Kon Tiki
Ynt: S/V DOUBLE Karada
« Yanıtla #40 : 29 Temmuz 2019, 07:47:47 »
Nuri Reis kolay gelsin. hevesle okudum. Bu dıştan takma motor konusu bende gizli bir fobi. O korku biraz da ilgi doğuruyor. Yazdıklarınızı okudukça benimkini dağıtmak içimden geldi ama hala cesaret edemedim. Belki yakında ...

nuri_kongur

  • Ziyaretçi
Ynt: S/V DOUBLE Karada
« Yanıtla #41 : 29 Temmuz 2019, 11:36:17 »
Nuri reis kolay gelsin. Sezon bitmeden Double denize inecek sanırım.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Kısmet Oğuzhan reis, benim çok az kendime ayıracak vaktim kaldığı için durum biraz şüpheli ama belli olmaz. Tekne bugün incek olsa inmesine mani bir şey yok ama kalan vakte bakınca indirip yeniden karaya almaya değer mi bilmem.

nuri_kongur

  • Ziyaretçi
Ynt: S/V DOUBLE Karada
« Yanıtla #42 : 29 Temmuz 2019, 11:43:09 »
Nuri Reis kolay gelsin. hevesle okudum. Bu dıştan takma motor konusu bende gizli bir fobi. O korku biraz da ilgi doğuruyor. Yazdıklarınızı okudukça benimkini dağıtmak içimden geldi ama hala cesaret edemedim. Belki yakında ...
Melih reisim, insanın ilk başta gözü korkuyor, hele benim gibi eline alet yakışmayan birisi ise insan. Ama biraz teknik okuma biraz da gözünü kararttı mı insan yapılır gibi. Karbüratörün zaten daha önceden problemi olmasa iş uzamazdı.  Sakaryadaki servis iğne konusunda beni uyarmıştı zaten. O yüzden olası bir problem benim moralimi bozmadı. Olabilecek en kötü şeyi göze alıp anahtarla giriştim makinaya. Vaktim olmadığı için ancak haftaya test edebileceğim makinayı, ama içimden bir ses olursa sıkıntının contada çıkacağını onuda hemen çözeceğimi söylüyor.  Kafamın rahat olmasını sağlayan bir diğer şey de evin altında her türlü aletin olduğu bir atölyem olması. Bir şeye ihtiyaç duyunca aramaya pek gerek kalmıyor.

nuri_kongur

  • Ziyaretçi
Ynt: S/V DOUBLE Karada
« Yanıtla #43 : 06 Ağustos 2019, 21:29:37 »
https://youtu.be/CbI7SHpWPTE

Bugün patalyanın motoruna benzin koyup çalıştırdım. Kaytanı tek asılışta çalıştı. Gaz artırtma ve azalmasında sıkıntı yok.
Hava ayarı yapış şekli kılavuza göre şöyle: Hava vidasını tamamen kapatıp sonra 1,5 tur açtığında ideal hava ayar seviyesi olurmuş. İlk önce öyle yaptım, ama sanki bir yarım tur daha açınca daha stabil oldu.Rölanti ayarını da yaptım.
İşin özeti , tamir kılavuzuna uygun davranınca işler yolunda gidiyor. Temizlemek fiilinin karşılığı ne varsa pırıl pırıl olacak demekmiş. Floating pin denen şey gerekirse çok ince kum bir zımpara ile hafifçe zımparalanarak iyice temizlenmeli. Contalar konusunda dikkat etmek lazım. Selülozik tiner öldürücü etkiye sahip conta kauçukları üzerinde. Diyelimki contaları bir şekilde değiştirmek lazım, o zaman kırmızı renkli sıvı conta, bence beyaz renkli olanı da yeterli, dikkatli bir şekilde contaların geçecekleri yarıklara sürülürse yeterli olmakta. Yarıklara taşmayacak kadar sıktıktan sonra conta sıvısını karbüratörün dış çepherine doğru bir tahta spatula ile düzeltim.
Sıvı conta alırken açıklama kısmında solventlere karşı dayanıklı olup olmadığına bakın derim. Baktığım 3 farklı markanın ikisi solvente-çözücü- karşı dayanıklı bir tanesi değildi. 
Suzuki ile kıyasla Honda’nın bakımı daha zor. Suzukide karbüratör falan yok. Enjeksiyonlu, ayar işini varsa bile ben yapamam. Suzukide yapılacak şey su çarkı ve yağların değişimi. Bir de yağlanması gereken yerlerin yağlanması var. Sökülecek fazla bir şey de yok.  Açıkçası bana moral verdi hondadaki işin neticesi.
Maddi kısmına bakacak olursak,  Suzukinin sadece bakım işçilik ücreti için 400 lira talep edildi. Hondayı da eklersek en az 500 lira işçilik ücreti olacaktı. Hadi maddiyatı geçtim sök , arabaya yükle, İstanbul’a git, akşama kadar oyalan, geri dön , geri tak motoru. Bu iş beni baya yıldırıyordu. Bütün bunlardan kurtulmuş oluyorum.
Ağır hasar çıkarsa onun kaçışı yok, ama düzenli bakımı yapabilmek benim için yeterli.

Çevrimiçi Ahmet Kabaalioğlu

  • *
  • İleti: 4411
Ynt: S/V DOUBLE Karada
« Yanıtla #44 : 06 Ağustos 2019, 22:33:17 »
Ağır hasar çıkarsa onun kaçışı yok, ama düzenli bakımı yapabilmek benim için yeterli.

Tekne hayatındaki en önemli nokta benim içinde budur. Gerçekten çözülemeyen bir sorunda profesyonel destek alma gerekliliği.
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"